Vanlig tjänsteman behöver råd utifrån förestående AI-utvecklingen

Inte alls du står i en luftballong ovanför Paris i mitten av 1700 talet och tänker att snart åker vi till månen i luftballonger.

Pas possible

2 gillningar

OpenAI now hires junior engineers, not just seniors. The company is finding success with a “super senior + super junior” mix. Super juniors are early-career software engineers, who are AI-native, entrepreneurial, and several of whom were at the startup accelerator Y Combinator, which is also headquartered in San Francisco. Super juniors use AI tools in ways that surprise more experienced colleagues, Sulman said.

For example, one super junior did an impressive piece of work, and Sulman asked if he’d used Codex for it. This prompted a defensive response, which Sulman thought might signify that the junior had hand-coded most of it and resented the suggestion that they’d simply delegated the task to AI. Sulman recounted the engineer’s reply:

“It’s a little insulting that you ask if I used Codex for it. Of course, Codex by itself couldn’t build software of this complexity, and you probably also know it.

It’s why I had to use many instances of Codexes to build it, setting up communication channels between instances, so they can take on the task, one of them validating it, and others implementing the specialized parts.”

So, the engineer was not annoyed by the assumption they’d used Codex; they were irked that it was assumed they’d employed only a single instance of it! Come on, who would want to slow themselves down so much by doing that?! Super juniors at OpenAI are pushing the limits of AI tools, and inspiring more experienced engineers to use them in new ways.

Nu är detta från Oktober, men tycker ändå den tar upp mycket nyttiga saker för att berika ditt svar.

1 gillning

Om du blir 20ggr effektivare i ditt arbete med hjälp hur påverkar det din bransch?

Nästa version av Claude gör dig 50ggr effektivare.

Hur påverkar detta värdet av ditt arbete och lönsamheten för ditt företag förutsatt att hela branschen blir 50ggr effektivare förutsatt att mängden uppdrag är konstant?

1 gillning

jag tror inte att det går att bli 20x effektivare, absolut på vissa delmoment men rollen är inte direkt att sitta och koda hela veckan. Jag tror absolut på annorlunda team framåt och annorlunda uppgifter. Jag tror det kommer påverka alla. Men just nu kan endast utvecklare jobba med kod som ska göras skalbar och säker som krävs i de flesta fallen.

Det som många missar i dessa resonemang är att allting går att automatisera eller ersätta till viss mån med hjälp av AI. Det krävs utvecklare för att bygga det mesta. Däremot krävs det nu färre utvecklare. Det betyder att många kalkyler som förut inte gick ihop är lönsamma nu. Det innebär att många företag nog kommer ta ett gäng duktiga agentiska utvecklare och gå runt på företaget och automatisera bort skit. Tänk dig hur många roller som skulle kunna ersättas på ett vanligt medelstort företag, tänk dig bolag på som Scania, Sandvik, Ica.

Det är precis det här den här tråden handlar om, att väldigt mycket kommer att effektiviseras och automatiseras av AI.

Det gäller även utvecklare om AI hela tiden blir bättre och ställer lägre krav på den som använder så kommer behovet av utvecklare minska om inte uppdragen ökar i samma takt som effektiviseringen. Alternativt minska företagets vinst eller utvecklarens lön.

Jag tror på att styra agenter är något som behöver göras överallt. Det är enormt många verktyg som behöver byggas för att det ska fungera. Just nu finns det enormt stora problem att lösa. Claude code i handen på en person utan teknisk kunskap är väldigt problematiskt. Det finns enormt många hinder. Sen har LLM några väldigt stora problem som gör att man inte kan använda det inom yrken som revision: om du frågar samma fråga 100 gånger kommer den svara olika flera gånger och ibland fel. Du kan nog inte ha agentiskt revision just nu, däremot kan du koda bort mycket av det manuella jobbet i revision med bättre program. Kostnaden för de programmen har gått ner enormt. Det kan ju såklart förändras men det är ett fundamentalt problem i LLM så blir spännande att se om det ens går att lösa med LLM.

Inom programmering är det just nu mycket snack om avancerad testning för att lösa detta. Nya sätt att skriva tester på. Det kanske går, men det känns som att det kan dröja lite innan ni ser det i ert yrke.

1 gillning

Jag är delvis överens med dig men om du ser utvecklingen något år tillbaks och sen drar ut den linjen några år framåt så har du tangentens riktning . Junior utvecklare har redan idag svårt att få jobb, det har svängt på mkt kort .

