Vanguard FTSE Global All-Cap UCITS ETF - 0,07 % i avgift

Jo, men ordet de använder som är av betydelse är “representative”. Dvs köper de 99,3% av värdet i fonden och skippar 0,7% som kanske representerar tusentals bolag så kommer de följa indexet tillräckligt bra utan att ha köpt på sig alla små slattar med bolag. 99,3% är hittepå siffra.

1 gillning

Exakt. Ville bara förtydliga att det inte handlade om generell “sampling” som syftar på swaps och andra derivat istället för fysiskt ägande.

Tillägg: Var lite snurrig, blandande ihop sampling med syntetisk (swaps, derivat).

2 gillningar

Kanske lättare för en utdelande fond att hålla nere transaktionerna – transaktionskostnaderna outsourcas då till innehavaren av fondandelarna. Om nu dessa kostnader ens beräknas på samma sätt i olika länder – reglerna för hur det görs här i EU ändrades till exempel alldeles nyligen.

Ah, ja, jag hade fel. Det var i den sidan för den andra länken det stod full replication: Vanguard FTSE Global All-Cap UCITS ETF USD Accumulating ETF | A42B1M | IE000VAHT5T0 | Price

Men faktabladet är ju mer pålitligt, så den är väl tyvärr sampling.

Ja, kanske blir det nästan full replication. Den amerikanska systerfonden, VT, innehåller 10 068 aktier av 10 126 i index, så inte heller den är ju full replication, men tillräckligt nära för att matcha utvecklingen extremt väl. Om denna får lika god täckning så är det ju väldigt bra. Men sampling kan ju också betyda att de nöjer sig med typ 4 000 aktier.

Börjar sin handel på 4,3 euro per andel.

Roade mig med att lägga in en order nära köpkursen i Nordnet och det gick bra. Däremot syns inget orderdjup och jag vet inte vad “rätt” pris vore, så jag drog tillbaka ordern och väntar tills det kommit igång lite mer innan jag gör något mer seriöst försök att köpa.

1 gillning

Det gick fort. :ok_hand:

Fick detta till svar från Nordnets kundtjänst angående fonden.

Det tar 3-4 bankdagar från lansering/första handelsdag tills vi erhåller information från Morningstar. Detta är en helt automatisk process.

Montrose har också svarat med att berörda kollegor är informerade.

3 gillningar

Deras (brittiska?) FTSE Global All Cap Index Fund (VAFTGAG) innehåller iaf 7500 bolag.

2 gillningar

Jag skickade också till Montrose, fick liknande svar.

1 gillning

Den verkar inte gå att månadsspara i ännu på Nordnet

Fondens första handelsdag var i dag så det är givet.

Jo bara jag som är ivrig:)

1 gillning

Verkar innehålla åtminstone 7000 bolag.

The Vanguard FTSE Global All-Cap UCITS ETF is designed to make things simpler. Through a single ETF, investors can gain exposure to over 7,000 large, medium and small companies across a wide range of countries – in developed and emerging markets – and industries.
We’ve launched three new global equity ETFs!

Ja den fonden blir intressant helt klart. Har länge suktat efter VWCE men ansåg den lite dyr. Nu ser jag att den är sänkt till 0,17% och på Vanguards hemsida står det 0,14% vilket blir en diff på 3bp så denna nya All-Cap borde hamna på 0,10% när den kommer.

Någon som vet när den öppnas för handel?

1 gillning

Någon som fått svar från Montrose när den kommer läggas upp?

Fonden är öppen för handel. Frågan är när våra nätmäklare lägger till den. Nordnet sa 3-4 bankdagar för att få data från Morningstar. Montrose sa att de har informerat sin avdelning som hanterar fonder, dock fick jag ingen mer info än det.

På IBKR är den tillgänglig, men man får söka med London/Milan-tickern VALL istf Frankfurttickern VGLA.

1 gillning

Tack för du kollat med nätmäklarna. Den ligger där och “retas” på Nordnet ser jag. Kul notis är att den går lite bättre idag än SPYI.