Var går egentligen gränsen mellan lean-, normal- och fat-FIRE?

Jag tycker att det är svårt att räkna på 30 år eftersom det påverkar pensionen väldigt mycket.

Jag tänker själv 15k/månad för normal FIRE, högt räknat 200k/år, och då skulle 6000000 räcka i 30 år utan någon avkastning men pensionen skulle bli väldigt låg och då blir det svårare att räkna. Självklart förstår jag att man också måste räkna med avkastning när det är under 30 år men eftersom jag bara räknar på knappt tio år utgår jag bara från summan jag tänker att jag behöver när jag slutar jobba.

FAT måste väl ändå betyda “Fett”? Alltså göra vad man vill utan att jaga priser?

Köra Porsche, flyga business, bära Gucci-keps? Tveksamt om 100k/månad räcker.

3 gillningar

Eftersom minPension räknar med en hyra på 8 000 kr och ett bostadsbidrag på 3 300 kr för den som bara får ut 15 800 kr efter skatt, så kan man ju räkna om det till att en pensionär/FIRE-person som har bostadskostnad på 4 700 kr eller lägre, t ex den äger sitt boende utan lån, bör kunna ha en ”lean” nivå på ca 15-16 000 kr.

Det beror också på vad man vill och vad det kostar.

Köra Porsche har jag inget intresse av och bära Guccikeps kommer jag bara göra om jag blir en 90-årig tant och det känns osannolikt.

Flyga businessclass vill jag men kanske inte ofta.

För mig skulle absolut 50k/månad räknas som FAT.

1 gillning

Jag röstade på 20mkr men det är väl någonstans där det ligger, 20-30mkr eller mer.

20 000 000 * (0,04-0,01) / 12 = ca 50 000kr efter skatt

När jag tänker på fat FIRE tänker jag på att man ska ha en passiv inkomst som motsvarar en höginkomsttagares förvärvsinkomst.

Därför är det inte aktuellt för mig. Jag kommer bara att nå vanlig FIRE som kommer att innebära passiva inkomster som är lägre än min nettolön när jag jobbar.

Det blir nog lite väl godtyckligt om man bara ska ställa lean/normal/fat FIRE i förhållande till sina egna kostnader.

Skulle jag tänka så så skulle fat FIRE för mig vara typ +10mkr men det låter lite konstigt att säga så om man har en nettoinkomst som motsvarar en fabriksarbetares, om ens det.

Det skulle vara fett i förhållande till hur jag hittills har levt men inte fett i förhållande till arbetande Svenssons.

1 gillning

Det finns ingen övre gräns vad jag vet för hur mycket man villhöver för att anse att livet är ”fett” :grin:.

Det kan nog bli både 2 och 300 tkr per månad om man lever ett jetsetliv.

-Stort hus 400+ kvm på Djursholm med havsutsikt
-Sommarställe i Båstad
-Fjällstuga minst 200 kvm mitt i backen i Åre
-Hus på Palma med havsutsikt
-Princessbåt prislapp (5 milj)
-Tre bilar à minst 2 milj styck
-Fyra first class långresor per år

osv…

Jo men det är väl det enda man kan stå för? Jag kan ju inte bestämma över vad någon annan anser är ”rätt” FIRE belopp per nivå.

Det där är i alla fall en tolkningfråga som kommer att leda till förbistring i tråden.

Jag väljer i alla fall att tänka kring hur folk har det i allmänhet i Sverige och basera lean/normal/fat på det.

Det är det närmaste man kan komma en objektiv skala, tänker jag.

Dvs.

Lean = passiv inkomst motsvarande låginkomsttagare

Normal = passiv inkomst motsvarande medelinkomsttagare

Fat = passiv inkomst motsvarande höginkomsttagare

2 gillningar

Jag tänker att det finns en definitionsskillnad mellan en planlagd och framarbetad FIRE och ett ekonomiskt oberoende som kom som en bieffekt av arv eller sålt företag.

