Vanlig tjänsteman behöver råd utifrån förestående AI-utvecklingen

här tror jag inte du tänkt färdigt hela vägen vad ditt resonemang verkligen innebär…

Du kan självklart tycka att jag har fel men jag har definitivt gått mer med här tankarna och diskuterat dom mer med både experter på AI, filosofer och statsvetare än det flesta och sannolikt dig!
Jag ser inte att omställningen behöver vara problematiskt, men ser också att den kommer vara det för många även kan bli det en period världen vi lever i.
Om människan faktiskt kommer fasas ut som arbetare helt vet ingen me säkerhet idag, men de som är experter på ämnet är alla skapligt säkra att så kommer vara fallet , det de tvistas om är när det kommer ske. Ju mer jag själv läser och studerar ämnet desto mer säker är jag själv på det så är fallet!
Vad vi känner för det är irrelevant. När vi inte längre gör arbetet bäst eller i närheten av lika bra, och är betydligt dyrare vem kommer vilja betala för vårt arbete eller det vi producerat. Dina farhågor har egentligen inget med frågan om vi behöver arbeta eller kommer kunna sälja vårt arbete utom det problemet det skapar och hur vi ska lösa det!
Allt människan någonsin skapat och lösningar på problem vi skapat har medfört nya problem! Vi har sedan också löst de problemen och ser inte att det här kommer vara annorlunda.

1 gillning

Min strategi för AI är att spara så mycket om möjligt. Räknar med att bli utkonkurerad inom 5-10 år(jobbar inom it, som tur var lämnat progammering för 8 år sedan).

Absolut inte värt att lära sig koda längre.

7 gillningar

Jag påstår inte att du har fel, kanske ska du försöka läsa vad jag skriver. Om du tänkt och filosoferat mer än någon annan låter jag vara osagt, men det är vi nog många som gjort.

Jag landar delvis i samma slutsatser som du även om ingen egentligen vet hur fort och exakt vad som kommer att hända. Jag vacklar mellan lägen att det är nytt extremt potent verktyg eller att det tar över allting. Tror dock många både överskattar och underskattar hur fort det går . Hela vårt samhälle är uppbyggt på att vi är människor och lönearbete/marknadsekonomi , det finns ingen naturlag i det, jag håller med om det. Däremot finns det en komplexitet och bromsande faktor i det som gör att tekniken har en bit kvar, det kommer vara en bromsande faktor.

Om vi utgår från att detta går bra och politiken är med på banan och vi får medborgarlön.
Om robotarna blir både bättre och mer empatiska än vi, då slutar det inte med att ersätta lönerabete utan även den mänskliga interaktionen.

Varför ska sitta vid grillen och spela gitarr när roboten gör det bättre och dessutom hittar på nya sånger, varför ska mina barn umgås med mig när roboten är både roligare och trevligare?
Som sagt det är sammanhang och mening som är huvudfrågan , tror de flesta kan stå ut med att inte jobba.

3 gillningar

Jag tror att jag är gammal nog att klara mig 3-5år också , men man kan fråga sig om hur investeringar kommer te sig en i en ny värld?

1 gillning

När kommer förlossning att skötas av robotar, för att ta ett exempel på när yrket barnmorska inte längre behövs ?

1 gillning

Ingen vet men det tar ett tag.

1 gillning

Men jag tror ju tex att många kommer vilja ha en barnmorska för att det känns bättre även om en robot säkert skulle kunna göra jobbet bättre.

4 gillningar

I vilket tidsperspektiv är detta ? Jag har inte sett någon robot som jag skulle vilja lägga mitt barnbarns öde i.

2 gillningar

Jag håller med dig här, många överskattar och underskattar var vi är idag och hur snabbt det kommer gå! Farhågorna om en framtid där det är ett faktum att AI är bättre på allt, kanske även på relationer har jag med!
Jag är här betydligt mer osäker på hur framtiden kommer te sig och det är den här delen jag är ser som den stora utmaningen, och som jag gärna ser oss börja jobba lite redan nu! Sen så är det bara för en en generation eller två. Ganska snabbt har människor som aldrig känt något annat, och trots rädslan vi har och hur starkt många av oss kämpar emot förändring så är vi ändå som ras eftremt anpassningsbara! Jag väljer att vara optimistisk och ser alla möjliga postiva utfall som blir möjliga men att vara vaksam på och medveten om de möjliga negativa konsekvenser med. Iallafall för de av oss som behöver ta del av skiftet! Men att skiftet kommer och det är oundvikligt vare sig det tar 10 eller 50 år är jag skapligt övertygad om!

