Tror tidsaspekten gällande hur värdet på valutan korrigeras mot det man faktiskt behöver pengarna för är var jag fastnar i allt, och hur vi inte kallar det valutarisk (men nog mitt fel).
Ska inte ta mer tid i denna tråd till detta, för var inte meningen till att starta en till valutatråd.
Ja men det är inte det i detta fall. Euron som måttstock är bättre en kronan som måttstock även för en person som bor i Sverige. Den har inte tappat 25% i köpkraft för en varukorg i Sverige.
Då är tiotusenkronorsfrågan. Är EUR eller SEK mest stabil för att behålla sitt värde? Tror du på SEK så är det all in. Men tänk om man hade växt upp på 60-talet och växlat till CHF. Hade varit stenrik idag.
Fast nu handlade det främst om hur vi bäst mäter våra investeringar. Då blir det minst svängningar mot köpkraften om vi mäter i SEK. Dessutom mäts allt annat i SEK. Räntan på banken, löner o.s.v.
Beror väl på vad man är investerad i? Stockholm är väl ner nästan 10% sedan Iran-kriget körde igång? Är man fulladdad där känns det nog. Och guldet är väl ner nästan 20%? Har läst om folk här som har hela sitt PPM i guldfonder och då känns det nog helt klart som ett ras. Beror på vilket perspektiv man har.
Inte de senaste 10 åren som sagt, kronan tappade 25% i realt värde då. Det finns ingen tioårsperiod som Euron tappat så mycket i köpkraft mot en svensk varukorg.
Du cherry pickar toppen under våren 2009, som kom efter att kronan kollapsade efter hösten 2008, till botten 2 år senare då kronan återhämtat sig till nivån innan kollapsen. Kronan var mycket instabil under dessa 2 år. Denna mycket instabila period för kronan talar inte för kronan som stabil värdemätare av köpkraft.
Dessutom är det valutakurser du utgår ifrån vilket inte är samma sak som förändringar av köpkraft av en svensk varukorg.
När jag säger att SEK tappat 25% i realvärde de senaste 10 åren använder jag data från SCB där köpkraft mäts, inte förändringar i kursen för ett valutapar. Kort sagt, SEK är en usel måttstock att använda för stabilitet av köpkraft i Sverige över tid.
Det låter som du bara hittar på siffror, hösten 1993 var EUR/SEK runt 9.20 och 10 år senare runt 9.15. Så exakt lika som det kan bli. För perioden 2002-2012 är det heller inga 25%.
Du verkar heller inte förstå skillnaden mellan kurser för valutapar med köpkraftsförändringar för en given valuta.
Vilket visar hur extremt dålig värdemätare för köpkraft som SEK är. -25% de senaste 10 åren och du säger att det finns perioder som t.o.m. nått -32%.
SEK är ingen måttstock för värde över tid.
Vilka belägg har du för att variationen blir större med EUR än med SEK? Du inledde ovan med ett direkta felaktigt påståenden om perioderna från 1993 och 2002.
Så du påstår att köpkraften för EUR var nästan exakt samma hösten 1993 som hösten 2003? Då menar vi helt enkelt olika saker med köpkraft och varukorgar.
Absolut, mina siffor är köpkraft och dina valutapar. Hur räknar man ut EURs förändring i köpkraft i Sverige från september 1993 till september 2003 på ett bra sätt?
Det borde väl du kunna svara på när du påstår att du har siffror på köpkraftsförändringen i Sverige för EUR under dessa perioder. Hur fick du fram det, kan du redovisa källorna du använde?