Jag söker tips och råd inför min första resa med egna familjen!
Nästa år fyller jag 40. I år har börsen gått bra. Därför vill jag resa för en del av avkastningen ihop med min sambo och våra 2 barn (4 och 2).
Jag blir helt sjösjuk av att försöka hitta en rimlig resa online därför vänder jag mig till mitt favoritforum.
Det vi söker i korthet:
1–2 veckor i maj–sep 2025
Sol, bad men också besök i pittoresk by/stadsmiljö
Premiumkänsla på boende.
Inga turistfällor eller budgetalternativ.
Vi kan tänka oss allt från all inclusive-hotell med lite trevligt runtomkring-område till hyra hus någonstans och fixa mer själv. Dock vill vi inte göra det för svårt för oss själva med 2 så små barn.
Jag föredrar att åka i september, då är det inte lika varmt och solen inte lika stark, men det är fortfarande varmt i vattnet. Samtidigt är det billigare med både boende och flyg, dessutom mycket mindre folk på populära ställen.
Franska Rivieran är ett förslag, Cefalu på Sicilien är ett annat. Det sistnämnda är billigare förstås.
Jag skulle välja några olika alternativ och försöka utvärdera kostnaderna. Grekland är ett billigare alternativ än t.ex. Spanien. Att titta på vad flygbiljetter kostar till olika ställen är ju en bra början. Den kostnaden är ju i princip “pengar i sjön”. Bättre om det blir mer kvar till det roliga.
Hyr lägenhet eller hus i Katalonien. Kan du åka i juni eller september så slipper du värsta värmen om du är känslig för det. Dessutom är flygbiljetterna billigare.
Flyg till Barcelona och hyr bil eller åk bil ned. Har du bil så blir många saker mycket enklare. Enda undantaget är nog att vara i Barcelona, då är det enklare att ta tåg eller buss in eftersom parkering inte är roligt där.
I Katalonien hittar du Barcelona som har det mesta man kan önska sig men också mycket annat. Fina stränder, vindistrikt som Priorat och Terra Alta att besöka. Finns också tillverkare av cava som är värda att besöka. Flera av världens bästa restauranger enligt Guide Michelin finns i Katalonien.
Vill man spela golf, vandra i berg och se vacker natur finns också hur mycket som helst att göra.
Jag har själv lägenhet i södra Katalonien sedan 15 år så jag är inte helt opartisk.
Jag ska också bjuda min familj på en resa, men det blir lite annorlunda för jag fyller 60 och mina barn är vuxna. Jag valde Sardinien. Verkar vara en bra mix av sånt vi gillar: god mat, salta bad, natur o kultur. Tänker att det säkert passar en småbarnsfamilj också.
Personligen anser jag att maten är bäst i Frankrike och Italien. Både Grekland, Spanien och Portugal tycker jag har varit besvikelser (särskilt Portugal).
Om du väljer rivieran så välj en ort med sandstrand, i tex Nice är det klappersten, det är jobbigt även för vuxna… Antibes är ett bättre val isf, väldigt mysigt.
Vi provade Gambia när ungarna var 2 och 5.
Tanken var att resa där det var stabilt bra väder, prisvärt på plats, tryggt och både få bad och lite annan kultur.
Dessutom ville vi gärna resa över få tidszoner och inte för lång restid.
Våra önskemål blev uppfyllda och vi hade 2 kanonfina veckor. Mycket vänligt folk och massor att uppleva.
Hoppas ni får en fin resa vart ni än väljer.
Kan man tänka sig flyga lite längre så kan jag starkt rekomendera södra delarna av brasilien. Ungefär samma pengar.