Valutaväxlingspåslag kortköp

Tror inte det fungerar så. Du får inte valitakursen som gäller den dagen du handlar något, du får kursen som gäller när transaktionen bokförs hos din bank.

Helgpålägg gäller vissa nischaktörers upplägg?

Absolut, jag är med. Dock har vi två personer inkl mig i tråden som har kortet och inte kan hitta detta påstådda påslag. Jag kollade en transaktion från USA och den såg också ut att följa VISA-kursen.

Tills vi har sett något påslag så förmodar jag att kundtjänsten inte har full koll. De måste prata om något påslag som är villkorat eller så. Enda sättet att reda ut det är kanske att tvinga fram ett svar där de först deklarerar att påslaget finns, sedan redogör för hur mycket påslag det blev i en viss transaktion (jämfört med VISA-kursen).

Det skulle ju vara ännu värre, då har man noll kontroll som konsument.

Jag förutsätter att helgpåslag främst gäller de aktörer som inte redan har ett generellt valutapåslag.

I tider av finansiell turbulens är det inte roligt, men jag håller med. Vissa butiker erbjuder en fast växelkurs vid köpet istället för att banken växlar, tyvärr är detta sällan en bra affär. Om någonsin. Nu i somras erbjöd en restaurang utomlands att vid kortterminalen dra i SEK mot 18% påslag mot ECBs valutakurs.

2 gillningar

De flesta kort växlar när pengarna dras, vilket är på vardagar/bankdagar. Så valutamarknaden är alltid öppen då. Växlas preliminärt vid tidpunkten för köp.

Revolut kör allt i realtid, därav påslag på kursen på helgen. Dock inget påslag för premium och uppåt på helgen, men lär ändå vara aningen sämre kurs misstänker jag

1 gillning

Här kommer en redogörelse över dagens lunch. Eller en vetenskaplig undersökning om man så vill. Alla aspekter som kan påverka resultatet har tagit hänsyn till och undersökningen följer alla metoder som är praxis inom vetenskaplig forskning.

Jag stod vid två McDonalds-stationer och klickade synkroniserat igenom köp av två (2) cheeseburgare. De båda köpen avslutades så gott som samtidigt. Den ena burgaren betalades med mitt Klarna-kort, den andra med mitt Northmill-kort. För att inte framstå som ett jävla ufo undvek jag att beställa en 3e burgare på samma sätt utan nöjde mig med att samtidigt kolla upp vad Revolut tog betalat för 1,65 euro, vilket var burgarens pris här i Spanien.

Klarna. 18,12 sek

Northmill. 18,12 sek

Revolut. 18,22 sek (avgiften om ytterligare 18 öre avser avgift om man slår i taket för gratis växling)

Jag besvarar följdfrågorna på förhand.

Finns det några svagheter i undersökningen? Nej

Är inte priset på cheeseburgare högt? Jo, hutlöst!

Är verkligen två decimaler tillräckligt? Ja!

Vem fan äter cheeseburgare i Spanien? Egentligen inte jag. Jag är dessutom typ vegetarian men vad gör man inte för vetenskapen? :nerd_face:

Crowdfunda gärna för att möjliggöra fler vetenskapliga undersökningar kopplade till valutapåslag.

9 gillningar

Smakade de lika?

Smak ligger utanför den här undersökningen fokusområde, så jag kan dessvärre inte svara på den frågan utan att det påverkar mitt opartiska förhållningssätt. Jag hoppas du förstår.

2 gillningar

Om det funnits “RT Gold” att utdela så hade jag gjort det! Du är ett föredöme för oss andra :heart:

2 gillningar

Men om jag måste välja lutar det åt Revolut-burgaren. :winking_face_with_tongue:

1 gillning

Toppen om du även har möjlighet att dubbelkolla siffrorna efter någon dag för att få de slutgiltiga kurserna (om det skulle vara något preliminärt som visas vid själva köpet).

1 gillning

Jag har tre olika kort. Det som är billigast av dessa är SHB Platinum. Har ett påslag på 1,6% så jag använder det utomlands.

De andra korten (Circle K Master Card och SAS Master Card) ligger 0,5 eller mer över.

Lätt att kolla upp vilka kort som är billiga just på detta.

Flera kort har ju 0% påslag mot VISA:s kurs. Bland annat Klarna och Northmill. Tror att den här diskussionen mest handlade om ett rykte kring att Klarna eventuellt lägger på en egen dold avgift som inte redovisas mot kund. Någon i tråden hade förstått deras kundtjänst som att så är fallet.

Min pajas-undersökning var ett sätt att reda ut hur det ligger till med den saken.

2 gillningar

Det blev faktiskt ett märkligt utfall på beräkningsunderlagen från Klarna och Northmill.

De redovisar ECB-kurser med olika antal decimaler och menar att VISA:s påslag är olika. De verkar däremot komma fram till samma slutsumma.

Förutom att VISA:s påslag i det här fallet var olika så är det dessutom olika påslag olika dagar. Den här gången var det 0,16 på Klarna. När jag “köpte” depositionen för 1400 euro för hyrbilen någon dag tidigare så var påslaget 0,4. Vilken otur… :nerd_face: