Var finns oron?

Hej,

Var ligger oron idag? Ai bubbla? Tech företag övervärderade? Krig? Kombination av allt? Annat? Kollar tex på guld pris, fonder som AuAG Gold Rush A, AuAG Silver Bullet A som stigit rejält senaste året. Vad betyder detta, ny rejäl krash på väg? Vad gör ni i dessa lägen?

2 gillningar

Tar en promenad, som vanligt.

7 gillningar

Jag skulle i stället frågat, var ligger risken idag?

Svaret, i princip alla investeringar!

Alla investeringar innebär en risk, har alltid gjort, under alla tider.

Men bra diversifiering och lång sparhorisont ger oss mycket bättre odds. Men, trots det finns alltid en risk att man vid uttag har mindre pengar än man satt in.

Behöver man verkligen pengarna om x år och är ok med inflationens värdeminskning, så är sparkonto ett alternativ.

3 gillningar

Min oro ligger alltid där samhället i stort inte har fokus på risk. Ingen anade att 9/11 skulle inträffa. Ingen pratade om subprime-lån innan 2008. Ingen misstänkte att pandemin skulle komma. Ingen insåg att Ukraina-kriget skulle ske och bli långt och hemskt.

Så nästa katastrof tror jag varken blir AI eller krig utan något helt annat som världen verkligen inte pratar om just nu. Och när den katastrofen kommer är också omöjlig att säga.

Om jag ändå skall gissa något så säger jag att Frankrike kraschar ihop och att EU då faller samman vilket gör att Europa blir en kontinent med en massa länder som vänder sig inåt för att säkra upp för sig själv. Detta gör att Europas tillväxt fullständigt havererar och vi blir nu en andra klassens medborgare i västvärlden. Efter detta finns endast tre supermakter kvar(Kina, USA och Ryssland) som typ styr världen utan att snacka med oss i Europa.

1 gillning

Loggar ut och umgås med barnen helt enkelt.

1 gillning

Ägnar mig åt handfasta projekt. Då kan jag styra parametrarna själv och slipper den där osäkerheten.