Valutor och indexfonder

Hej!

Jag har följt podden i över två år men inte hängt så mycket på forumet förrän nu.

Jag kikade på mitt innehav på LYSA och konstaterade att det antagligen inte gått ner så mycket i värde som jag hade förväntat mig på grund av att dollarn ökat mycket i värde på sistone (eller kronan minskat i värde). Man skulle alltså kunna säga att det hade varit en bra affär att köpa dollar för några år sedan och sälja dem nu, pga inflation hos kronan.

Min fundering blev då - hur kan man dra nytta av nuvarande situation? Om det är gynnsamt att köpa andra valutor/aktier som handlas i andra valutor när den egna är stark, för att sedan sälja när den egna valutan är svag, hur kan man dra nytta av den omvända situationen? Alltså som idag när kronan är svag. Är det att köpa svenska aktier?

Ja om du är säker på att kronan kommer stärkas mot dollarn, är kan det vara en god idé att sälja av globalfonder och köpa svenska istället. Problemet är att det är oerhört svårt (om ens möjligt) att förutspå hur valutamarknader kommer utveckla sig i framtiden, och dessutom kan dom underliggande aktieinnehaven också utvecklas olika också, i länder med en försvagad valuta som exporterar mycket (som Sverige) så tenderar företagsvinsterna öka och så även börsvärdet på sikt. Så det enkla svaret är att du som lekman inte bör göra någonting och fortsätta äga Lysa. Dessutom så rebalanserar Lysa aktieinnehaven mellan Global 80% och Sverige 20% dagligen, så du får “sälj dyrt köp billigt effekten” automatiskt.

3 gillningar

MINI S USDSEK AVA 93 är ett exempel på en produkt du kan köpa om du tror dig veta hur priset på USD/SEK kommer förändras framöver. Själv håller jag mig dock till min globalfond.