Vi är inte ens nära någon av scenarierna. Finns gott om jobb som kräver en människas muskler och motorik. Att prata om att en AI kommer ta över allt intellektuellt och fysiskt arbeta är fortfarande science fiction.

1 gillning

Till en början ja, men ge det några år där statisken tydligt visar på bättre utfall från roboten så skiftar det.
Den lilla grupp som finns kvar kommer tillslut få nöja sig! Precis som med annat som lämnas bakom oss trots högljudda protester från en liten grupp.
Androider kommer ju bli vanligare i delar av samhället. Ju mer vi stöter på något ju mer naturligt blir det . Det handlar ju om inte om att gå från idag, till robotbarnmorskor imorgon :joy:

1 gillning

Att vi inte är där idag stämmer , men det är inte längre sience fiction. Vi kan idag se vägarna dit , mycket finns redan på plats. Det är inte så mycket helt nytt som ska till bara ren utveckling av vad som redan finns. Precis som att dagens moderna bilar eller flygplan inte har science fiction på 80- talet!

Det ni diskuterar nu förutsätter att vi har robotar med liknande finmotorik som en människa. Att vi har maskiner med samma låga energiförbrukning som en människa. Att vi har AGI. Och inte minst att vi accepterar att ha dessa maskiner i våra hem. När jag såg Teslas Optimus på ett showroom i Stockholm ställde jag frågan till mig själv, skulle jag sova gott med den där saken bredvid sängen? Nej! :squinting_face_with_tongue:

Med risk för att det här inlägget åldras dåligt, men den framtiden finns inte.

5 gillningar

Jo det är fortfarande en del som ska på plats, finns det nån fungerande AGI ännu?

Det är huvudfråga svarar du ja på att en robot kan bli “en bättre människa“ med all mänskliga drag då är mänskligheten historia och helt överflödig.
Är svaret nej finns det fortfarande massor av möjligheter då behövs vi både i arbetslivet och alla andra sammanhang.

Jag tror/hoppas det kommer att ta lång tid om ens nånsin utvecklingen kommer nå dit.

Den dagen det går att köpa en robot som diskar, städar, tvättar och viker kläder så är jag en kund. :wink: Den behöver inte ha lägre energiförbrukning än en människa. Så länge den är billigare i drift än en städerska. …eller en fru (sorry, kunde inte låta bli).

1 gillning

Inom IT som utvecklare & arkitekt så är de senaste AI varianterna hjälpmedel men de missar saker… gör fel, osv.

Jag såg nyligen en undrsökning som visar att AI bara gör onlinegiguppgifter av olika slag bättre i runt 3% än människor så det är katasteof för AI.

En del underaökningar visar på avtagande kurva i hur AI utvecklas men vi får väl se.

Jag ser det som ett kompletterande verktyg. Övertid lär det leda till färre s.k. white color jobb och fler blue color, något som hänt ändå de senaste 10-15 åren tror jag.

Sen ska man komma ihåg att AI är s.k. langugage models, tränade på data som lätt leder till att de tror att den vanligaste åsikten är rätt medan det kanske inte stämmer, är effektivt osv.

3 gillningar

Nu börjar vi närma oss en punkt där AI slår över extremt på andra yrken. Är själv utvecklare och är duktig på att använda AI. Jag tror att jag med en expert från valfritt ämne säg typ revision, juridik, administration,… skulle kunna minska behovet av deras kollegor. Det börjar nu närma sig verkligheten att man tar utvecklare ut i organisationen och gör detta.

Jag får ofta frågan om jag som utvecklare är rädd för AI och svaret är att jag älskar AI. Jag kan göra så mycket mer. Min kapacitet har ökat enormt. Problemen jag kan ta mig an är bara större.

De som däremot vägrar AI ligger riktigt illa till. Att tro att man använder AI för att man kör lite chatgpt.. då är man ute å cyklar och har fastnat i 2024. Jag har på 2 år gått om personer med 20 års erfarenhet mer än mig med hjälp av ai. Iallafall de som inte hänger med i AI svängen.

Man behöver experter fortfarande så va bara bra på din gren. Allt tråkigt och manuellt i ditt yrke går att automatisera rätt enkelt nu.

Samtidigt börjar vi också se de extrema problemen med AI. Hur ska man hantera privacy? Hur ska man hantera säkerhet? det finns enorma brister idag.

3 gillningar

Inte sånna pessimister här också. Skärp dig. Du ljuger bara för dig själv. Det finns sätt runt dessa problem. Din syn gällde kanske fram till sommaren 2025, det har dock hänt helt sjuka framsteg sen dess. Våra största AI haters är nu sålda också där vi jobbar. Tror man får några månader till sen är det nog sparken eller åtgärdsplaner på resterande.

1 gillning