Var jobbar du? Programmering

Programmerare!!
Vilka bolag jobbar ni på??

Jag är statistiker och klarar statistisk programmering men är beredd att utbilda mig vidare inom programmering, om det finns jobb som kräver det.
Men behöver hjälp med att se vart jobbet finns… är inte sugen på att börja som ”egen”…

Om nu fokus är att bo på en viss ort vore kanske ett bra första steg att göra en kartläggning av de arbetsgivare som finns lokalt. Du skulle också kunna ringa till dem och kolla av:

1. Vad är deras generella behov och inriktning?
  2. Om du ska välja en viss typ av påbyggnad inom IT med målet att få anställning hos dem, vad skulle det vara i första hand?
  3. Tar de emot praktikanter i någon form?
  4. Vad är det för profil på de som de anställer?

Jag har gjort ovanstående tidigare själv, dock riktat mot andra typer av arbetsgivare. Det har oftast fungerat hyggligt.

Om företagen är lite större (inte helt lokala) kan du säkert också lägga upp namnen här och få höra vilka konkreta erfarenheter som finns. Jag menar då inte främst i meningen bra/dåligt utan mer olika sakförhållanden. Även om någon inte själv jobbat på företaget X finns ju alltid en bild i branschen av hur olika företag utmärker sig, i positiv och negativ mening.

Det finns många olika inriktningar inom programmering. Kolla med rekryteringsbyråer tex safemind. Dom har bra koll på vad företagen letar efter och kan vara ett bra bollplank om du vill prata karriärsvägar och vad de innebär.

Jobbar i Köpenhamn! Bor i Malmö

Verkar vara ganska bra marknad där jag är (Karlstad) även om det svalnat något får jag förfrågningar då och då. Jobbar som egen mot kund i US. Lite trist att vara helt egen, men löser det sociala med att hyra in mig i en community där olika företag, startups och studenter delar lokaler.

Hej.

Jobbar i Gävle som systemutvecklare. Upplever att det finns jobb. Det finns många företag som har egna it-avdelningar. Som producerar egen mjukvara som sedan ska underhållas. Räknas i en av rapporten nedan att det ska saknas 24 000 systemutvecklare år 2024. År 2021 fanns den 90000 systemutvecklare i sverige enligt SCB.

Rapport: IT-kompetensbristen 2020. IT-kompetensbristen – en rapport om den svenska techsektorns behov av spetskompetens - TechSverige