Var är du på den ekonomiska intresse-skalan?

Jag tänker Dunning Kruger. En ungdom som inte blivit bränd ännu befinner sig på peak of mt stupid eller vad den kallas. Den som blivit bränd och flyttat ned till nivå 1 missar en massa fin avkastning.

2 gillningar

Jag som tycker jag passar typ bäst in på nivå 2 :sleeping:

Gått ifrån allt med excel, diagram etc då det kostar för mycket energi utan är mer likgiltig kring vår ekonomi då det ändå mest bara rullar på och man klarar sig iaf bra utan att behöva tänka för mycket kring sin privatekonomi.

1 gillning

Hamnar nog på nivå 6 för har ett intresse och lider emellanåt av en hel del besatthet.

Egentligen handlar det nog om ett beroende av ekonomi och diverse poddar, sajter och forum än ett passionerat intresse för ekonomi. Globalfond och bankkonto ger mig ett tryggt och tråkigt upplägg som tyvärr för min del triggar igång tankar om allt möjligt, krypto, allväders med hävstång och t o m enskilda aktiecase.
Sneglar på andra forum och poddar utanför ekonomi men dras alltid tillbaka till finansrelaterat.

Ja, jag såg det på wikipediasidan; “En modernare version av serien tecknas sedan 2005 av Lena Forsman”, men när jag googlade illustrationerna så ser de lite barnsliga ut för målgruppen unga vuxna idag.

Jag tänkte snarare något sådant här. Ett hopklipp av stockphotos eller AI-genererade människor med originalrim. (Borde kanske ändrat till femhundring istället för femma.) Vissa blir förhoppningsvis memes som lättfattat når ut till fler:

Originalstrippen:

Spara och Slösa 2024?

Edit: Sedan finns ju en fara med att nå ut till fler. Det kan upplevas som att man idiotförklarar folk om man tvingas förenkla. Det tycker jag inte är ett problem för RT idag.

Bara något att vara vaksam på om man ska kategorisera folk på en skala. :+1:

1 gillning

Det här är mitt första inlägg i forumet, och jag har lyssnat mycket på podden och läst inläggen här. Jag känner att jag har gått från steg 1 till 5 i min resa inom min ekonomiska personliga utveckling, men är inte så säker på om jag någonsin kommer vilja gå till steg 6 eller 7. Filosofi och personlig utveckling har alltid lockat mig, men ekonomi känns som ett lite för snävt område för mitt intresse.

Det jag gillar med podden och forumet är hur det betonar vikten av att hitta sitt eget sätt att ta sig an frågor om personlig utveckling och ekonomi. Alla har sin egen väg, och det är viktigt att fråga sig själv vad som är viktigt för en. Jag tror att genom att ställa de frågorna kan man hitta sin nivå och sätta upp sina egna mål.

För mig handlar personlig utveckling om att förstå sig själv i relation till samhället. Ekonomi kan vara en del av det, men det är bara en väg bland många. Genom att lära sig mer om ekonomi kan man få en bättre förståelse för hur samhället fungerar och vilken roll man själv spelar i det. Samtidigt handlar det om att känna att man har kontroll över sitt eget liv och sina egna beslut.

Jag tror att många tycker om att titta på program som “Kronofogden knackar på” eller “Skuldfällan” för att det ger en känsla av trygghet i ens egen situation. Men vi vet också att många människor lever på samhällets marginaler, och när man är i den positionen kan känslan av egenmakt vara långt borta. Om man ser sig själv som ett offer, var börjar man då för att förändra sin situation?

För mig handlar det om att bli medveten om sina egna resurser och att inse att man faktiskt har möjlighet att fatta egna beslut. Det är inte alltid lätt i vårt komplexa samhälle, men det är viktigt att hitta en väg framåt. Hur kan vi skapa förtroende för att råden vi får faktiskt är användbara? RT känns som en bra och trovärdig plattform för att bygga den tilliten, särskilt som ett community där vi kan dela med oss av våra erfarenheter och stötta varandra.

