Det är inte så lätt idag. De flesta bankkontor har avvecklat det hela och tredjepartstjänster tar gärna bra betalt. En googling säger att vissa SEB-kontor fortfaranade har mynträknare men jag antar man ska vara kund där då.
När du gick till Swedbank, gav du upp vid dörren eller frågade du i kassan om de har nån rekommendation? Ibland kan de ju lösa sådant ändå. Ett annat problem med banker är väl allt oftare också penningstvättsreglerna, att de börjar ifrågasätta varifrån pengarna kommer och “mosters byrålåda” är tydligen inte ett OK svar.
Jag har i bekantskapen en krögare som ibland “köper loss” mynt och småsedlar ur kollekten i den kyrka han går till varje vecka istället för att köpa växelpengar från pengahanterarna. På den krogen är det inte helt ovanligt att gäster betalar med en eller några femhundruingar och sen ska växel räknas fram från mindre sedlar och mynt, så det går åt en del smått. Att snacka med krogar och andra butiker där mynt hanteras kan alltså vara ett sätt, men jag har svårt att tro du blir av med flera tusen på ett bräde där. De butiker som får överskott på mynt får ju trots allt också betala för att bli av med dem. Förmodligen går det lättast om du känner den som driver stället.
Hade jag råkat ut för det hade jag köpt loss mynten själv av moster och använt dem att handla för - jag är så gammalmodig att jag gärna handlar matvaror och sånt med kontanter där det går. Man betalar kanske inte stora veckohandlingen med enbart tiokronor, men kompletteringshandlingen av en lök och en liten gräddfil eller nåt sånt mitt i veckan gör jag rätt ofta. Tusenlapparna rinner fort i vardagen även på småhandling.
Eller gåvor till barn i rätt ålder då. ![]()