Nä, det var ju du som gjorde det. Nedanstående stämmer alltså inte. Det finns flera tioårsperioder då Euro tappat 25% mot en svensk varukorg (KPIF).
Inte de senaste 10 åren som sagt, kronan tappade 25% i realt värde då. Det finns ingen tioårsperiod som Euron tappat så mycket i köpkraft mot en svensk varukorg.
Absolut, så fort vi kommit överens om hur man räknar ut köpkraften, men den enkla frågan fick jag ju inte svar på. Du har hävdat att mitt sätt är fel. Du har inte presenterat ditt sätt.
Men din formulering var bra, jag snor den.
Drog du en rövare med dina påståenden och hoppades ingen skulle granska?
Bra. Läser det som att påståendet om Eurons köpkraft var alltså hittepå.
Vi är inte överens om vad “eurons köpkraft i Sverige” betyder. Så vi vet ju inte ens vilken data vi pratar om.
Om KPIF gått upp 20% och valutaparet är oförändrat så är eurons köpkraft i Sverige ner 20%. Det tycker även Nightowl om jag förstod rätt. Tysken som kommer med sina euro får 20% mindre. Du skrev att köpkraften var oförändrad.
Samma som jag skrev alltså. Eftersom nästan allt presenteras i SEK så är det enklast att använda, sen får man själv räkna/tänka bort inflationen. Att krångla till det med euro ger inga fördelar.
Jag har aldrig påstått att EUR är bättre att använda. SEK är bäst för att det lättillgängligt eftersom nästan allt presenteras i SEK och ska man byta till något annat så måste det vara mer än lite bättre.
Sämre eller bättre beror ju på aspekten. Sedan starten har euro gått från runt 9 SEK till runt 11 SEK så den har behållit köpkraften bättre och ja mycket av uppgången har varit senaste 10 åren.
Historiskt har eurons köpkraft i Sverige ibland varit upp 5% på 10 år, ibland 30% ner. SEK i Sverige mellan 12% och 32% ner.
Att titta på ett diagram över ett globalt index räknat i EUR istället för SEK i tron att du tittar på köpkraft eller något som alltid är i närheten av det är fel. Att använda SEK minus uppskattad inflation lär vara mycket bättre.
Jag skrev att euro har behållit köpkraften bättre över tid, inte att den skulle användas som mätare. Jag citerade också gusten1s påstående om att använda den i graferna istället för SEK.