Valutarisk vid placering i exempelvis globala fonder, finns den?

Och detsamma gäller ju Stockholmsbörsen.
Nu när SEK stärkts så kommer det att växlas över från utländska valutor till färre SEK som då kan pressa vinsten vilket kan påverka aktien.

Jag fick nyligen lite intressanta siffror från Nordea på hur bolagens vinster fördelar sig på olika regioner och därmed olika valutor i USA och Sverige.

Brett USA index (antar S&P500, de gav ingen referens), bolagens intjäning i olika regioner

• USA 60%
  • Tillväxtmarknader 22%
  • Europa 12%
  • Japan 3%
  • Övrigt 3%

Alltså den där 70%ish USA andelen i en global fond i bolag listade på USA börsen är då runt 42% (70%*60%) exponerade mot USD och resten (28%) mot i princip alla världens valutor.

För Stockholmsbörsen med många stora exportbolag så gav de dessa siffror, antar att det är bredd index (ingen referens)

• Europa 27%
  • Tillväxtmarknader 23%
  • USA 22%
  • Sverige 22%
  • Japan 1%
  • Övrigt 5%

Alltså, Stockholmsbörsens bolagsvinster är till cirka 78% påverkade av utländsk valuta. Stockholmsbörsen bolag är lika exponerade mot USD som mot SEK, och ännu högre mot EUR.

Så även om handelsvalutan på svenska fonder är SEK och bolagsvinsterna presenteras i SEK så är ändå nästan 80% av vinsterna påverkade av utländska valutakurser.

Det är väl därför jag med en dåres envishet många gånger tagit upp att det spelar större roll var bolagen gör sina vinster än i vilket land ett bolag råkar vara listat :sweat_smile:

Just nu upplever vi för första gången på ett tag att SEK stärkts, och snabbt dessutom, det påverkar direkt värdet på globala innehav omvandlat till SEK negativt, och det påverkar även svenska bolags vinster negativt som presenteras framöver (kanske mildrat genom valuta hedgar i vissa bolag).

Å andra sidan kan den starkare SEKen också mildra inflationen på allt som Sverige importerar, dvs vi kan behålla mer av vår köpkraft, inte minst vid utlandsresor. Allt vi äger i SEK har alltså ökat i värde

Bottom line, som jag förstår det är valutakurser långsiktigt ett nollsummespel. Ibland får det värdet av våra tillgångar att se högre ut i SEK, och ibland lägre. Innehaven vi har är exakt de samma (antal aktier) vilket såklart är det viktiga.

8 gillningar