Har nyligen börjat närma mig på brytpunkten för statlig skatt på mitt nuvarande yrke. Jag går nu och funderar på vad nästa steg blir. På något sätt känns det inte “värt det” att fortsätta kämpa förbi statlig skatt då det för min del känns som betydligt mer jobb då jag i så fall får försöka hitta ex. en chefsposition.
Jag tänker att kanske är det bättre att lägga sin tid på att driva en sidoverksamhet vid sidan om i ett AB för att istället utnyttja regelverket kring utdelning?
Hur gör ni? Finns det fler sätt att öka sina inkomster utan att betala massor av skatt?
Jag tycker väl att det mest är ens intresse och drivkrafter som ska styra det. Mer än vad statlig inkomstskatt ska göra åtminstone
Tycker du att ditt yrke är kul, du är bra på det och vill ta större ansvar så tycker jag det är detta man ska satsa på.
Tycker du det är kul att starta eget och har bra idéer som kan ge lika bra betalt så kan ju egenföretagare sidan om vara ett fint alternativ. Så länge din arbetsgivare godkänner det, om det är relaterat till ditt jobb.
Rent ekonomiskt ska man ju också tänka på att en anställning ger högre TJP avsättning över brytpunkten. Pengar som man kanske inte tänker på. I ITP tex så ligger det på 30% av lön över brytpunkt. Nu är det inte exakt samma brytpunkt. Statlig inkomstskatt ligger vid ca 51 kkr/m medan TJP brytpunkt (7.5 x inkomstbasbeloppet) är drygt 46 kkr.
Så om man utgår ifrån rent ekonomiska aspekter så får man väl väga in lön efter skatt + TJP avsättning jämfört med vad man kan tjäna som egenföretagare.
Men som sagt i huvudsak bör nog ens intresse styra
Egentligen tycker jag väl båda två, jag tycker jobbet jag har just nu är ganska kul. Jag tror samtidigt att jag skulle kunna ha en firma vid sidan av där jag drar in lite extra då jag tidigare varit verksam i en bransch som varit på frilansbasis, vilken jag ibland saknar. Jag tänker att det också kanske skulle vara ytterligare “ekonomiskt ben” att stå på ifall något skulle hända på nurvarande jobb. Det finns också en önskan om att få “företaga” lite mer än vad jag gör nu, då jag just nu har ett ganska stelbent och byråkratiskt jobb.
Som du märker har jag kanske inte samlat alla tankarna riktigt utan funderar mest lite vad som hade varit ett roligt och ekonomiskt fördelaktigt nästa steg.
Tjänar du över 40t sek/månad efter skatt så bör du överväga Konsultverksamhet och/eller ett sidoprojekt om du vill ha mer pengar.
Men efter 50t sek/månad efter skatt så ändras inte mycket och nästa kliv är mer eller mindre en dublering i pengar/månad. Men då börjar din tid värderas mer än pengar och du får hitta sätt att tjäna passiva pengar istället.
Så vad är tanken med pengarna? Pengar eller Makten pengar ger dig? Vad är slutmålet för dig? Det är något du borde tänka mer på och svara dig själv
Du kan överväga löneväxling om du tar dig över gränsen där statlig skatt börjar utgå då du då skjuter upp beskattningen till pensioneringen när du troligen slipper den statliga skatten. Statlig pension+ normal tjänstepension med lön runt brytpunkten ger skattningsvis enligt Pensionsmyndigheten om du ex är 34 år nu ett obra utfall vid uttag från 65 år ålder på kanske 53 % från statlig pension och därtill kanske 12% till från tjänstepension en. Dvs totalt 65% . Dvs klart sämre än dagens pensionärer. Att löneväxla säg 10% av bruttolön i säg 15år ( efter ev barn flyttat ) ger kanske häraden 10% till i pension i säg 15år. Dvs 75% av slutlön totalt till du fyller 80. (Alla siffror reala dvs inflation borträknad). Man kan dock hoppas på lite bättre avkastning än dom ca 2% realt årligen som minpension.se antar relativt konservativt anser jag. Realistisk förväntan med modest risk för besvikelse skulle jag sätta till 3% baserat på långsiktig avkastningshistoria. Då blir pensionen lite bättre ändå. Men om man som många gör antar 7% realt framgent kan man låta bli att spara något extra alls men då skulle jag anse att risk för besvikelse och rätt obra pension är stor.
Visst kan man jobba längre etc men för många av våra vänner började den ene i paret tackla av hälsomässigt med taskiga knän eller höfter, demens eller cancer redan runt 65. “Shit happens”
Vi började dra ner på arbete redan runt 60 och vi slutade arbeta helt vid 64.