Var går egentligen gränsen mellan lean-, normal- och fat-FIRE?

Du kan ha en superbra avkastning sett över 30 år och ändå få slut på pengar efter halva tiden på grund av sekvensrisken. Får du en rejäl krasch när du börjar ta ut pengarna så kan du ha gröpt ur alltför mycket av portföljen så att den fantastiska avkastningen du får därefter inte kan rädda dig.

4 gillningar

Många privatanställda tjänstemän har tjänstepensioner som inte kan tas ut förrän 65 :man_shrugging:

Skulle vilja påstå att de flesta privat anställda tjänstemän jobbar på en arbetsplats med kollektivavtal som inkluderar IPT1 eller IPT2 och där är det 55 år.

Spännande läsning när man varit tjänsteman i varken det ena eller andra…

/Team 61 flaggar närvaro :joy:

”Ordinarie pensionsålder är 65 år för anställda som tillhör ITP 2, och 66 år för anställda som tillhör ITP 1.”

Collectum administrerar tjänstepensionen ITP som omfattar 2,7 miljoner privatanställda tjänstemän.

Jag torr tyvärr inte det är möjligt att ta ut från 55 år för dessa. Vi har detta inom familjen och hade gärna valt 55 om vi kunnat.

Ta ut pension innan ordinarie pensionsålder

Du kan ta ut din tjänstepension ITP från 55 års ålder. Den allmänna pensionen kan du just nu ta ut från 63 års ålder.

Det är ålder som gäller om man inte meddelar något annat.

Ps, information kring tjänstepension har flyttar från Collectum till avtalat.se

1 gillning

Är det normalt att man klarar sig på endast sin tjänstepension mellan 55 och 65 år? Tänker du att man tar ut sin ITP1/ITP2 på 10 år?

Intressant poll såhär i midsommar :cherry_blossom:.

Förstår inte varför man ska blanda in pensioner när man ska svara på frågan om FIRE belopp. Själv räknade jag (egna) grundläggande utgifter per månad och lade sedan på ett antal tusenlappar ovanpå för Lean, Normal och Fat.

Det är ju samma belopp oavsett om det kommer från privat sparande, pension, arv eller lotterivinst.

2 gillningar

Du verkar ha rätt. Det var väldigt goda nyheter :partying_face:

Får hoppas klåfingriga politiker inte sabbar tjänstepensionen med höjda skatter tills dess .

De arbetsplatser jag varit på som varit utanför kollektivavtal har haft en ITP-liknande struktur (4-5% under 7.5 basbelopp, kring 30% över), och även de försäkringarna har haft 55 år som möjlig start av uttag. Jobbat sedan en bit före millenieskiftet.

Skulle inte säga det är normalt men tillräckligt vanligt så det finns statliga utredningar kring möjligheten att höja åldern för tjänstepensionerna via lagstiftning.

När jag funderar i de banorna så blir det blandning av att ta ut på 10 år och livsvarigt så pensionen blir runt 25 000 i månaden från 55 och sen livet ut :thinking:.

Välkommen till forumet! :grinning:

TPA18 hsr samma avsättningar och 61 år som tidigast uttagsålder.

Skärmdumpar från mina sidor hos förvaltaren:

Så, nu har alla som brukar invända lärt sig något nytt. :sweat_smile:

(Och jag började jobba 1997.)

Jag saknar Chubby Fire som kategori. :smiley:

Ska man ta med sina tjänstepensioner i beräkningen? (Jag tycker det)

Såg nu att de flesta hade röstat på att det krävs 30 milj om man vill ha Fat FIRE.

Det innebär I miljon per år, eller ca 83 tkr per månad disponibelt per person.

Nyfiken på er som har röstat det beloppet hur ni tänkte? Lever ni med de kostnaderna i dag, eller tänker ni att ni vräker på rejält när ni har uppnått beloppet, eller att andra behöver en sån summa?

4 gillningar

Tar du med dem så gör det, men summsn dom behövs vid starten enligt kriterierna är ju det relevanta. Tänk 35-65 exempelvis.

Det är lite sånt jag är nyfiken på också, men vill gärna ha in fler svar först. :sweat_smile:

Det är f ö 1,2M per år eller 100k i månaden, förutsatt att ISK-skatten el dyl ligger med på utgiftssidan.

Jag gjorde följande höftning utifrån känsla. Tänker att medianinkomsten ligger någonstans kring 25k efter skatt och att man kan ta ut 4% per år före skatt och 3% efter skatt.

Lean Fire: 12500:- / månad => 5M
Normal Fire: 25k / månad => 10M
Fat Fire: 50k / månad => 20M

4 gillningar

Jag gjorde likadant. Och kom fram till att som ställningen är just nu, så får vi nedanstående månadsbelopp när vi delar totalbeloppet med 12x25=300 månader.

• Lean: 5 000 000 kr motsvarar en månadsutgift på 16 667 kr
  • Normal: (högre än) 7 500 000 kr motsvarar en månadsutgift på (mer än) 25 000 kr
  • Fat: 30 000 000 kr motsvarar en månadsutgift på 100 000 kr

Så iallafall de två första nivåerna motsvarar ganska väl de nivåer jag förknippar med låginkomsttagare och medelinkomsttagare. Själv skulle jag nog betrakta en utgiftsnivå på dubbla medelinkomsttagarnivån som höginkomsttagarnivå, men det är väl en av poängerna med en undersökning, att man får chans att komma ur sin egen fördomsbubbla.

3 gillningar

Av nyfikenhet gjorde jag lite räkneövning och research:

För att få ut 100tkr netto per månad behöver man ha en lön på 183tkr brutto.

Det finns ingen exakt statistik på hur många i Sverige som tjänar så mycket. Närmaste ”statistiken” är de som får tidningen Connoisseur i brevlådan med årsinkomst över 2,6 miljoner vilket motsvarar 28 600 personer och utgör 2,6 promille av befolkningen.

Hur många av dessa hänger här månntro :disguised_face::thinking:

3 gillningar

För övrigt har minPension gjort tre olika pensionärsbudgetar: bas-, medel- och plusplånboken Hur mycket pengar behöver en pensionär - minPension

Där ligger dock nivåerna annorlunda:

Baspensionären har en budget på 19 100 kr (pension efter skatt 15 800 + bostadstillägg 3 300)

Medelpensionären har en budget på 20 900 kr (pension efter skatt)

Pluspensionären har en budget på 31 000 kr (pension efter skatt)

2 gillningar