Behövde inte syskonvagn längre då den stora pojken inte vill/behöver åka vagn längre. Så det blev en Cybex Balios till lilltjejen.
Jag förstod att svenska inte var ditt modersmål på att du skrev SQM, använd m2 eller om du är pedantisk m^2, något att fila bort om du vill framstå mer “native”. ![]()
Bostadsköer tror jag bara går att ställa sig i vid 18 års ålder, men dubbelkolla gärna.
Det finns just nu en diskussion kring köer till skolor, vissa partier vill ändra eller förbjuda. Men jag skulle i ditt ställer köa, och då precis som du skriver så fort som möjligt, från sjukhuset, första dagen.
Sök gärna på vilka skolor som är “bäst” och attraktivast i Stockolm, t.ex.:
Gravidförsäkring, är det något man behöver?
Jag har tecknat varje graviditet. Vet att på forumet så finns det viss motvilja mot försäkringar, men det är mycket som kan gå snett även om det sällan gör det.
(Jag gillar för övrigt inte namnet gravid försäkring, borde typ heta natalförsäkring eller nåt. För kvinnans del omfattar den nämligen inte skador som uppstår vid vaginal förlossning. Och om man blir påtvingad kejsarsnitt som sjukvården hinner planera för då gäller inte heller försäkringen. Den gäller bara för akuta eller urakuta snitt.)
Kollar på LF nu, de har ju en som är gratis till och med. Vill man ha Plus versionen så är det en engångskostnad på 1200kr. Känns ändå överkomligt. Vi har dock redan olycksfallförsäkring så det enda vi eventuellt skulle kunna få tillbaka på är om barnet har någon skada som skulle vara av värde. Att få någon hundring per dag för att man är på sjukhuset är irrelevant i vår ekonomi.
- Fastställa faderskap hos kommunen/stadsdelsförvaltningen om ni inte är gifta - de meddelar sedan Skatteverket om detta
- Ställ i skolkö till populära skolor direkt - ni behöver inte använda detta sedan
- Sittvagga är mycket bra för att kunna ha barnet säkert när du vill använda händerna till annat
- Bärsele är mycket bra
- Barnvagn baserat på var ni bor (kommer ni alltid promenera på skottad trottoar eller behöver ni en vagn med ordentliga hjul för att klara av snö/natur). Begagnat är bra. Kronans passade oss perfekt: riktiga hjul, bärhandtag i framkant m.m.
- Tygblöjor är fantastiska om ni orkar. Kombinerar ni detta med potträning så småningom är mycket vunnet.
- Om ni har råd flytta till ett större boende ASAP som även klarar av barn nummer två
- Och glöm inte att allt som fungerar bra för er är det rätta.
Som jag förstått det så ska detta kunna göras digitalt med bank-id efter årsskiftet ![]()
Hej - Var din barn en stor fan av babysitter? Jag funderar fortfarande på om detta kommer att vara användbart eller inte
Hej! Vi tyckte det var användbart innan hon lärt sig sitta själv (från någon ålder, rekommenderas inte när dom är för små). Då kan barnet sitta med i sittern när man gör annat och vara ganska nöjd med det.
Tilläggas så hade vi inte någon ny/dyr sitter utan en billigare modell vi lånat av vänner.
Till skillnad från många här har vi inte köpt något begagnat, bortsett från enstaka saker som nära och kära har skänkt oss. Vi satsade istället på saker som håller längre, exempelvis tripptrapp stol eller säng som kan byggas ut och fungera upp till 10-års åldern. Att ha bra hjul på sängen är även en fördel då det kan tänka sig att sängen kommer stå placerad på en rad olika ställen under det första året.
Gällande att hitta en bra vagn var det för oss ett viktigt kriterium att kunna använda babyskyddet till vagnens ram och således kunna åka på dagsturer eller besöka vänner med enbart babyskydd plus “ramen” till vagnen. För detta finns flertalet adaptrar, men långt ifrån alla kombinationer är möjliga, så det beror på märke av barnvagn och märke av babyskydd.
Utöver ovan så skall vagnen gå stt vända på en femöring. Det skall också finnas lite plats för shoppingpåse/blöjor undertill samt att större däck är att föredra om man har kullersten i kvarteret
EDIT: är också bra att säkerställa att vagnen ledigt får plats i bagageutrymmet, helst på längden så att annan packning enklare kan få plats bredvid.
Gällande babyskydd se ovan samt jag gärna slår ett slag för isofix “platta”, då detta underlättar vid avfärd och hemkomst utan att väcka en sovandes bebis.
Babysitter har varit guld värt för oss, men hört från andra att det varierar.
Bärsele är väldigt användbart, speciellt om man är själv med den lille och vill kunna göra något med båda händerna. Är även ett mysigt sätt att fixa i trädgården eller ta en promenad.
Skötväskan kommer vara som en del av familjen och hänga med överallt, investera i en bra sådan. Exempelvis storlek och antal fack kan variera, samt hur enkelt man hakar på den på vagnen.
Köp inte på er en massa flaskor och dyligt innan ni vet hur det funkar med amning, men något som kan vara bra att ha är pump + frysbara påsar så att den andra föräldern och kan passa den lille längre perioder utan att behöva köpa ersättning.