Det är så jag ser det i alla fall, och jag ser fram emot att höra vad andra har att säga!

9 gillningar

Nivå 8

Ekonomisk Jedi.
Du har både sett genom matrixet, profeterna som säger att det är Ai, ödet eller slumpen. Du ser att vi alla skriver delar av koden själva varje dag.
Du kan se kraften flyta genom samhället och använda den till din fördel när du behöver det.

Du förstår hur pengar och värde blir till. Hur pengars gravitation får dem att flyta åt viss håll och kan påverka eller iallafall dra nytta av det. Behöver ett projekt pengar så får du in dem på något vis, sälja, låna, investerare, croud sourcing…you summon the force.

Du bemästrar ditt område så att du kan förklara det på 5 olika nivåer beroende på din paduans stadie i utvecklingen. Men du vet att förklaringar inte är svaret Istället kan du likt oraklet i Matrix se folk från deras position och säga det personen behöver höra för att hitta vägen istället för förklaringen.

Nu är ju både Jedis och oraklet sagofigurer så få om någon är väl här. Men det är ju något att sträva mot. :wink:

2 gillningar

Trodde fler skulle vara 6 eller 7 faktiskt.

jag själv ser mig som en nr 7. Från att jag trott att jag haft en konstig syn på ekonomi som ingen annan har så har jag insett att jag tänker väldigt likt en “spenderare”. En spenderare blir glad av att använda pengarna och få något för dom, t.ex. ett minne genom en resa eller att äta god mat ute med vänner eller liknande. Jag får samma slags känsla genom att veta om att jag har pengar och att jag ligger i toppen av de med mest pengar sparade, investerade eller redo att användas för något jag vill göra NÄR jag vill göra det. Jag gillar tryggheten och att jag skulle utan problem kunna jobba 50 % och leva gott på det för att inom några år kunna sluta helt om jag nu vill detta. Jag har insett att jag aldrig kommer bli ekonomisk oberoende men ekonomisk fri är inte en fråga om jag kommer att bli, frågan är bara om det tar 5 eller 10 år.

Jag har alltid trott att jag varit snål för ingen jag umgåtts med har tänkt som mig och att ett mål med pengar faktiskt skulle kunna vara att hitta ett annat användningsområde än att spendera dom.

Jag har gjort olika excelfiler där jag även insett att jag gillar att föra statistik över t.ex. hur mycket el jag förbrukat, vad jag betalt och jämföra detta med året innan. Jag har även koll på bolånet och hur jag skulle kunna tänka utifrån att amortera eller inte med olika uträkningar. Jag kontrollerar var mina pengar gått varje månad men jag följer inte en budget. Jag sparar ca 50 % av min nettolön utan att direkt påverkas alls.

Varje gång man får frågor kring sparande/investering så brukar det bli en ganska bred diskussion och personen som frågar får sällan ett rakt svar då det precis är som du skrev ovan så mycket “om och men”. Jag har dom senaste åren förstått att man ska lägga pengar på det som ger en själv energi och skita i vad andra tycker.

4 gillningar

Inte orkat läsa alla kommentarer men kikat igenom förslaget igen, senaste versionen.

Jag tror problemet är att försöka skapa en linjär modell. Ni har gjort närmare 400 podavsnitt relaterade till ekonomi! Så ekonomiskt intresse är rimligtvis multidimensionellt.

Man kan vara på en viss nivå när det gäller sparat kapital, erfarenhet av olika investeringstyper, kunskap kring hur det verkligen fungerar etc etc etc…

Men om du nöjer dig med att inte alla kommer att bli nöjda, då många kommer att ha uppnåt olika delar av olika nivåer är det väl en bra förenklad modell.

Annars får du jobba på fler dimensioner. :blush:

5 gillningar

Ja, jag börjar luta åt ovan också. :thinking:

Gillar det som du skriver och som någon skrev ovan att prova ha nivåerna som kolumner och ha rader för olika ämnen.

