Att man ska ta höjd för eventuell sjukdom och arbetslöshet är en annan sak. Liksom att buffert alltid är viktigt
Håller med om att det inte är så chockerande om man varit med ett tag. Vi har gått från boendekostnad på ca 12 000 till 23 000 per månad sen 2022. Räntor och el är de största posterna. Bara tugga i sig och prioritera - eller flytta ![]()
Tror verkligheten helt enkelt är ett skräckexempel ![]()
Ska tillägga, har ungefär samma inkomst idag, som jag hade 2005. ![]()
Tungt!
Men där gissar jag att systemfelet snarare ligger i att ersättningarna släpar efter inflationen, än inflationen i sig.
Sant, boendekostnader och inflationen har ökat mer än sjukersättningen höjts.
Men kunde vara värre, utan extraförsäkringar och tillägg, så hade hyran ätit upp 60+% av min inkomst.
I princip finns inte rimliga hyror för låginkomsttagare i min stad. Om man inte är student.
Bara en kommentar:
Ni som säger en ökning i boendekostnad från 6500 kr > 12000 kr är “en bagatell”…
Ni utgår ju bara från er själva.
Det är ju bra ni har +25 års erfarenhet av tråkiga tider och höga hyror /etc.
Det är jättekul att höra ni klarar en sådan kostnadsökning.
Jag är verkligen glad för er skull.
Men säg det till en pensionär som lever på 26 000 kr i månaden i bästa fall.
Eller unga personer som ska in på bostadsmarknaden. De har inte koll på detta?
Eller en person som drabbas av cancer och sjukvårdssystemet i Sverige. Fk är inte direkt berömda för att betala ut höga sjukvårdsersättningar.
Ni kan inte bara diskutera saken utifrån ert eget perspektiv.
Tänk på folk som inte har samma koll/erfarenhet som er. Jag är verkligen glad ni kan betala 23000 kr i hyra - ledsen att säga det men gemene man kommer inte kunna det.
Ni kunde se t.ex. i USA 2009 vid nedgången att folk förlorade hem m.m.
Folk har inte koll på sånt här.
Det är bara en tidsfråga innan samma sak händer i Sverige.
//LeonX
Det är dock svårt att missa att inflationen rusat och att stadsmissionen, med flera, ser ökat behov årligen. Det rapporteras om i nyheterna i princip varje vecka.
Alla bör ta höjd för att livet kan skita sig. Men sen är frågan hur mycket höjd som är rimligt att ta?
Är man barskrapad och låginkomsttagare, så finns bostadstillägg. I alla fall i dagsläget.
De flesta kan ändå anpassa sig, man får flytta om det skiter sig. Men att ha marginaler, en buffert och lite kapital hjälper många.
Vad tycker du själv att alla bör göra? Inflation drabbar alla, oavsett boende.
Nej. DU ignorerar inflationen i din beräkning. Ökningen är bara ca 40% realt. Inte nästan 100%.
Jag tycker du är lite nedlåtande i din ton avseende vad folk vet och inte vet. Hur har någon missat detta menar du?
Förstår att du vill väl men om du vill informera de oinformerade så är detta lite fel forum.
Det är väl ingen som påstår att det är en bagatell. Det är som nightowl säger en ökning med ungefär 40% om man räknar i mängd gentjänster och inte i antal kr. För att inflationen gjort kronor värda mindre gentjänster. En fördubbling i kronor är inte en fördubbling i realkostnad (gentjänster).
40% på 14 år är inte chockerande. Fast om man lever på marginalen kan det såklart va väldigt KÄNNBART. Vilket ingen motsatt sig.
Däremot PLÖTSLIGT på 14 år. Jag undrar om du missförstått ordet plötsligt = hastigt och oväntat.
Sen motsätter sig både jag och andra att man ska skaffa boende med en beräknad marginal om vad som kanske kan ske på 14 års sikt. Man beräknar på kanske 5 år och sen gör man en omvärdering av sitt beslut och gör anpassningar när man märker att kalkylen förändras.
Om din mamma för 14 år sedan skulle ha vägt in den ökningen vi sett nu och tagit höjd för det redan då. Vad skulle hon ha bott i då? Hade det varit bättre?
Jag tittade igenom lite gamla årsredovisningar för att se kostnadsutvecklingen över ca 14 års tid i min brf i Sthlm.
Uppvärmning +60%
Vatten +100%
Sophämtning +100%
Fastighrtsförsäkring +100%.
Driftkostnader upp 56% 2024 vs 2013 och vi har gjort en hel del effektiviseringar under den tiden.