Välja bostadsrätt eller hyresrätt?

Hejsan.

Jag (44 år) och min sambo (36) samt treåriga son bor i en tvåa i centrala stockholm. Hyra 8500
Vi har hittat ett byte med en trea så södermalm där jag bott i 30 år tidigare. Hyran där 12500.

Tjejen har stått i bostadskön 15 år, jag 5 år.

Vi tjänar båda ca 35k i månaden.
Inga skulder.
Ingen bil.

Fick ett arv på ca 3,5 miljoner i början på året.

Min sambo vill hellre att vi köper en trea som nog landar strax under 4 miljoner nära hennes mamma så vi kan få en helt annat avlastning med barnvakt etc. Parkering kostar 50 kr o månaden. Så att köpa bil skulle bli lite lättare även de.

Har räknat på om jag går in med 50% i insats skulle bli ca 9200 i dagens ränteläge (avgift ca 3200 varav 600 kr av dom är en balkongavgift som kommer försvinna inom några år, och belåningsgrad på kvm är 400 kr i föreningen).

Jag kommer ha en väldigt låg pension pga många års sjukdomar, vilket gör att jag nog vill sälja bostaden ett par år innan jag pensionerar mig. Jag har har kanske inte så mycket svängrum att ge grabben en mille till insats tänker jag.

Flyttar vi istället till hyresrätten på södermalm kommer grabben kunna ta den och jag och min sambo tar en ny lägenhet från min sambos köplats som då ligger på dryga trettio år.

Jag har sedan tänkt att köra “fyra hinkar” med det beloppet jag har över, oavsett vilket val jag gör.

Är lite kluven vad vi ska göra för drag. Väldigt svårt att svara på här kanske. Men hör gärna lite tankar och idéer.

2 gillningar

Hej,

Blir typ 3-4k i månaden dyrare om ni lägger er på 70% belåning istället med 1% amortering och ränteavdraget. Då får ni loss några hundratusen som ni kan investera på börsen istället (som historiskt sett slår bostadsmarknaden) eller använda till renoveringar. Så hade jag gjort iaf eftersom du skriver att du har så låg pension, eller så kan du köra in 50% nu och vänta på att räntorna går ner igen till runt 3% och sedan belåna huset till 70%. Allt handlar egentligen om hur likvid du vill vara samt hur länge ni tänkt bo kvar, alltid skönt att ha cash på kontot.

Jag hade i alla fall köpt något om månadskostnaden är snarlik.

3 gillningar

Är impad av att du tänker så långsiktigt som du gör men detta tror jag är värt mycket. Pengar är ju inte allt :slight_smile:

3 gillningar

Jag glömde nämna en grej.

Det är tanken att lägenheten ska stå helt på mig då pengarna kom från farsan. Därav tänkte jag gå in med 50% för att hon ska slippa amortera på min lägenhet, och istället lägga mer pengar på indexfonder.

1 gillning

Jag tror att det handlar om att titta lite känslomässigt vad som ger rikast vardag. För rationellt kan man argumentera för båda.

Hyresrätt är ett fantastiskt ”lyxboende” på många sätt. Inget underhållsansvar, man kan ringa någon när något ska fixas, ingen finansiell risk etc. Jag är rätt säker på att om vi hittar rätt så kommer vi byta till en sådan istället för villa / brf i framtiden. Redan nu står vi i kö.

Tänk även på att ge barn en stor summa pengar kan lika gärna stjälpa som hjälpa. Så prioritera er själva först.

Lycka till och det kommer bli bra oavsett. :blush:

5 gillningar

Glöm inte alternativkostnaden på de där 2000k ni binder upp i bostadsrätten.

3 gillningar

Oj. Utveckla gärna :blush:

Har ni ett samboavtal från jurist så att du får behålla värdet av bostadsrätten vid bodelning?

Det räcker inte att den “står på” dig.

