Vanguard: Årlig avkastning och påverkan av att missa de 10, 20 eller 30 bästa dagarna

Nåmen det är precis det som taktiska allokeringstrategierna försöker att göra. Och många studier visar att det inte hänt någonsin. Och dessa studier forskar tex hedgefondförvaltare som har stora teams som gör analys och multistrategi-investering.

Det är omöjligt att hoppa av tåget och hoppa tillbaks tillräckligt tidigt. Eller använda riskparitet av olika tillgångsslag på det viset att man får den bästa nyttan av dom.

Jag kanske lyckades med taktisk allokering i somras när jag sålde mina guld- och hedgeinvesterigar i juni och köpte aktiefonder men det var helt o hållet tur. Faktiskt tappade nerven och ville bara bli av med sådan skit så fort som möjligt. Skiten med vilken jag har faktiskt endast förlorat pengar under senaste +5 åren. Nu räcker det. Vill inte bry mig om och använda energi på sådant längre.

Just keep buying och strategisk allokering enligt din riskförmåga är det enda sättet. Man kan absolut ha hobbies som kostar pengar men det är en annan story.

2 gillningar