Börsen har haft bättre avkastning än bostäder, om man ser bort från hävstångseffekten man får med belåning på bostaden.
Grok AI:
Forum: Ekonomi och Investeringar
Titel: Jämförelse av Avkastning: Svenska Bostadspriser vs. Stockholmsbörsen sedan 1990
Jag har tittat på hur avkastningen för svenska bostadspriser jämför sig med Stockholmsbörsen från 1990 och framåt. Här är vad jag funnit:
Bostadspriser i Sverige:
Sedan 1990 har bostadspriserna i Sverige haft en kraftig uppgång. Från 1996 till och med 2023 har priserna på bostadsrätter ökat med 754%, villor med 357%, och fritidshus med 512%. Detta ger en årlig real avkastning på ungefär 3-4% om man justerar för inflation.
Från 1990 har Stockholmsbörsen haft en imponerande utveckling. För att vara specifik, om man tittar på OMX Stockholm 30 (OMXS30) sedan 1984, har börsen haft en genomsnittlig årlig avkastning på nästan 13% inklusive utdelningar. Real avkastning från 1990 skulle då ligga kring 5-6% årligen.
Börsen har gett högre genomsnittlig årlig avkastning än bostadspriserna sedan 1990, både nominellt och realt. Men bostäder erbjuder mer än bara avkastning; de tillhandahåller även ett boende, vilket kan ses som en form av implicit avkastning.
Bostadsprisutvecklingen påverkas av räntor, ekonomisk politik, och demografiska förändringar, medan aktier påverkas av företagsresultat, globala marknader och ekonomiska cykler.
Slutsats:
Om avkastning är den enda måttstocken, har börsen överträffat bostadspriserna sedan 1990. Men bostäder erbjuder ett mer stabilt investeringsalternativ med lägre volatilitet, även om avkastningen är lägre. För en omfattande jämförelse måste man också beakta faktorer som skatter, transaktionskostnader, inflation, och risk.
Viktigt är att historisk avkastning inte garanterar framtida resultat. Jag är nyfiken på era tankar och erfarenheter kring detta ämne!
Du kan så klart investera i fastighetsaktier, men de korrelerar inte helt perfekt. Jag skulle verkligen inte påstå att det finns någon idé att investera i bostadsmarknaden indirekt, den enorma fördelen som bostadsmarknaden har är just hävstången i lånet som du enbart kan få om du köper en bostad.
Vad pratar vi om för tidsperspektiv? Du kan alltid köpa en bostadsrätt och hyra ut den, det finns skäl som föreningen inte kan neka som arbete på annan ort med mer och där kan man självklart fuska lite till exempel säga att man ska sambo med någon under en provperiod, räkna dock med att du kan göra detta i max två år bekymmersfritt så det kan vara ganska mycket jobb och lägg där till hela jobbet med att ha en hyresgäst
Tanken var att kunna hänga med bostadsägare i husprisutveckling utan en ägd bostad . Ni har övertygat mig. Utan en stor hävstång är det inte så mycket att hänga i granen.
@VikingJon
Dina länkar är trasiga. Första har du en länk med texten som inte går någonstans. Sen en länk med rätt adress utan någon synlig text.