Lägger hon sedan pengar på bostadsrätten så finns det risk att bostadsrätten är “en sammanblandning” av era båda tillgångar, och då täcks den kanske inte av samboavtalet längre.

Hyresrätten är billig, det är dyrt att lägga så många miljoner på att bara bo. Vilken avkastning kan du få på 3,5 miljoner? Räcker inte de pengarna till en bättre hyresrätt, eller en bra parkering?

Min personliga erfarenhet och bland min släktingar, att i de stabilaste relationerna så bor paret närmare mannens släkt än nära kvinnans släkt.

1 gillning

Jo ett samboavtal ska skrivas, pch tanken är att vi inte ska amortera för att inte glra det komplicerat.

Ok. Vad tror du är skillnaden mellan mannens och kvimnans släkt. Vilka faktorer?

Det är bara ett mönster som jag har sett i min släktforskning. När mannen flyttar till kvinnans släkt så kan det här hända när paret tycker olika om någon sak – att hon söker stöd i sin omgivning. Ibland genom att överdriva mannens handlingar, uttalanden eller bakomliggande motiv. Då kan det bli väldigt tufft för en man som inte har lika stark anknytning till omgivningen, och har ett svagare socialt nätverk.

I de relationer jag kan tänka på, så är det lugnast på lång sikt när omgivningen har sina egna relationer till mannen, som inte beror bara på kvinnan. Att både mannen och kvinnan får tuffa motfrågor vid problem, från alla i sin närmaste omgivning.

1 gillning

Hur menar du? Uppskatta hur mycket du kunnat få i alternativ avkastning på summan.

Hej!
Ska du lämna tillbaka hyresrätten om du köper Br’n? Det är nog inte helt säkert att du kommer få en 2/3’a i innerstaden i framtiden, även om ni får 15 år extra kötid.
Innerstaden i dag kräver en kötid 31-35 år, enligt infon på bostadsförmedlingens hemsidan. Kötiden har ökat för varje år. Fler sökanden, färre bostäder(ombildning) för var år och förturer. 50 år i kö i framtiden?
Såg iof att det fanns nybyggnation för 24.000kr/mån 4a och 20.000kr/mån 3a vid Norra Länken, KS. De är borta nu. Men inget för normala människor iaf.

Köper du en lägenhet och amorterar bort större delen av lånet, blir det billigt att bo i framtiden. Du får räkna på olika lösningar så ser du vad som passar dig!

1 gillning

Tjejen får förslag på ettor på södermalm nu. Om 15 år kanske det ser lite bättre ut. Men bra spaning. Kan nog va skillnad om 15 år jämnfört med idag.

Ja alltså. Jag skulle potentiellt kunna på 1-2 miljoner mer om jag behåller hyresrätten. Dock högre boendekostnad. Men närheten till familj skulle ju vara fördelen.

Men jag är väldigt kluven fortfarande

3,5 mille ger ca 10600 i månaden i sparränta på SBAB. Räcker ju nästa till att täcka hyran utan att röra grundkapitalet….

Kapitlet du binder upp i bostaden har ju också en kostnad. Du nämner ju indexfonder i ett tidigare inlägg, fundera på vad pengarna skulle kunna göra i en sådan över 10-20 år istället - det är vad du väljer bort med bostadsrätten.

Absolut så. Samtidigt får man ju då räkna med vad skillnaden blir i att betala 2050 års hyra på framtidens hyresrätter jämfört med en till stor eller hel del bortamorterad bostadsrätt på samma plats.

Kommer inte ens i närheten, det är så sjukt stor alternativkostnad. Folk skulle aldrig lägga dessa summor i sina bostäder om de kunde räkna.

Inväntar ”vad ska man annars lägga sina pengar på”-klubben :laughing:

Om 30 år har Jockejeveln om han investerat 1-2 miljoner i globalfond idag, ca 8-16 miljoner i förväntad summa.

Hur menar du?