Hej!
Jag har fått en förfrågan som jag funderar en del på och skulle gärna vilja höra era tankar och erfarenheter.
Jag bor i en bostadsrättsförening där den tekniska förvaltningen idag sköts av en extern fastighetsförvaltare. Fastigheten är uppförd 2021, där den nedre delen bedriver verksamhet inom äldreomsorgen (Attendo) och de 2 sista våningsplanen består av 24 bostäder. Jag sitter som vice ordförande i styrelsen och den styrelsemedlem som är ordförande har ibland nämnt för mig varför jag inte drar igång ett företag och utför tjänster inom den tekniska biten.
Jag har gjort jobb i fastigheten tidigare, varav det senaste bestod utav gödsling tak då taket är ett sk sedumtak. Gjorde detta jobb över 2 helger och fick 40000 kr utbetalt till mig från föreningen.
Lite bakgrund om mig:
Jag är idag heltidsanställd som VVS-montör. Jag kommer däremot börja en ny tjänst som projektledare inom fastighetsutveckling, så jag har god insyn i fastigheter och underhåll. Jag känner till det mesta som ingår i teknisk förvaltning, såsom underhållsplanering, ronderingar, SBA (systematiskt brandskyddsarbete), myndighetskrav som OVK och andra återkommande kontroller.
Det jag funderar mest på är hur jag bör lägga upp det rent företagsmässigt.
Bör man starta en enskild firma eller ett aktiebolag för en sådan här verksamhet?
Hur hade ni tänkt kring ansvar, försäkringar och ekonomi?
Jag är dessutom heltidsanställd, så hur bör jag tänka kring konkurrerande verksamhet och vad behöver jag kontrollera med min arbetsgivare?
Om det av någon anledning inte är lämpligt eller möjligt att starta ett aktiebolag i mitt eget namn, hur hade ni resonerat?
Jag är egentligen ute efter allmän vägledning från er som har gjort en liknande resa eller arbetar med teknisk förvaltning. Vad hade ni önskat att ni visste innan ni började? Finns det några fallgropar eller saker jag bör tänka på innan jag tackar ja?
Alla tips och erfarenheter uppskattas verkligen. Tack på förhand!