Jag har sett när nya, revolutionerande verktyg kommer och vänder upp och ner på gamla arbetsuppgifter tidigare. Jobbet som jag gör nu har få likheter med det som jag gjorde för 20 år sedan. Den här gången är det dock en mycket bredare förändring. De som ligger pyrt till är nu som då smala experter inom det gamla hantverket som inte vill eller kan lära sig nya verktyg och skifta in i de roller som finns kvar.
Jag tänker mig att generativ “AI” (hatar egentligen det ordet, detta har inget med intelligens att göra) kommer tvinga folk att ta ett steg upp i hierarkin. Programmerare blir mjukvaruarkitekter. Grafiska Designers blir Art Directors. Att AI är medelmåttans vän vet jag inte om jag tror på, de som har störst relevant kompetens kommer forfarande vara de som är mest anställningsbara.

1 gillning

Jotack jag har jobbat med det senaste åren och fått förändra mitt arbetssätt flera gånger om. Exempelvis kom MCP ut november 2024 och det har nästan dött ut och ersatts av skills som kom ut 2025 oktober. Det finns dock vissa trender som talar emot det du säger. Vi ser absolut att kostnaden går neråt, för användarna. Men flera kurvor börjar peka åt fel håll och pekar på avmattning.

Jag tror idéer och kreativitet blir mer och mer värt eftersom förverkligandet blir billigare och billigare.

2 gillningar

Jag tror idéer och kreativitet blir mer och mer värt eftersom förverkligandet blir billigare och billigare.

Vi ser ju dock att flera kreativa saker har blivit väldigt utkonkurrerade av AI. Marketing, musik, konst, design osv. Tvärtom har de icke kreativa delarna inte blivit särskilt påverkade i flera områden.

Ja vi får väl se vad som händer, det är ju alltid faser i utvecklingen.

1 gillning

Enormt spännande. Men känner mig verkligen inte orolig, men jag tycker dock det är väldigt kul att följa och har blivit lite besatt. Just nu går karriären snabbare pga AI och lönerna springer iväg för de som är intresserade och duktiga. 1 person kan vara värd 3 personer i output.

1 gillning

Nu tänkte jag mer på utveckling. Alla kan idag förverkliga en idé till webbtjänst som för inte så länge sen skulle tagit en månad att utveckla. Det mesta faller såklart i glömska men för den som har en idé är en POC inom räckhåll på ett helt annat sätt än tidigare.

Jag tror absolut att det finns hedge i att vara duktig på AI och anamma ny teknik så har det alltid varit. Hur länge består beror ju på utvecklingen och om de 3 andra kommer ikapp

Jojo, men nyligen skulle alla gå yrkesutbildning inom frontend. De har ju inte ersatt duktiga utvecklare som gör annat. De har dödat yrkesutbildningarna

Du har helt rätt, men många underskattar också takten i utvecklingen. Om du tittar på framstegen från första chatGPT till idag och tänker dig liknande kurva när man stoppar in modellerna i robotar så kan man fundera över hur fort det kommer att gå.

Inte såvitt vi vet. Blir det stora problem redan innan vi når dit? Sannolikt. Kommer vi att nå dit? Ingen vet, men eftersom att utvecklingen går åt det hållet vore det väl dumt att inte vara förberedd?

Om du blir utkonkurrerad av en algoritm som extrapolerar från en stor databas av gammal musik/bildmaterial/design osv. Hur kreativt jobb hade du då egentligen? Vilken verkshöjd skapade du om en maskin kan göra samma sak?
Jag skulle snarare säga att alla dessa “kreativa” yrken som försvinner egentligen inte alls var särskilt kreativa. Snarare så har mycket av den samtida konsten hamnat i ett ganska tråkigt och slentrianmässigt Status Quo. Massa popmusik som låter likadant, storfilmer som följer samma recept, en kontemporär konst som fortfarande härmar det Duchamp gjorde för hundra år sedan och kallar det för provokativt.
När mediaflödet mättas av genererat content så blir det snabbt ointressant med dussinkultur. Det som då sticker ut är det som på riktigt är kreativt, de ideer som inte kunde komma från en AI som tränats på allt som tidigare gjorts. Det genuina.

4 gillningar

Köper du ofta handgjorda skor eller skräddarsydda kläder?

1 gillning