Valutarisk tänk om kronan stärks med 30%

Här har du något :+1:

1 gillning

Kronan har fallit i värde fem år i rad. Delvis orsakat Erik Thedéen själv. När har han varnat för det?

Risken som jag ser är att det fortsätter som det gör nu.

Tror inte heller på att försöka tajma valutamarknaden, kan lika väl vara vi säger 12kr är billigt för en euro om 5år när flera kommersiella bostadsbolag konkat och efterföljande bankkris på det. Sover bäst med global indexfond oavsett Sverige och kronans utveckling.

1 gillning

När jag läste internationell makroekonomi (innehåller bland annat FX, dvs valutakurs, modellering) så hade vi en lärare som hade jobbat med FX på en finansiell instutition i London. Det var den första kursen han höll sedan han börjat sin proffesur på universitetet.
När han berättade för sina tidigare kollegor om att kursen innehöll FX modellering så fick alla sig ett gott skratt.
När jag berättade den historien för FX på mitt jobb skrattade de också.
Så jag tror det är ganska säkert att säga att det inte är mycket idé med valutaspekulation.
Kanske finns en anledning att man säger spekulation och inte investering när det kommer till valuta :wink:

Samtidigt handlar ju detta för det mesta om mer kortsiktiga valuta investeringar. Det går rimligen att på någon nivå hoppas på en valutaeffekt. Men den effekten måste vara större än de andra effekterna man valt bort för att få sin valutaeffekt (alternativkostnad).

Om jag kommer ihåg rätt så är den tydligaste kända förklarande variabeln migration av skilled labour och hur det relativa lönelägena förändras mellan länder. Kommer inte ihåg exakt längre. Men ingen annan modell slår random walk, dvs slumpen.

Så säkerheten i experters FX prognoser är alltså lägre än den för aktieanalyser. Med förbehållet att volatiliteten är högre i aktier så länge man inte väljer en riktig skvalpvaluta.

Takeaway, välj hällre SBB än Bolívar soberano (Venezuelas valuta) :joy:

3 gillningar

Kan bli dyrt med för hög home bias:

2 gillningar

Antar att det omvända kan gälla också?

1 gillning

:joy: och nej, det är INTE en rekommendation eller något annat. Jag har haft fel massor av gånger så att göra som jag gör leder oftast till att du:

1. Köper en tesla året innan de sänker priset med 30%
  2. Byter till fjärrvärme innan de höjer priset med 30%
  3. Köper ett företag som faller med 85%
  4. etc.

Fondrobot som LYSA eller liknande är fortfarande da shit. Ovan är lekhinken.

8 gillningar

Du har mig till den absoluta största delen i LYSA. Ingen förändring. Men man får ju synda lite på marginalen. När jag flyttar från LYSA lovar jag säga till.

3 gillningar

Är USA alltid riskfritt i och med att ca 65-70% ligger där om man är passiv passiv? Det är inte långt till 100% därifrån så amerikaner kan sova gott med home bias i och med marknadsvikt i global index?

Svar på “kan bli dyrt med för hög home bias”

Han blev riksbankschef först 1 januari 2023. Så endast 9 månader på posten. Fel person att lasta för problemen.

Du får skylla på Stefan Ingves som var riksbankschef tidigare. Och kritik mot honom håller jag definitivt med om. Han har gjort i princip allt fel i min mening. Hållit räntan låg för länge. Inte tagit hänsyn till bubblorna som han därmed skapat på exempelvis bostadsmarknaden. Eller de upplåsta buffertar som vissa nu sitter på och driver på inflationen.

Den som kan förutsäga framtida valutakurser kommer bli världens rikaste människa. Det är inte något skämt, utan det är verkligheten.

Frågan är då varför alla dessa förstå-sig-påare inte är världens rikaste människa?

4 gillningar

Om man får tolka Thedéen, så har vi ett pyramidspel mod SEK. När det väl börjar röra på sig kommer de som inte hinner ut i tid bli brända.

Tappar man 30% pga valutaeffekt om SEK stärks, så behöver det kompenseras av 50% högre utveckling på underliggande aktier (Global-index jämfört med Sverige-index). Kan bli tufft, med tanke på att Global-index redan gått bättre än Sverige-index senaste tiden.

Så valutaeffekten har större betydelse än aktiernas utveckling i sig?

Börjar undra om det är valutor vi investerar i, istället för passiva indexfonder…

Inte på lång sikt. Då ska valutahandel vara ett nollsummespel. I teorin…

1 gillning

En faktor som jag tror är odiskutabel enligt makro-ekonomi är att en högre ränta leder till en starkare växelkurs, allt annat lika. Så om Riksbanken exempelvis hade haft en styrränta på 7% så hade det definitivt resulterat i en betydligt starkare SEK.

Problemet är att Riksbanken tar i beaktande att skydda fastighets/bostads-bubblan. Samt alla fastighetsobligationer som de själva köpte på sig när vi hade Stefan Ingves galna negativ/nollränta. Dessa fastighetsobligationer tappar kraftigt i värde om räntan höjs. Riksbanken gick 80 miljarder bara på det under 2022. Räkningen för det skickas vidare till skattebetalarna, se artikel nedan. Hade räntan höjt mer hade förlusten blivit ännu större.

1 gillning

Du kan aldrig veta utvecklingen på aktier eller valutor, utan du får göra det bästa med den information som du har.

Om du, på något sätt, kan veta utvecklingen på aktier eller valutor på kort sikt så kommer du att bli världens rikaste människa. Jag önskar att du lyckas!

Så är det definitivt. Problemet är att du måste ha mer information än vad marknaden har. Det har du inte om du är gemene man och inte har tillgång till insidesinformation.

Japps. Poängen är att om Riksbanken verkligen hade menat allvar med att försöka stärka SEK, så hade de höjt styrräntan kraftigt. Det hade odiskutabelt resulterat i starkare SEK. Men de gör inte det, bland annat av skälen som jag nämnde i mitt tidigare inlägg. Marknaden känner till dessa skäl, och det är troligtvis därför de spekulerar emot SEK.

3 gillningar

Då tolkar jag det som att alla dem som allokerar om för att kamma hem vinst på att kronan kommer stärkas, behöver pengarna på kort sikt? :smirk:

Du kan aldrig veta hur kronan kommer att vara i framtiden. Om du vet hur stark eller svag kronan kommer att vara i framtiden, så kommer du att vara världens rikaste människa. Oavsett om det gäller kort eller lång sikt.

Riksbankens förutsägelser har redan absorberats av marknaden.