Kan vara värt att se över livförsäkringar och dyligt för att säkerställa ekonomin vid eventuella olyckor
Hej! Grattis!
Vi fick barn 2020, och jag kan bekräfta att det inte alls är dyrt med en bebis, du behöver knappt köpa något första året !
De enda sakerna du “måste” ha innan bebisen är född är babyskydd till bilen, en barnvagn, lite kläder och ett babynest. Resten kan ni köpa sen.
-
skötbord : går lika bra att köpa en bit plastad frotté och byta på sängen eller soffan. Ammas bebisen så luktar varken eller bajs eller Kiss och det är inga stora mängder. Har du en bebis som är rörlig, kommer du inte kunna använda skötbordet särskilt länge ändå, innan det finns risk för att han eller hon rullar av !
-
börja med babypottning/EC. Innebär att bebisen bajsar o kissar i en potta. Vår son har bara använt “köpeblöja” på natten och på längre utflykter. Resterande tid har vi haft tyblöjor och han har gått på pottan sedan har var 1 månad. Myyycket sparade pengar på detta, samt en bebis utan magproblem
Läs mer på blöjupproret.se -
Vill din fru amma, gör det ! Amning är gratis mat i minst 6 månader, sedan är det fortfarande en stor del av födan i ytterligare flera månader. Läs mer tips på babybaby.se
Vi gav aldrig ersättning eller välling, utan började med vanlig mat direkt efter 6 mån. Massa tips på solidstarts.com !!
-
barnvagn : finns jättestort urval på blocket !
-
kläder : finns jättemycket fint och oanvänt, kolla sellpy.se eller hyrsajter som tex hyber.se
-
spjälsäng: vi har köpt en, men var ett onödigt köp eftersom vår son bara vill sova med oss. Vänta innan du köper och se hur ditt barn vill sova.
-
napp: vänta och se. Vårt barn ville aldrig ha napp.
-
leksaker: vi har fått en del leksaker i present men det han leker med mest är slevar, tomma matlådor, Metall lock från glasburkar, måttband etc. Googla,finns massa tips på “Montessori DIY toys”
-
barnstol : köp begagnad när barnet är några månader
-
babysitter : vi fick en, men vår son gillade inte den så den förblev oanvänd…
-
babygym : vi köpte begagnat och tvättade i tvättmaskinen, detta lekte vår son med jättemycket !
Hoppas du fått några bra tips och lycka till !!! Det kommer vara den bästa tiden i erat liv !!
Får man fråga hur det gick med barnet nu? 
Det gick bra faktiskt! Hon hade höftledsluxation när hon födds, men det är många barn som har den så vi har inte så stressade.
Nu har hon 6 veckor och vi njutar av dessa tid så mycket som möjligt!
Beklagar och bra att ni inte är stressade. Vår yngsta dotter hade det också fick skena som vi hade i ett par månader. Så här i efterhand var det nog jobbigare för mig än för henne. Nu när hon snart är fyra så är hon helt symptomfri.
Ett tips! När hon är symptomfri, se till att få ett intyg från läkaren som ni skickar in till försäkringsbolaget. Annars kommer det alltid vara ett undantag i försäkringen.
Hej Jan! Jag har kontaktat barnortopedmottagning (Karolinska) men har inte varit så lycklig, det verkar vara lite enklare i Skåne
Här är svaret jag fick: “Vi skriver inga intyg till försäkringsbolaget, vi skriver all journalkopior gällande vårdtillfället och skickar de hem rekommenderade i ditt namn, i samma kuvert skickar jag en faktur på 108 kr också.”…
Ser inte ut som att de värderar kundservice särskilt högt.
Jag skulle kollat med försäkringsbolaget om de accepterar en journalkopia för att ta bort undantaget.
Tack för bra tråd och för alla intressanta svar. Jag sitter i samma båt som trådskaparen, men är lite mer intresserad av fråga 2 ovan än övriga tips i tråden. Vissa för- och grundskolor, samt vissa bostadsköer (typ SKB i Stockholm) går alltså att ställa sig i kö för på förlossningsdagen. Känns som att det borde finnas något mer som man kan anmäla lillen till? ![]()
Är det verkligen intressant på allvar att ställa knodden i kö till allt möjligt hokus-pokus? Jag tänker själv att det viktiga är att stå i kö till förskolor och skolor som ligger bra till i förhållande till hemmet och som är bra. Alla dessa elitskolor där kungabarn och liknande går ser jag inte riktigt poängen med.
Jag förstår vad du menar! Nu var min fråga ifall forumet kunde komma på något UTÖVER för- och grundskolor. Jag tänker stort som smått, vissa tar ju stolthet i att ha “varit medlem i [insert valfri idrottsförening] i 50 år”… söker inspiration!
I övrigt tänker jag att det är naturligt att som förälder vilja iallafall försöka ge sitt barn så bra förutsättningar och valmöjligheter som möjligt. När man går i väntans tider, och tillhör det manliga könet, känns det också som ett sätt att försöka dra sitt strå till stacken när ens gravida fru gör allt hårt arbete ![]()