Välja fonder i Movestic

Jag har löneväxling låst till Movestic via MaxM och är inte alls nöjd med utbudet där. Har byggt ihop en portfölj som jag känner är “den minst dåliga” och där jag granskat överlapp i innehaven. Dock tycker jag att avgifterna är för höga på nuvarande portfölj.

Jag söker en portfölj med high risk / high reward, då utgångspunkten är att jag ska jobba i 15-20 år till. Tar inte hänsyn till att jag kanske får möjlighet flytta den i framtiden av olika anledningar utan vill jobba med vad jag kan påverka nu med fokus på sänkt kostnad utan att tumma på möjlig avkastning.
Min home bias är relativt stor och är baserad på att jag har hyfsad koll på toppinnehaven i de svenska fonderna. Kan tänka mig att sprida den geografiska risken, men så ser det ut idag.
Det begränsade och dyra urvalet på Movestic dödar engagemanget lite.

Ni som också har Movestic och också söker hög avkastning, hur har ni gjort?
Inser risken att forumet kanske har för litet underlag för att hitta många i samma båt, men ger det ett försök.

Lektioner i medioker avkastning o dyl. undanbedes.

image

1 gillning

Försök hitta fonder med faktorexponering. Värde/småbolag o.s.v.

Helst lägsta möjliga avgift och högsta möjliga överexponering (relativt marknaden) av riskfaktorer. Då kommer du så nära det går av det du önskar. Optimalt för max risk och avkastning vore faktor ETFer med skitlåg förvaltningsavgift. Men jag misstänker att de inte är tillgängliga.

Tack!

Spenderat hela kvällen med att studera utbudet och granska fondernas strategi och nyckeltal. Högre Alfa verkar motsvara mer faktorexponering om jag förstod det rätt. Jag är oerfaren på att komponera fondportföljer då jag i tio års tid bara direkthandlat aktier efter nyckeltal och attraktiva affärsmodeller.

Coeli Global Select är fortsatt favoriten utifrån utbudet på plattformen. Viktade den 50%. Behöll även Cliens Småbolag A, vikt 30% och Öhman Marknad Global A, vikt 20% som benchmark. Den är indexnära, men överavkastar globalindex. Resten skrotade jag.

Nu vet jag att du inte är ett fan av historik, men jag ser det som en faktor och det ser bra ut för alla tre på den fronten vad gäller överavkastning jämfört med DJ World., Även efter avgifter.

Faktiskt inte (i de allra flesta fall). Alpha betecknar vanligvis överavkastning (positivt alpha) efter man har beräknat bort påverkan av risknivån bestämd av riskfaktorer.

Ett mått på avvikelse (vid positivt alpha vilket är oftats implicit) från var en likadan riskexponering hade gett i snitt.

Beta är linjär korrelationskoefficent med marknaden brett (index), och blir därmed ett mått på risk i relation till marknaden.

Alpha är avvikelsen från beta efter man även har kompenserat för riskfaktorer.

När jag pratade om riskfaktorer ovan menade jag endast akademiskt erkända riskfaktorer. T.ex. FF3 eller fem faktor. Alltså sådana som värde och storlek o.s.v.

2 gillningar