Välja Fond i sparandet

Hej Jan.

Tack för webinaret om att spara rätt den 6:e Jan 2025.

Du nämnde att Spiltan Invest. Bolag som tillhör lekkorg vilket kom lite av en suprise.
Jag äger denna som utgår ca 30% av min portfölj.

Du nämner att denna fond har de flesta äggen på 2-3 bolag dvs låg spridning vilket var inte så bra.
Var inne på Avanza och förstår inte vad du menar? Syftar du på Investor och Industrivärlden, att det ägs lite för mycket på dessa 2 som uppgår till ca 43% av hela innehavet? Menar du att man skall istället kika på global&index fonder där innehavet ägs på flera bolag med lägre % per bolag tex max 10-15% /bolag och inte så mkt som 27% (Investor) på ett bolag?
Jag äger även LF Global Index.

Jag hörde dig säga att du satsar på Fonder med låg förvaltningsavgift och att i dessa fonder finns flera bolag i innehavet och inte 2-3 st som tar upp halva innehavet. Tänkte jag rätt?
Vill bara veta och lära mig hur man ska välja fonder och fastna lite hur du tänkte.

Ta gärna något bra exempel på fond med god spridning (mest för att se skillnad och lära sig?)

Tack

Med vänlig hälsning,
A

Plus Allabolag Sverige index :+1:

1 gillning

Hej och välkommen till forumet! :slight_smile:

Generellt så förespråkas så breda fonder och portföljer som möjligt, sålänge avgiften är låg.

Jämför t.ex Spiltan invest med fonden Plis allabolag Sverige.

Bäda fonderna investerar i Sverige, men Spiltan är lite smalare och nischad mot investmentbolag, medans Plus investerar i allabolag på svenska börsen, med över 300 bolag.

Risken blir ju såklart högre (vilket kan ge både högre eller lägre avkastning än index) om man koncentrerar innehaven i sin portfölj, som Spiltan eller andra smalare fonder.

1 gillning

Håller fullständigt med @MattiasA90

Men sen måste jag ändå lyfta Spiltans fantastiska framgång med den fonden. Den har haft en otroligt bra utveckling kontinuerligt jämfört mot svenskt index. De har verkligen lyckats med sitt mål (att slå svenskt index). Risken må vara hög, men en applåd till spiltan :clap:

1 gillning

Hej.
Tack för infon. Såg Plus alla Bolag fonden och ser att Investor finns även där men till lägre andel viktad vilket är det ni förespråkar dvs flera bolag i innehavet men till samma risk (bägge har risk 5 av 7).

Det som fick mig lockas av Spiltan var att jag använt mig av en CAGR kalkylator och sedan Spiltan startade nov 2011 tills idag så är årlig avkastning ca 17%. Visst historisk avkastning är inte en garanti för framtida avkastningar men de verkar veta vad de gör känns det.
Med vänlig hälsning,
A

Det finns en historik som visar att Spiltan fonden har gått bättre än indexet. Problemet är att det inte finns någon bra förklaring varför det är så och varför just i Sverige investmentbolag har gått bättre jämfört med till exempel investment bolag i USA (jämfört med deras index). Utan en bra förklaring är det ju bara en slump och finns det ingenting som säger att den kommer att gå bättre än index i framtiden.

Men, för säkerhets skull, har jag också Spiltan i min lekhink :blush:

3 gillningar

Är det inte att göra det lite väl enkelt för sig att kalla det slump för att man inte har något svar? Har de svenska investmentbolagens långsiktiga arbeten med aktivt ägarskap något med saken att göra som skiljer sig från de amerikanska? Kultur, riskbenägenhet, skatteregler. Det finns en del att gräva i…

Det kan ju vara en förklaring, men det finns ingen direkt bevis för det. Innan jag byte till indexfonder brukade jag ha olika investmentbolag och visa gick bra under perioder och dålig under andra perioder. Det är inte direkt så att investmentbolag slår index hela tiden. Men Spiltan har ju gått relativt bra länge, därför har jag den i lekhinken och inte i mitt “vanliga” sparande.