Det här med matte är klurigare än man tror…

Det här med matte är klurigare än man tror…

Haha du är för go Jan ![]()
Ser mig ligga på nivå 6, utan att spara i fonder eller liknande… De är bara den ekonomiska intresse skalan…
Säg något mer @JPT. Blir nyfiken. ![]()
Jo nu håller jag med dig efter du skrivit till lite mer vad de olika nivåerna innebär.
Nivå 7 är jag ![]()
Va vill du ha reda på?.?
Ekonomiskt intresse har man fått sen liten å delat de med min mamma som jobbat på bank…
Filosofin har sen länge tillbaks varit att blir skuldfri samt sluta jobba å ha låga kostnader för boendet å njuta av livet…
Tack! Det var det här jag blev nyfiken på. ![]()
Har ju haft både fonder å aktier samt premieobligationer… Min mamma höll på mycke me sånna affärer så man fick lära sig en hel del…
Ligger nog runt 4-5. Skulle exempelvis aldrig diskutera min privatekonomi med någon utomstående.
Är däremot lite för fixerad vid att fakta skall stämma. Detta kan ibland leda till lite väl många inlägg
Skulle nog flytta dig till minst 6. ![]()
Tanken var inte nödvändigtvis att prata sin egen privatekonomi utan snarare typ ekonomi i allmänhet, investeringar och sådant vi pratar om här i forumet.
Ok, utifrån version 11 så kan jag se mig själv som delar av 4, 5, 7… Tycker bättre om denna versionen än de första där jag kände ett större motstånd mot vissa av beskrivningarna. Fast inte tusan är ekonomi vare sig en livsstil eller livsfilosofi (den sistnämnda är tagen av tankespjärn) för mig, fast… resurshushållning är det definitivt.
Va…? Nä… jag skulle väl sätta dig i närmare 5. Bara sådär lite snabbt, analyserade inte så mkt
Detta är det bästa med dig. Ur min synvinkel. Just sayin’.
Mitt i prick! Är inte på nivå 7 i vare sig ekonomiskt intresse eller kunskap men behärskar en del annat.
För att dra fram träningsanalogin igen blir det ungefär som när folk frågar/påstår saker i stil med ”När ska man köra intervaller?” eller ”Hur blir jag bra på milen?” Svaren på frågorna är så oerhört komplexa att jag får svårt att ge ett vettigt, någorlunda kortfattat svar.
Har märkt att folk i allmänhet (åtminstone på nybörjarnivå) inte alls är intresserade av nyanser. De vill ha enkla svar och därmed basta. Vet inte riktigt hur man tacklar sådant IRL. Lättare i text upplever jag.
On topic så tycker jag att jag befinner mig mellan nivå 5-6 och att många härinne verkar lite väl ödmjuka ![]()
Jag är väl 6.5 skulle jag säga. (Är inte tillräckligt inläst på alla områden runt investeringar för att vara 7.)
Efter justeringen så är jag nog en 4a. Men inser att jag tycker om att mina pengar får växa, så jag kan använda dom till saker jag tycker om.
Tror många som är 5 och högre har som intresse att se sina pengar växa och vill optimera varje micro % av möjlig avkastning. Det är deras hobby.
Jag har ju lite koll på ekonomi och kör ju mitt Excel en gång per månad, men det är en liten del av min vardag numera, inte hela mitt liv. Sen vilar jag mycket och det är roligare att hänga på RT än på andra sociala medier, för man kan lära sig lite. ![]()
Word! Man kan lära sig inte bara lite, utan mycket. S/N ration är mkt hög här, imponerande hög.
Det roliga är att jag lade ut skalan på Instagram. Där är alla som kommenterat 7… har fortfarande inte bestämt mig vad jag ska tycka om det…
Exakt… Typ. Vad tänker du om buffert?
En timme och 40 minuter senare så känner jag fortfarande att det finns saker att säga, men det gick någon skamgräns vid 1,5 timmar.
Sedan läser man Expressen:
“Allt du behöver veta om buffert: 3 snabba tips”
Och man känner sig som världens idiot. ![]()
![]()
Äh, jag var inte så seriös. Jag förstår ditt syfte, jag tror du är i stort rätt ute.
Men ser jag till mig själv och när jag började köpa aktier/fundera på investeringar för mer än 20 år sedan så var jag intresserad av ekonomi och samhället i stort. Privatekonomiskt har min ekonomi alltid gått ihop. Men investeringsmässigt var jag intresserad av att hitta en kursraket - “tjäna pengar”, “10x” eller nån annan fantasi som borde inträffa bara om man hoppades tillräckligt hårt.
Idag utgörs skräpet som lockar dagens kids som fått lite deg på 18-årsdagen av cryptoscams, “nästa tesla/google/ms förhoppningsbolag” eller rätten till nån jävla digital apa i rolig hatt. Om man -som jag gjorde- råkar hitta en vinnare bland allt skräp som går mot 0 ger det en skev konfirmationsbias till att man måste “lära sig mer” om hur man blir rik på krypto, aktier, NFT:er eller vad det nu är. Typ följa ekonomigurun på Insta. Vilken nivå/målgrupp tillhör man då?
Hmm… du kastar ljus på något som jag tänkt själv. Tror det är för lite skillnad på 5-7 nivån - framförallt kring erfarenhet. Jag själv upplever att det har tagit mig 20+ år att hamna på 7. Ska fundera på det lite till. ![]()