Valutarisk i aktier och indexfonder är en myt | Diskussionen

Vad vill du egentligen säga? Oerhört förvirrande att läsa.

Ditt påstående om att Euro behåller köpkraft bättre i Sverige än SEK stöds inte alls av din data.

Om valutakursen är den samma vid två tidpunkter så betyder det också att den relativa köpkraftsförändringen för dessa valutor i ett land är noll.

Hur fick du fram siffor på under 25% på alla 10-årsperioder. Vilka källor?

Jag har aldrig sagt alla 10-årsperioder, jag skrev -25% köpkraft för SEK de senaste 10 åren och det visar data från SCB.

Drog du en rövare med dina påståenden och hoppades ingen skulle granska?

Nä, det var ju du som gjorde det. Nedanstående stämmer alltså inte. Det finns flera tioårsperioder då Euro tappat 25% mot en svensk varukorg (KPIF).

Inte de senaste 10 åren som sagt, kronan tappade 25% i realt värde då. Det finns ingen tioårsperiod som Euron tappat så mycket i köpkraft mot en svensk varukorg.

Redovisa data för detta påstående då!

Absolut, så fort vi kommit överens om hur man räknar ut köpkraften, men den enkla frågan fick jag ju inte svar på. Du har hävdat att mitt sätt är fel. Du har inte presenterat ditt sätt.

Men din formulering var bra, jag snor den.

Drog du en rövare med dina påståenden och hoppades ingen skulle granska?

Det måste du väl veta när du påstår att “Det finns flera tioårsperioder då Euro tappat 25% mot en svensk varukorg (KPIF).

Har du inga belägg för det påståendet alls?

Jag har redovisat min källa på att SEK har tappat 25% i köpkraft de senaste 10 åren: SCB

Bra. Läser det som att påståendet om Eurons köpkraft var alltså hittepå.

Vi är inte överens om vad “eurons köpkraft i Sverige” betyder. Så vi vet ju inte ens vilken data vi pratar om.

Om KPIF gått upp 20% och valutaparet är oförändrat så är eurons köpkraft i Sverige ner 20%. Det tycker även Nightowl om jag förstod rätt. Tysken som kommer med sina euro får 20% mindre. Du skrev att köpkraften var oförändrad.

Det får även Svensken. Så det är ingen skillnad mellan Euro och SEK.

Det var du @Anders555 som kom med påståendet att Euro tappar mindre köpkraft än SEK i Sverige.

Jag håller med @gusten1 och vad du @Anders555 påstår ser jag inget stöd för.

Ja och ditt påstående var “Det finns flera tioårsperioder då Euro tappat 25% mot en svensk varukorg (KPIF).“.

När ska du visa data för dessa tioårsperioder som styrker ditt påstående?

Det var min tolkning av nedanstående, hur tolkar du det?

Håller med om vad? Att det är bättre att kolla globalt index i EUR än i SEK? Eller att euro aldrig tappat 25% i svensk köpkraft på 10 år?

Så länge som du anser att euro behöll sin köpkraft i Sverige mellan hösten 1993 och hösten 2003 så har du ingen nytta av min data.

Det är inte vad som står. Det är en specifik tidsperiod det uttalandet gäller.

Det var ett svar på ditt påstående att SEK var den bästa värdemätaren för en svensk:

Jag håller med @gusten1 om att ingen valuta kan användas för att mäta värde över tid.

Samma som jag skrev alltså. Eftersom nästan allt presenteras i SEK så är det enklast att använda, sen får man själv räkna/tänka bort inflationen. Att krångla till det med euro ger inga fördelar.

Nej. Du skrev specifikt att SEK var något att använda. Det är ingen annan än du som påstått att blanda in Euro skulle på något sätt förbättra.

Jag har aldrig påstått att EUR är bättre att använda. SEK är bäst för att det lättillgängligt eftersom nästan allt presenteras i SEK och ska man byta till något annat så måste det vara mer än lite bättre.

Det påstod du här:

Nej SEK var sämre än Euro de senaste 10 åren, enligt den datan @gusten1 visat.

@Anders555 Det är fullständigt obegripligt vad du menar när du säger emot dig själv.

Ingen valuta fungerar att använda som mått på köpkraft.

Sämre eller bättre beror ju på aspekten. Sedan starten har euro gått från runt 9 SEK till runt 11 SEK så den har behållit köpkraften bättre och ja mycket av uppgången har varit senaste 10 åren.

Historiskt har eurons köpkraft i Sverige ibland varit upp 5% på 10 år, ibland 30% ner. SEK i Sverige mellan 12% och 32% ner.

Att titta på ett diagram över ett globalt index räknat i EUR istället för SEK i tron att du tittar på köpkraft eller något som alltid är i närheten av det är fel. Att använda SEK minus uppskattad inflation lär vara mycket bättre.

Det är absolut ingen annan än du som påstått att Euro skulle vara bättre mätare på köpkraft i sverige. Jag har redan citerat dig var du påstod detta.

Ingen som helst valuta går att använda för att mäta värde över tid. Varken SEK/Euro eller Turkiska Lire.

Jag skrev att euro har behållit köpkraften bättre över tid, inte att den skulle användas som mätare. Jag citerade också gusten1s påstående om att använda den i graferna istället för SEK.