Han har ju rätt i sak, det är väl samma spår som trådarna om att övervikta sverige just nu är inne på.
Men som vanligt, du ska ju lyckas timea detta…
Jag tror att han har helt rätt. Däremot lär det dröja åtminstone ett tag innan det händer.
Menar han att Svenska sparare (såsom i folk som sparar på den svenska marknaden) eller Svenska sparare i allmänhet…
Risken om man sitter med svenska investeringar är väl att din portfölj är undervärderad?
Risken med utländska investeringar (typ global index) är väl ingen annorlunda risk bara för att kronan är svag?
Jo, värdet på dina utländska investeringar mätt i kronor faller ju om kronan stärks. Han menar att risken för detta är högre nu än tidigare.
Korslänkning:
Jag förstår inte riktigt detta med att försöka timea/spekulera kring en eventuell stärkt krona - vi pratar då om att vara aktiv med passiva indexfonder.
Vad är rätt allokering för Sverige numera i så fall, för att parera valutarisken? Gäller inte 10% längre?
Jag köper att risken är större om man dragit ner på sina svenska investeringar om kronan stärks. Men globala investeringar i sig tappar ju inte i värde bara för det.
Jag har inget emot att att spekulera och försöka tajma (har gjort det själv ganska nyligen) men det är inte lätt att pricka rätt.
Bättre att se till sin egen riskbenägenhet och ta beslut utifrån det.
Säg till om jag har fel, men valutarisken är ju konstant? Då ska man alltså även som passiv indexkramare sitta och mer eller mindre konstant hålla koll på dollar/euro vs. SEK? Allokera om för att försöka timea fluktationer i valutor?
Jag sitter exempelvis själv med 80% global, 10% Sverige och 10% tillväxtmarknader. Det blir ca 50% Usa om jag minns rätt. Men nu börjar man ju som passiv sparare undra om man ska börja bli mer aktiv och behöva hålla koll vart vindarna kanske, eventuellt blåser kring valutor i förhållande till SEK.
För ska man börja vikta upp svenska innehav i sin portfölj frångår man ju mer och mer marknadsvikten, mer än vad man redan gör med 10% Sverige (om man kör på forumets rekommenderade portfölj), och går egentligen emot grunden i det gospel som predikats här länge , eller?
Nu ska vi inte bara tajma aktiemarknaden utan även valutamarknaden. Det går fort nu på RT
#fredagsfeeling
Det gällar att vara vaken bara . Själv håller jag mig till 100% global index och
i alla marknadstajmning kvittar om det är valutan eller något annat.
Fredagsgroggen, lite musik och snabb spekulation i Centralafrikanska francs. Vaknar upp imorgon och mår dåligt.
Det här är från förra veckans FikaTillsammans när vi diskuterade frågan tillsammans med professionella räntehandlare från @captorfonder:
Hela inspelningen finns där för dig på Patreon.
Ps. Det som man hade önskat nu som en produkt vore ju valutahedgad globalfond #fredagsfeeling
Vi kanske tror att vi vill ha det. Men då hade inte så värst många varit glada över sina globala portföljer senaste 2 åren Både försvagad valuta och lägre aktiekurser
Som Captor ofta är inne på så kostar ju valutaförsäkring dessutom räntespread idag.
Jag faller inte för riksbankens psyop, gör någon annan det?
Ju mer de säger till mig att köpa desto mer säljer jag.
#aldrigtajma
(har velat tajma flera gånger och har haft rätt i efterhand… corona och AI).
Captors globala HY räntefond är nästan det
Då är det bara flytta allt till Opti då de har något stort på gång innom detta område. Marknadstajmning.
Oftast vet jag inte riktigt var jag har dig @janbolmeson ?! Ibland tror du på det men ibland inte. En dag är det global indexfond utan valuta säkring ibland inte . . Tror att jag har bara läst din rek i artikel (podden) 99. Den tror jag på. Allt annat börjar bli fejk från din sida
Kostar bara 1% i intern avgift per år eller nått.