Var inte rädd för risken | Feedback inför avsnitt

Precis! Jag skulle önska att artikeln direkt i inledningen lyfte fram dessa skillnader mellan vardagligt tal och finansspråk, som du är inne på. I sin helhet förklarar artikeln bra att risk inom investeringar mest handlar om volatilitet, och volatilitet är bara brus över lång tid (om man investerar rätt), men det känns som att det kan behövas mycket fokus och tålamod från läsaren för att få med sig hela den kärnan (om man är en total novis).

Jag ser framför mig hur jag skulle vilja dela en sådan här artikel om “risk” med vänner och bekanta som inte vågat komma igång ännu med investeringar. Men en tydligare förklaring om hur finanstermen “risk” skiljer sig från vardagligt tal vore bra. Exempel från verkligheten: en f.d. kollega i 30-års åldern tog sig nämligen till en bankrådgivare på storbank för att påbörja ett privat pensionsspar på ISK. Hon gick hem, som vanligt, med pengarna i bankens (alldeles för dyra) produkter där majoriteten var i placerade i räntefonder och bara några få tiotal procent var i aktiefonder, trots hennes decennier långa sparhorisont. Denna produkt skulle dessutom minska andelen aktiefonder när hon närmade sig pension. Jag frågade om hur de landade i just den produkten, och förklaringen var att hon fick övertala bankmannen att hon verkligen “inte vill ta nååååågon risk” och att de till slut valde något som hade lägsta antal pluppar på risk-indikatorn i en tabell. :sleepy_face: I deras konversation hade hon använt ordet risk = “stor fara”, och det var tydligt att hennes bankman hade misslyckats med att ge en annan mer lämplig definition.

5 gillningar