När jag som student jobbade som servitör och fick ngn hundring med mig som dricks i fickan.
Den pengen var oproportionerligt trevlig.
När polarens pappa betalade mig 500 och tog mig i hand som en karl till en annan efter att vi jobbat på hans gård en dag, när vi var jag tror 12. Den pengen om jag hade kvar hade jag satt upp på väggen.
Jo det ligger nått i det…om man först tar ut pengarna så är dom ju redan “borta” . . .
Jag menar mer om man hade pengarna liggande hemma som buffert så skulle det va hårt att köpa nått för dom. .
Funderar lite på om jag skall stoppa överföringen från lön till ISK i en månad o köpa nått istället..kanske “känns” mindre…hmm
Det här är intressant tycker jag. Jag vet inte vad det finns för underlag att luta sig mot om hur situationen egentligen ser ut i det stora hela. Men sociala medier har ju iaf verkligen lyckats driva in unga tjejer (barn) i en svindyr (och ohälsosam) smink- och hudvårdshets som inte alls fanns för 15 år sedan.
Här ligger det ju ett enormt ansvar på föräldrarna att vara tydliga och förklara både egenvärde och pengars värde och vad det finns för alternativ. Men istället verkar många köra “messa-så-swishar-jag” taktiken.
Mina barn (uppfostrade av två penganördar) tycker kompisarna inte fattar nåt och gör helt sjuka köp. De kan själva inte tänka sig att köpa jeans över 100kr (typ nya på Sellpy) och fattar att man kan köpa ett paket med 8 glassstrutar att dela på för samma pris som en Magnum. Det är härligt att se hur de tänker och agerar och man önskar ju att fler fick med sig mer kunskap.
Ja precis. Det är väl därifrån uttrycket ”att realisera kapitalet” kommer: när man säljer aktier/aktiefonder så omvandlas värdet från abstrakt till reellt.
Och som tur är gör det abstrakta att varken uppgång eller nedgång i värdet känns fullt lika starkt som om man fått respektive förlorat riktiga saker eller kontanter.
Kostnaden för prylar kan du kanske försöka att ha en mental ”avskrivningstid” för. En mobiltelefon eller ett par skor kan man ju använda under ett antal år, och räknar du om inköpspriset till en årskostnad kanske det känns rimligare?
Några (osammanhängande) citat från Wikipedia-Artikeln:
People are presumed to make mental accounts as a self control strategy to manage and keep track of their spending and resources.[4] People budget money into mental accounts for savings (e.g., saving for a home) or expense categories (e.g., gas money, clothing, utilities).[5]
Mental accounting can result in people demonstrating greater loss aversion for certain mental accounts, resulting in cognitive bias that incentivizes systematic departures from consumer rationality.
People can even have multiple mental accounts for the same kind of resource. A person may use different monthly budgets for grocery shopping and eating out at restaurants, for example, and constrain one kind of purchase when its budget has run out while not constraining the other kind of purchase, even though both expenditures draw on the same fungible resource (income).
When considering an expense, consumers appear to compare the cost of the expense to the size of an account that it would deplete (e.g., numerator vs. denominator).[17] A $30 t-shirt, for example, would be a subjectively larger expense when drawn from $50 in one’s wallet than $500 in one’s checking account. The larger the fraction, the more pain of paying the purchase appears to generate and the less likely consumers are to then exchange money for the good.
Another example of mental accounting is the greater willingness to pay for goods when using credit cards than cash.
Då blev det en “shopping helg” för första gången sen jag började spara HÅRT.
Och visst KÄNNS det, det “försvann” pengar från kontot. . o det gillar jag inte.
Blev en Iphone, en IMac o lite extra skärmar o lagring. . .
Så 30.000:- Försvann. . o det känns MYCKET mer än dom 30.000:- ISK ökade i värde förra veckan…skumt.
Så egentligen har jag lika mycket pengar som för en vecka sen. …men det KÄNNS inte så
De extra pengarna som du har tjänat på ISK får du först när du väljer att sälja. Så förhoppningsvis får du ännu mera om du väljer att låta de ligga kvar i portföljen.
Jag hoppade över att köpa smör när jag storhandlade i helgen. Jag tycker det är så j-la dyrt, typ 65 kr/paket, 130 kr/kg. Jag väntar på att det kanske kommer något erbjudande närmaste veckan från någon av butikskedjorna, där priset är runt 55 kr/paket, vilket dock fortfarande är dyrt i min hjärna, men det känns bättre än att handla till normalpris. Köpte dock norsk ost på rea för 70 kr/kg.
Även om det ser hyfsat bra ut, så väntar jag nog med utsvävningarna till jag är säker på att min pengamaskin genererar rediga intäkter och verkar konsistent över tid. Samtidigt känns det lite dumsnålt när man börjar räkna på hur många smörpaket man skulle kunna köpa bara för ökningen i portföljvärdet över helgen.
Ja det där är en “farlig” tanke som börjat finnas i skallen mer o mer ju mer insatt man blir
Dom där 30.000:- jag la på prylar i helgen hade troligtvis på 10år blivit mer än det dubbla om jag låtit det va på ISK.
Samtidigt va jag trött på en 7år gammal mobil som fungerade när den ville o en 10år gammal dator som va SEEEG. . .
Så ibland “måste” man bara ta i bita i det sura äpplet (lol) , , ,men det finns ju billigare saker än Apples datorer o mobiler…men denna gång fick det bli en liten “belöna mig”. .
Sen ser det ut som min planerade 100% FIRE kanske blir förskjuten då företaget gav mig ett bra erbjudande att jobba 50% o slippa massa uppgifter. . så gör jag det ett tag r FIRE budgeten inte lika tight o jag har “råd” att handla lite.
Nu när jag tjänar ganska lite men måste arbeta för pengarna och betalar allt själv (till skillnad från när jag var liten) känns även småsummor betydliga. Att sälja något för 200kr gör en viss skillnad i mitt dagliga liv.
Ju längre pengarna är ifrån att användas till något, ju mindre värdefulla anses de vara. Så tror jag det hänger ihop.
Hus/pension/ISK är investeringar i framtiden och pengar som du i praktiken inte tillåter dig att röra. Den lilla budget du ger dig på 5k i månaden (eller vad det nu kan vara) att använda fritt är de enda pengarna som har ett värde just nu.
Via lyxfällan så har vi lärt oss att pengar som vi kan använda oss av just nu är mer värdefulla än skulder. Andras pengar är lika värdefulla som våra egna, om vi kan använda dem just nu.
Jag tycker vi måste höja statusen på “låsta” pengar generellt. Vi måste få folk att tänka att 1 miljon i ett hus är lika mycket värt som 1 miljon i handen. Men lycka till med det.
Det är ju till o med så att dom där pengarna man sparar varje månad nästan känns som en “utgift” då det dras från kontot. .
O den känslan är ju helt galen egentligen
Kan nu konstatera att 4dagar efter jag gjorde mitt “onödigt stora inköp” på 30.000:- i helgen så är jag redan “ikapp” dvs jag har mer pengar idag än jag hade innan “onödiga inköpet”
Visst kan man inte räkna så..men det KÄNNS bra När jag gjorde köpet kändes det tungt att gå under dom där 2M jag just nått…men nu är jag över igen o ångesten för köpet är “borta”.
(Ångar kanske snarare att jag snålade lite på delar av inköpet)