Valutarisk i aktier och indexfonder är en myt | Diskussionen

Tack för att du orkar! Och för att knyta ihop sista delen i resonemanget så får inte växelkursen betydelse när man köper svenska aktier eftersom man då köper i samma valuta som bananer är prissatta i (sen är valutan en av nästan oändligt många variabler som har betydelse vid prissättning av svenska aktier också men det är en helt annan frågeställning).

Sen menar det här gänget att valutan är perfekt prissatt i aktiekursen hela tiden i alla aktier. Detta borde i så fall kunna gå att visa med data. Men det gör det ju inte. För att ändå få ihop resonemanget hänvisar man till dubbelnoterade aktier där det, till skillnad från t ex Apple, faktiskt går att urskilja och prissätta valutan som en beståndsdel i värderingen. Detta sker också vilket följaktligen går att visa med data. Och eftersom det sker med en dubbelnoterad aktie, lyder resonemanget, gäller det samma över hela aktiemarknaden bara att det inte matematiskt går att visa på några andra aktier. Häri ligger den stora skillnaden i vilken slutsats man vill dra och också en förklaring varför t ex Riksbanken varnar för valutarisk, de är inte att de missat att djupstudera dubbelnoterade aktier eller turkiska börsen (som tidigare varit ett populärt exempel).

2 gillningar

så för att svara igen på det tidigare, det är så mkt inlägg så man ej hinner läsa igenom. Om ericsson B skulle kosta 1000 SEK, dollarn står i 10 så kostar den 100USD, blir det då ett dollarfall på 10% så kostar Ericsson dagen efter tex 980 SEK på stockholmsbörsen för de som handlar på stockholmsbörsen i SEK. Står dollarn i 9kr när usabörsen öppnar på morgonen efter så kostar ericsson 980/9= 10.89 USD per ADR, en ADR är 10 vanliga B-aktier, dvs 108.90 USD.

Trots att aktien sjönk i Sverige med 2% så stiger priset i USA (mätt i USD) med 9% eftersom kronan stärkts med 11%

Öh va? Jag upplever snarare att jag hittills inte har fått en enda invändning som visar med siffror eller ett logiskt steg-för-steg var jag har fel i resonemanget. Det enda jag får “det är fel”, “det handlas inte så” etc.

Jag har presenterat en teoretisk grund, exempel och matematik. Hjälp konversationen vidare genom samma sak, tyckande väger från mitt perspektiv väldigt lätt.

3 gillningar

Du behöver inte läsa genom särskilt mycket. Detta räcker:

@CarlJohan har visat detta med data från Turkiska börsen. Så det är både möjligt och har redan gjorts:

2 gillningar

Så låt oss bryta ner ditt resonemang

Ok, så start förutsättning:

  • Ericsson B = 1.000 SEK
  • Växlingskurs = 10 SEK per USD
  • Pris i SEK = 1.000 SEK
  • Pris i USD = 100 USD

Korrekt?

Ok, så då tolkar jag det att vi går från 10 SEK per USD till

  • 9 SEK per USD

Det vill säga en kronförstärkning.

Hur då? Hur kommer du fram till det här? Här tappar du mig.

Jag påstår att det som händer istället är (givet att inget har hänt med företaget) utan att det enda som skett är att dollarn tappat värde / kronan stärkts:

Så förklara isolerat för mig hur det blir 980 och inte 900 kr.

För om det blir 980 så är jag ju dum i huvudet om jag inte säljer för 980 i Stockholm, växlar till 108 USD, köper tillbaka aktien i USA för 100 USD och behåller 8 USD i fickan. Världens affär. Helt riskfritt. :raising_hands:

3 gillningar

Jag menar att aktien som står i 1000 till exempel kan falla 2% pga dollarfallet.
Jag menar att man inte kan säga att aktien hamnar på 900kr. Effekten av dollarfallet avgörs av köpare och säljare på Stockholmsbörsen.

Ja och dessa kommer direkt handla ner den till 900 kr och INTE 980 kr av anledningarna som jag nu nämnt flera gånger.

Eller så påstår du att marknaden är lite dum som låter människor tjäna pengar riskfritt. Det vill säga att marknaden är ineffektiv, men då kan vi lägga ner diskussionen för då faller resonemang kring indexfond, diversifiering och det i slutändan kommer ner till aktiv förvaltning.

1 gillning

Då faller den detta på båda börserna. Du får arbritrage mellan börserna annars!

3 gillningar

Ja precis så de bevis för att valutan är så korrekt prissatt i alla aktier hela tiden att det spelar någon roll om man köper en aktie i sin hemvaluta eller USD är om man kokar ner det;

  1. Att arbitrage inte uppstår i dubbelnoterade aktier (obs: i de valutor den är noterad i) samt att;
  2. Turkiska börsen som handlas i en kraschad valuta verkar ha lire/USD som en stark drivkraft för värdering.

Missar jag något?

Där är vi inte ense. Och i ditt fall med 25% ökningen av Apple inte heller.
Den där 25 %-uppgången sker inte automatiskt i verkligheten — den kräver att marknaden tycker att Apples framtida vinster ökat 25 % i USD-termer. Och det händer inte bara för att dollarn tappat värde.

Men skoj om du skulle bjuda in lite investerare till ett samtal. Det avsnittet köper jag chips och dip till :slightly_smiling_face:

1 gillning

Ja att det finns en uppenbar logisk koppling om man räknar på det och inga motbevis alls förutom tyckande presenteras.

Vad är det man ska räkna på?

Så du argumenterar seriöst att man kan tjäna mängder med pengar på arbitrage mellan börser på Ericsson?

1 gillning

Ja. Skillnaden är att jag visar det med siffror och - sorry - jag upplever att dina och många andras påstående är lite tagna ur luften. Men visst, det är okej, man får göra precis vad man vill med sina pengar. :see_no_evil_monkey:

2 gillningar

Se exempel som presenterats.

Kolla mina exempel framförallt här:

1 gillning

Absolut inte. Priset korrigeras direkt när valutakursen rör sig. Finns inget arbitrage.

Så förklara då din kommentar nedan:

Samt ge svar på var detta är fel.

Då stämmer alltså det Jan säger och priset blir 900kr.

Finns inget arbitrage kommer aktien på ena börsen alltid följa priset på den andra * valutakursen.

1 gillning