Väldigt kortsiktigt investerande

Hej alla!

Skulle behöva hjälp med en grej!
Min sambo valde att bli utköpt från sitt företag och får 15 månadslöner i en klumpsumma.
Hon vill starta eget har en plan för det men kommer inte att tjäna något under 2022…och kanske inte första halvan av 2023.

Första tanken är att hon har pengarna på ett konto och tar ut 25.000kr/mån att leva på. (Som en vanlig lön) Och att de ska räcka i ungefär två år medan hon får igång sin verksamhet.

Men det är såklart dumt att ha en dryg halv miljon på ett 0-räntekonto.

Pengarna kommer att behövas tas ut månatligen eller kvartalsvis men vad kan man göra utan större (eller någon) risk med den stora klumpen pengar som hon får ut innan hon behöver använda dem?

Vi är ganska tomma på idéer.

Inte ha några intäkter i företaget på nästan 1.5 år? vad är det företaget ska göra egentligen? Det hade väl varit ok om företaget är passivt och den enda poängen är att generera utdelningsutrymme men annars är det vansinne… Ge henne Eric Ries ”the lean startup” boken i nyårsgåva!
https://bookis.com/se/books/eric-ries-the-lean-startup-2011-1?gclid=CjwKCAiAzrWOBhBjEiwAq85QZwLyyP-oKBme4_LnQ_shQPDQtD1IP9EgtP6z_XQ50DU5LOe5huhSmBoCh1QQAvD_BwE

Pengarna hade jag placerat på konto med insättningsgaranti (om ni nu absolut INTE vill ta någon risk), hälften bundet på ett år och det andra rörligt. Ger väl bara minus -5% realränta (-2% om man tror på de svenska KPIF siffrorna).

Pengarna bör definitivt sättas på bankkonto.
Du kan hitta konton med ränta här: Jämför sparkonton & sparräntor - Bästa sparräntan | Compricer
och här: Sparkonton med insättningsgaranti | Konsumenternas

Tack för svar!

Ja, förstår att det låter konstigt.
Hon vill följa sin dröm och skapa konst.
Har absolut talang och har fått förfrågningar på verk redan men det är inga pengar att tala om innan hon etablerat sig.
Hela familjen är konstnärer i någon form och lever på det förutom hon. Finns mycket hjälp och stöd att få därifrån.

Det är inte helt utan tanke.
Hon får en påse pengar som kommer att räcka i två år. Har ett CV som ger jobb om det går åt skogen. Jag har ett helt ok jobb så det går ingen nöd på oss.

Hon vill vara i sin ateljé och skapa.
Jag tycker att hon ska följa sin dröm och funkar det inte efter 18mån så har hon försökt och får fundera vidare och börja söka nytt riktigt jobb.

Skulle boken vara av värde i hennes fall?

1 gillning

Tack!
Ska kika.

1 gillning

Det finns ju väldigt mycket som kan gå helt galet… tex vad händer om börsen störtdyker med hela beloppet investerat och du parallellt med det blir oförmögen att arbeta pga sjukdom/skada?

Men, en ”aggressiv” plan som alternativ då :sweat_smile:

Jag vet inget om er ekonomi i övrigt, men en fundering.
Du skriver att du har god inkomst, det går ingen nöd på er.

Om ni investerar hela (eller större delar) av klumpsumman, och i stället avstår erat månatliga sparande. Skulle ni ändå gå runt då? Om än med sänkt standard?

Kan en del av klumpsumman sättas tex på Lysa med ganska mycket räntefördelning? Med risk för en störtdykning från en dag till en annan, men förhoppningsvis inte… så kan ni plocka ut mindre belopp därifrån varje månad parallellt med att avstå månatliga sparandet?

Om saker och ting går åt skogen, ett rejält worst case scenario. Hur snabbt kan hon få tag i avlönat arbete? Vilka blir konsekvenserna?

Jag hade föredragit att sova gott istället för att investera för att komma undan inflation. Om man jämför med den minskade inkomsten det innebär tex att plugga, eller att starta upp eget utan att ha klumpsumman att plocka månadsinkomst av, så är inflationen ett ganska ok alternativ tänker jag :slight_smile:

Den boken har verkligen inget att göra med kulturarbete i sig, men själva grundidéerna från boken kan du applicera på allt du gör - framför allt om hon behöver etablera sig på en marknad kommer hon ha nytta av den.