2 gillningar

Hm. Vad är meningen med listan?

Att kunna göra avsnitt och förklaringar för några olika lyssnar kategorier?

Att med ett par snabba frågor kunna avgöra vilken nivå på svar man ska ge på frågor?

I såfall är den du gjort bra.

Att kunna med säkerhet placera individer rätt i en kunskaps/intresse-matrix som de kan känna stämmer på alla punkter?

I såfall är en utökad avancerad ingengörsexcel med olika dimensioner och nivåer perfekt. För den går utöka i oändlighet i takt med att nya individer inte passar exakt i de som redan finns.

Är målet att ge ingengörsmässig exakthet så är detta för lite.

Är målet att förenkla så är 7 nivåer mer än nog.

3 gillningar

Men varför är ingen nivå att ekonomi är kul.

Det är ängest, halvt ok, ändå nästan ok, jag fattar, jag kan. Jag gör det. Men inget kul. I love it någon stans.

1 gillning

nummer 6. Pratar ofta om pengar. xD, tänker på ekonomi är “suboptimeraren” hemma.

1 gillning

Nja. Lite uppåt kanske.

I grunden är jag en anglofil. Intresserad av brittisk litteratur i första hand perioden mellan världskrigen, samt brittisk musik, politik och litteratur under 60-talet.

1 gillning

Har kanske varit på nivå 4 men är nog på 3 igen.
Ju högre upp fler strävar kommer påverka kommande generationer negativt då det kräver prishöjningar med höge belåning/skuldsättning.
Kanske RT skulle reda ut vad pengar är och vilka konsekvenser hög avkastning för ett fåtal skapar för andra?

Är det ett självklart samband? Om alla var 7:or dvs jobbade, sparade och var ekonomiskt kunniga så skulle väl det gynna dem själva och samhället i stort?

Det skulle inte motverka nivåskillnader, men det är nog en orealistisk förhoppning. Välstånd innebär definitionsmässigt förmögenhetsskillnad, men skillnad innebär inte nödvändigtvis välstånd.

Hur skulle det gynna samhället och nästa generation om fler (låt säga “alla”) var 1:or och 2:or?

Bra olika nivåer på relation till ekonomi du skapat.

För mig så saknas det en stark ekonomisk relation, den att relationen till ekonomi byggts upp sen litet barn från föräldrahemmet, alltså hanteringen av ekonomi på ett fullt ansvarsfullt sätt som sitter i ryggmärgen när man flyttar hemifrån.

Jag har tidigare i livet gått på socialbidrag i flera år, jag har studerat och levt på studielån, och jag har jobbat som städare, taxi chaufför, lastbilschaufför, IT ingenjör, m.m… Eftersom ekonomi satt i ryggmärgen så har det inte varit några problem att leva med kraftigt begränsad ekonomi, och man har lärt sig pussla ihop det så att man klarar det nödvändigaste. Många år med bara nudlar och blodpudding. Resor utomlands bara 2 gånger på 20 år, ingen bil, osv. Allt går, bara man inte är så girig.

Alltså, en ytterligare nivå för de som har hantering av ekonomi i sig i ryggmärgen sen barnsben, som allt detta bara är helt naturligt för och inget konstigt med.

Nivå 5-6 kanske. Har inte excelark dock.

2 gillningar

Def en sexa. Älskar excelark i alla varianter. Utdelningar fonder , aktier , etf:er. Budget , utgifter, balansrapport, prel inkomster år framåt i tiden osv.

2 gillningar

Jag tycker det är lätt att orientera sig mellan nivåerna du beskrivit! Kan stolt säga att jag började i 1.5-2 och placerar nu mig själv i sistnämnda och det med inspirationskällorna er podd, forumet och med nära och kära diskuterat ämnen i flera år och tillsammans med dem utvecklat intressenivån🙏

2 gillningar
  • Var på skalan är du?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
0 röster