Är kompis med lokala faktum-försäljaren på Ica Erikslust. Får bli han. Han har redan fått 200 kr sedan tidigare av samma anledning. ![]()
Kommer inte släppa genom fler inlägg som bara är till för att trolla. Vi behöver inte ytterligare 2000 inlägg i denna tråden. Så ser du ett sådant, flagga, eftersom jag inte sitter här 24/7 utan checkar in 2-3 gånger om dagen. Ofast kvällstid.
Valutarisken i Faktum-försäljning. ![]()
Trevlig kille. En positiv effekt av detta trådmalande ![]()
![]()
Som jag skrev tidigare. Man har i artikeln förutsatt att vid en dollarförsvagning så kompenseras en USA-aktie direkt till 100%. Jag vill gärna se bevis från verkligheten, från studier eller flera experter på att aktier noterade i USD automatiskt kompenseras direkt till 100% av dollarförsvagningen. Man får inte använda dubbelnoterade aktier som bevis eftersom där råder en mekanisk koppling via valutakursen. Man har presenterat studier som visar en dags-korrelation på -0,2, och en vecko-korrelation på -0,53. Så det finns en viss negativ korrelation enligt de studier man hänvisat till, här håller jag med, men det är inte ett bevis på 100% korrelation. Dessutom är det viktigt att veta att dessa studier endast visar riktning, ej storlek. Så även om aktien stiger när dollarn sjunker, så vet man inte med hur mycket.
Så är det någon fråga man skulle vilja ställa till flera experter som Per Palmström är det just denna punkt. Kan dom gå i god för detta?
" 1st Apple aktie för 125 USD + 90 SEK => 125 USD * 8 SEK/USD + 90 SEK = 1.090 SEK*
Det vill säga att värdet mätt i SEK är exakt samma som förut. Ingen förändring har skett. Trots att dollarn har tappat 20% eller att kronan har stärkts mot dollarn, så är mitt värde oförändrat."
“Däremot spelar det roll för det nominella värdet. I exemplet ovan är det nominella värdet för svensken samma (1.090 SEK innan/efter), men det nominella värdet för amerikanen har ökat (100 →125). Men det reala värdet i form av köpkraft för båda är identiskt. Precis som innan med bilen och guldet är flera siffror sanna samtidigt eftersom de kommer från olika linjaler.”
"Sedan kommer dagen D. Dollarn försvagas med 20% enligt ovan. Det som händer då är:
*** Växlingskursen SEK/USD förändras från 10 SEK/USD till 8 SEK/USD**
*** Bananpriset i USD ökar från 1 USD/kg till 1.25 USD/kg för att bönderna i Sydamerika vill ha lika mycket betalt för sina bananer som förut. Deras kostnader i Ecuador är ju samma som förut. "**
Här får jag hjärnsläpp.
USD har aktien gått upp till 125 dollar. Det betyder ju att amerikanen har 25 % mer 125 dollar istället för 100 dollar. Så nu är aktien lika värde för både svensken och amerikanen pga av valutan. Ingen skillnad i värde på apple aktien för den korrigeras direkt.
Säljer amerikanen sin apple har han 125 dollar istället för 100 dollar. Då menar citatet uppe att banenpriset har ökat lika mycket så han har samma köpkraft eftersom han inte kan köpa fler bananer för 125 dollar.
Det jag undrar då är hinner verkligen allt realt korrigeras 25% upp?
Allt realt handlade saker. Men inte jonsumentvaror. Det är det som kallas "konsumtionsvalutarisk " i artikeln. Den kan du inte påverka genom att handla aktier i andra valutor.
Då stämmer det att konsumtion som inte hinner med i valutaförändringen kan eventuellt en amerikan tjäna på genom konsumtionsvalutarisk.
“Om två identiska varor säljs till olika priser på olika platser, kommer rationella aktörer att köpa där varan är billig och sälja där den är dyr. Denna arbitrageaktivitet fortsätter tills priserna (uttryckta i samma valuta) är lika.”
Jag förstår att det mesta som tex bananer kommer korrigeras direkt. Men nån vara kommer ju kanske inte ha hängt med i valutaförändringen vilket kan gynna amerikanen.
När en valuta förändras så snabb som tex 7% på mindre än 2 veckor ( USD/SEK 2025-02-27 till 2025-03-11) bör det KANSKE uppstå möjligheter att för en amerikan att köpa konsumtionsvaror billigare då tröga saker inte hängt med i valutaförändringen.
Däremot har ingen skillnad i värde på aktien skett eftersom den korrigeras direkt(dvs den är lika mycket värd för svensken som amerikanen). Men för Amerikanen så har han fått mer dollar när han säljer som tids nog kommer jämnas ut genom att konsumtionsvaror ökar i pris.
Detta beskrivs i artikeln. Konsumtionsvalutarisken är detta.
Konsumtionsvalutarisk har du som svensk i SEK oavsett om du köper USA handlade aktier eller svenskhandlade aktier.
