Jag håller precis på att välja fonder till min 90/10-portfölj. Eftersom jag bor på Nya Zeeland så är fondutbudet lite annorlunda än det svenska. Jag har valt ut fonderna nedan som mina favoriter men har nu hamnat i “analysis paralysis” och vet inte vilken jag ska välja.
Vanguard vs. Dimensional?
Mutual vs. ETF?
Hedge vs. non-hedge?
Både Vanguard och Dimensional exkluderar Australien/USA men båda har andra fonder som täcker upp dessa regioner som jag kan kompletera med. Jag har kollat faktabladet för Dimensional och det står inte vilka företag de uteslutit från indexet så det är svårt att utvärdera viktningen.
Jag håller precis på att reda ut detta med skatteverket. Som begränsat skatteskyldig gäller föjande:
Får ej ha ISK men får ha vanlig depå (akite/fondkonto)
Ingen reavinstskatt på fonder men reavinstskatt på delägarrätter (aktier)
Kupongskatt på både fonder och aktier
Tilll ovastående tillkommer regler i det skatteavtal som finns mellan länderna
Boende utanför EU/EES får ej vara kund hos Nordnet men är välkomna hos Avanza
Sammanfattning: Jag kan köpa allting som finns tillgängligt hos Avanza och fonder är att föredra eftersom det är bättre skattemässigt för mig.
Jag har precis fått reda på det här så jag funderar att göra en mix - investera både i NZ och i Sverige, dvs plocka de bästa fond-russinen ur kakan.
NZ är överlag långt efter Sverige när det gäller fonder. Det finns helt enkelt inte lika mycket att välja på och de nya zeeländska fondbolagen erbjuder nästan endast aktivt förvaltade fonder. Det är därför jag har listat fonderna från Vanguard och Dimensional som mina favoriter av de fonder jag kan köpa härifrån. Båda bolagen har ju bra rykte och fonderna uppfyller mina kriterier. Jag är dock lite osäker när det gäller att köpa ETF eftersom det känns mer krångligt.
Är nyfiken på Dimensional efter att ha hört Jan prata om dem i ett poddavsnitt men skulle vilja veta mer om hur fonden är viktad.
DFIEX har en tilt mot s.k små värdebolag (Small Cap Value).
The fund offers broad exposure to stocks of all sizes listed in foreign developed markets, and it tilts toward those with lower valuations, higher profitability, and smaller market capitalizations. To do this, the managers assign weights based on a stock’s market cap and a market-cap-multiplier. They apply larger multipliers to stocks with smaller market capitalizations, lower valuations, and higher profitability and smaller ones to stocks with opposite characteristics. This technique has two advantages. First, it tilts toward styles that have historically been associated with superior long-term returns, which should give the fund an edge when those styles are in favor. And second, it cuts back on turnover and trading costs because a stock’s market cap is incorporated into the weighting scheme.
Sen får man fråga sig om man tror på värdebolagsfaktorn med mera, då man kan underprestera marknadsfaktorn under 10-tals år. Dock är sannolikt denna fond såpass svagt tiltad att det inte bör vara ett stort problem. Om jag minns rätt ur mitt minne kan den vara framtagen just för finansiella rådgivare där deras kunder har “tracking error” problem. Bra att vara medveten om dock.
Gällande hedge så är det vettigare att ha på räntefondssidan där volatiliteten i valutakurserna kan störa rätt mycket. Rätt onödigt att betala extra för det på aktiesidan.
Tack Johan! Jag hade koll på att Vanguard har en filial i Australien men jag har inte hunnit nörda ner mig i Dimensional än så visste inte att även de har ett Australienkontor. Om jag har tur så kanske de har fler fonder jag kan köpa genom någon annan plattform