Var går gränsen mellan att vara snål/dum och ekonomisk/smart?

En dumsnål man:
Tar långa steg för för ett spara på skosulorna och därvid spräcker byxorna!

2 gillningar

Det är lätt att fokusera på att spara ett par kronor på ICA men helt missa att i jämförelse med bilkostnaden eller semestern så spelar ICA kostnaderna nästan ingen roll.

This. Folk som silar mygg och sväljer kameler.

2 gillningar

Angående gammal mat – jag kanske har upptränad mage efter alla år, men jag äter alltid vad andra människor skulle definiera som gammal mat. Har aldrig blivit dålig av det.
Syn, lukt och smak i den ordningen hjälper mig att identifiera eventuella dåliga avsmaker.
Smakar det inte illa går det att äta.

Säg vad ni vill, men här är några exempel:
Jäst juice. Tjocknad mjölk. Möglad ost.

Det finns som ni ser en gemensam nämnare för all denna mat: De har redan kommersialiserats i sin ruttna form.

Med detta sagt vet jag att det finns t ex botulism och mögel som kan vara giftiga. Så vem vet, kanske är det dåligt. Men jag måste lära mig det den hårda vägen innan jag tror det.

Varför? Det vore en lögn att säga att det inte är för att spara, men inte främst ekonomiskt utan energi- och miljömässigt. Ogillar starkt matsvinn. Kanske gör jag det för att straffa mig själv för att jag låtit det bli “dåligt”?

Fast helvete vad äckligt.

Jag försöker planera inhandling och konsumtion så mat inte behöver kastas. Se till att dricka upp den där mjölken om BF-datum närmar sig. Köp en 1,5kg hushållsost - men skär den i mindre bitar och frys in.

Osv…

1 gillning

Alla i Sverige är väl vaccinerade mot botulism? Du kanske menar att det inte täcker hela livet?

En hushållsost rör jag inte med tång.

Jag är absolut inte ekonomisk på det sättet, köper gärna “dyr” mat i matvarubutiken. När det inte var pandemi åt jag gärna ute dagligen.

Min poäng är snarare att allt går att äta såvida det inte stått i solen i en vecka. Har aldrig varit med om att något blivit dåligt vid utgångsdatumet. Använder aldrig bästföre-datumet till annat än att se ungefär när något tillverkats.

Enligt FHM finns inget vaccin mot botulism:

Något vaccin mot botulism finns ej.

Samma här. Har inget med ekonomisk status att göra, utan är bara extremt bortskämt att kasta mat, typ dålig karma.