Amerikanen har konsumtionsvalutarisken i USD oavsett om hen har Svenskhandlade eller US handlade aktier.
Du kan inte påverka din konsumtionsvalutarisk genom att köpa andra aktier. Den är endast kopplad till var du tänker konsumera. Flyttar du så byter du konsumtionsvalutarisken.
Från artikeln:
Risky assets, other than domestic and foreign currency deposits and long-term bonds, which promise payment of a specific amount of currency at maturity, have no intrinsic denomination in any currency. Adler & Dumas 1984, sid: 47
Du har ju fått svar på detta många gånger, svar som du aldrig bemöter men ändå fortsätter du att upprepa samma fråga. Vad är meningen med att upprepa frågor och sedan ignorera de svar man får?
NEJ, det finns ingen mekanisk koppling mellan samma aktie listad i olika valutor.
Det som händer är att om ena valutan försvagas mot den andra så uppstår arbitrage och då agerar marknadens aktörer på detta för att tjäna pengar tills det åter är i balans.
Detta är precis på samma sätt som marknadens aktörer agerar på en enkelnoterad aktier vars noteringsvaluta tex försvagats. Marknaden räknar ut ett estimat på hur mycket mer vinst bolaget kommer att göra när deras vinster omsätts till noteringsvalutan inför kommande rapport för att värdera bolaget på samma nivå realt, allt annnat lika. Aktien handlas därefter upp till den nivån tills arbitraget åter igen är noll, dvs bolaget är korrekt värderat i reala termer.
Detta sker i realtid på marknaden precis som för en dubbelnoterad aktie.
Ja alla aktier värderas av marknaden i realtid. Arbitragehandel för dubbelnoterade kommer inte runt att en sådan värdering måste göras. Arbitragehandlare gör ju inte någon sådan marknadsvärdering av bolaget alls.
Det de hävdar är att aktier är felprissatta, och i fallet med dubbelnoterade aktier så följer den här felprissättningen med i den dubbelnoterade aktien, eftersom annars skulle ett arbitrage uppstå.
Alltså tvärtemot all rim och reson, och nu vill de att det skall läggas fram bevis för att aktier inte är felprissatta.
Hej Jan. Jag skulle absolut vara intressant att höra ett svar på ett par frågor. Har han också tex lyssnat på avsnittet tex 40 min in där du pratar Apple som exempel?
exempel på stängd fråga till Per med stängt svar:
1: Om en svensk investerare äger Apple Inc. noterad på Nasdaq och USD/SEK försvagas med 10 % utan att aktiekursen rör sig i USD - Är det då korrekt att den svenska investeraren har förlorat cirka 10 % i SEK räknat, åtminstone tills eventuell fundamental justering sker?
Och kan man därmed säga att valutarisken är en separat riskfaktor på kort och medellång sikt, även om den kan jämna ut sig över mycket lång placeringshorisont?
- Finns det någon mekanism som gör att Apples USD-kurs automatiskt justeras när USD/SEK rör sig, eller är det korrekt att valutarisken är reell för en ohedgad svensk investerare?
När det gäller dem amerikanska börsen under 2025 så har ju vissa här hävdat att det är amerikanska börsen som gått dåligt eftersom den har gått 0 % i SEK..
Min fråga då:
-
Om en amerikansk investerare haft 18 % nominell avkastning i USD, anser du att den amerikanska börsen inte gått upp?
Och om svaret är att den gått upp för en amerikansk investerare – innebär det då inte att skillnaden mot en svensk investerares utfall helt beror på valutakursförändringen?
Varför vill du ens ställa den frågan, detta håller alla med om.
Samma kurs i USD trots att USD tappat i realvärde innebär en förlust i realvärde för alla, även för en amerikan.
Detta beror ju hur värdet på USD rör sig. 18% mer USD kan vara mindre/mer/samma värde beroende på värdet på USD.
Det är ingen över huvud taget som sagt att Apples aktiekurs justeras när USD/SEK rör sig. Det enda vi har sagt (och som står i artikeln) är att Apples aktiekurs justeras när USD värde förändras. Det har ingenting med SEK att göra.
Inte gått upp uttryckt i vad?
Jag hoppas att frågorna kan ställas till honom helt enkelt.
Kan de det så kan de det. Ingen ide att diskutera detta längre, utan jag hoppas som sagt på att någon mer dokumenterad lite mer offentlig profil kan svara.
Har det inte nåtts ett konsensus i frågan på ett halvår och 2000 inlägg så kommer det heller inte ske.
Jag misstänker att de flesta här skulle ge ganska liknande svar på samtliga frågor, även du:
- Ja, investeraren har förlorat cirka 10 % mätt i SEK.
- USD/SEK påverkar inte Apples aktiekurs i USD.
- Har den amerikanska börsen gått upp 18 % i USD så har den gått upp 18 % i USD. Och vad gäller följdfrågan: ja, om resultatet ser annorlunda ut mätt i andra valutor så beror det på valutakursförändringar.
Vilken sorts svar väntar du dig som skulle få antingen dig eller någon annan att byta åsikt?