Hallå! Vet att det är många trådar om bilval i forumet redan men vet också att det finns många här som är otroligt mycket bättre på detta med bilar än vad jag är så testar med en ny tråd.
Jag har problemet att jag behöver en ny bil då den nuvarande krånglar på tok för mycket. Jag är oerhört ointresserad men har ett arbete där jag representerar ganska ofta och behöver ha en bil som ser ok och förtroendeingivande ut.
Jag har följande önskelista
hyfsat problemfri (helst helt problemfri), gärna i 5+ år till sedan är nog familjen lite större och det är dags för byte
bekväm att köra
säker
”lagom stor” gillar typ storleken mindre suv
tillräckligt förtroendeingivande för att kunna köra kunder och kollegor utan att det ser ut som vårt bolag går dåligt
gärna hyfsat slö / ”tråkig” att köra (jag är en tant i trafiken och åksjukt resesällskap)
inte för dyr i drift
reser oftast kortare sträckor (några mil per gång) plus några längre resor norr ut på sommaren
budget idé ca 150k gärna mindre
Har spanat på en VW T-roc från 2021 men tycket den ligger lite högt i pris.
Har ni goda idéer, tips och inspel? Vad har denna hopplösa novis missat att tänka på?
Men mycket mindre och billigare än T-roc kan nog va svårt. Det blir i såfall en Dacia, men då tappar du direkt i bekvämlighet och vägbuller på motorvägen.
Här är en lite lurig punkt. Beror naturligtvis helt på vad man jobbar med (och hur högt upp på prioritetsordningen punkten finns).
Jag tänker att det finns två huvudspår att ta här:
Så modern bil som möjligt för pengarna. Här spelar inte varumärket i sig särskilt stor roll. Det faktum att bilen ens ser relativt ny ut räcker långt. Gillar du T-roc kan exempelvis Renault Captur eller Seat Arona passa.
Klassisk tjänstebil. Tänkt Volvo V60 och VW Passat. Starka varumärken men kanske inte alltid de kvalitetsmässigt allra bästa bilarna.
Renodlade så kallade premiummärken undviks med fördel i prisklassen om man inte vill ge intrycket av 20-åring med nytaget körkort.
Tack alla för många bra tips! Har lite att kolla på nu
Ja, hur den framstår ÄR absolut en viktig punkt (viktigare än pris skulle jag säga). Försvåras dessutom av att jag har väldigt dålig koll själv. Har en roll i ledningsgruppen på ett litet medelstort bolag. ”Borde” kunna ha en finare bil men prioriterar andra större kostnader (nytt boende mm) just nu så håller gärna nere kostnaden därför. Tycker dessutom att det är en rätt tråkig utgift.
Kan eller vill du inte göra något själv så går äldre bilar bort. Tror spannet 5-10 år gammal är sweet spot för att de inte ska börja gå sönder och fortfarande låta någon annan ta större delen av värdeminskningen.
Sedan beror det helt på vad du vill göra för intryck. En kompis (säljare) fick byta upp sig från en Audi S3 för den var för tråkig och gav fel intryck i branschen. För andra skulle det ge fel intryck att komma i en sportbil alls.
Räcker det med hel och ren blir det ju enklare. Folksam har en lista “hur säker är bilen” med resultat från verkliga olyckor. Du kommer se att de minsta bilarna går bort.
Fundera på hur mycket du kör. Drivmedel är ju bara en del av kostnaden. Tråkig är bra, billigare försäkring.
Kolla några artiklar om de bilar du funderar på. Finns det vanliga fel? Underhåll som kostar? Till exempel byta kamrem.
Jag kan tycka att det är lite kul men är det bara jobbigt så kanske det inte är värt tiden.
Hade en Alfa Romeo Giulia Q4 Veloce i cirka 4 år, bästa bilen jag ägt (och jag har haft ett gäng). Enda problemet under dessa fyra år var att täcklocket som sitter för gänghålet där man fäster bogseröglan i bakstötfångaren inte riktigt ville sitta på plats.
Det var mycket problem innan 159:an kom, den innebar en stor förbättring och hade mycket färre “utmaningar” än tidigare generationer. Giulian hade vi som sagt inga dylika problem med.