30 miljoner är svåruppnått som mål för de allra flesta lönearbetande, hälften av det är kanske snarare max för vad man klarar av att få ihop med bra lön och tur.

6 gillningar

Förstår hur du tänker. Du utgår från inkomster och jag från utgifter när vi räknar FIRE belopp.

Man kan ha inkomster långt över brytpunkten för statlig skatt (=höginkomsttagare) och samtidigt ha utgifter som medelinkomsttagare och ändå leva ett liv i materiell överflöd menar jag.

Det kan ju vara så att man har skaffat sig och betalat av stora huset, bilen och båten samtidigt som man sparat ihop sitt FIRE kapital så att de löpande kostnaderna inte blir höga.

5 gillningar

Frågan är om man menar som ensamstående eller om man bor tillsammans med någon? Och om man då ska räkna beloppen utifrån det dubbla eller inte

Det blir väldigt stor skillnad om man är två stycken som kan dela på boendekostnad, el, hemförsäkring, bil, mat

För mig är ”vanliga” FIRE-nummret det som motsvarar min nuvarande inkomst ungefär, alltså att kunna leva som tidigare utan att försaka något, typ 10-13 miljoner ungefär.
Fat-FIRE är ju som det låter fett alltså en fet livsstil och då tänker jag 20-30 miljoner.

1 gillning

Beloppen som minPension räknar med är för ensamstående. Och de utgår från Konsumentverkets kalkyl för kostnaderna för ensamstående. Och visst blir det billigare om man har en partner att dela kostnaderna du nämnde med.

Har du tagit med i beräkningen att du inte behöver spara mera när du nått FIRE?

3 gillningar

Räknar man med tur så går det ju alltid att vinna en miljard på eurojackpot :kissing_heart:.

6 gillningar

Kul undersökning, att försöka få den spontana känslan …… meeeen insåg snabbt att detta skulle hamna i definitionsträsket med så många frågor och så få svar :joy::heart:

PS: Min spontana bild visade sig vara lägre än snittet på samtliga kategorier. Men vi är väl strävsamt sparsamma och tycker inte att det behövs så himla mycket pengar :sweat_smile:

PS2: Behöver man verkligen 30 millar, i runda slängar 1 miljon om året - per person - för fat FIRE :flushed: Kanske andra grejer man ska ta tag i då, typ impulskontroll så att man inte måste köpa precis allt man ser :joy:

3 gillningar

Känner mig träffad och lite defensiv, bara för det. Jag läser in en massa värderingar i det där. Räknas inte jag, bara för att jag är silverskeds-kille? Är man en outnyttjad resurs så blir man ju en alternativkostnad för samhället oavsett varifrån pengarna kommer. Arv, lotto, sparande, investerande…

Fast frågan är bara; Vad känns tillräckligt? Om jag förstått övriga inlägg rätt. Jag svarar just vad jag känner utan att tjaffsa, för enkelhetens skull :+1:

(Fast nu tjaffsade jag ändå, men jag kände mig träffad av silverskeds-resonemanget som sagt)

Tror också det är det mest sannolika. Grejen är väl att man bör planera för worst case och inte det mest sannolika scenariot.

En lösning kan ju vara att anpassa alla fasta utgifter till lean eller normal fire och sedan krydda med extra upplevelser, prylar, renoveringar, gåvor, sidoverksamhet och andra roligheter om allting utvecklar sig positivt. Hellre det än att bli besviken.

2 gillningar

Här kan man notera att varken Baspensionären eller Medelpensionären har råd med bil.

Ja, och om jag minns rätt är det en förändring från förra året. Då räckte en ensamstående medelpensionärs budget fortfarande till en begagnad bil.

Hittade siffrorna för 2023, och där är iallafall bil med för medelpensionären: Hur mycket pengar behöver en pensionär 2023? – blogg.minpension.se

Baspensionären räknas som ”fattig” i Sverige, dvs har låg ekonomisk standard (SCB). Med den pensionen hamnar man under 60% av medianinkomsten (2025).

1 gillning