Historisk avkastning för Stockholmsbörsen 1983-2019 (OMXS30)
Sök:

Historisk avkastning för Stockholmsbörsen 1983-2019 (OMXS30)

Avkastningen för OMXS30, börsens 30 mest omsatta bolag

Historisk avkastning för Stockholmsbörsen 1983-2019 (OMXS30)

OMX Stockholm 30, förkortat OMX30 är ett index över de 30 mest omsatta bolagen på Stockholmsbörsen. Oftast är det det här indexet som redovisar när man pratar på nyheterna ”Så här gick börsen idag”. Här finner du historisk avkastning för indexet sedan 1986.

Jag hänvisar mycket till Stockholmsbörsens genomsnittliga avkastning i mina artiklar. Jag upplever tyvärr nämligen att det från tid till annan är klurigt att hitta historik. Därav hela listan nedan som innehåller stängningsdatum, värde och förändring. För att se vilka bolag som ingår i indexet rekommenderar jag OMX30 på Wikipedia.

Om du vill ha historik för hela Stockholmsbörsen rekommenderar jag Affärsvärldens generalindex (AFGX).

ÅrStängningskursÅrsavkastning
20191771,8525,78%
20181408,74-10,67%
20171576,933,93%
20161517,204,86%
20151446,82-1,21%
20141464,559,87%
20131332,9520,66%
20121104,7311,83%
2011987,85-14,51%
20101155,5721,42%
2009951,7243,69%
2008662,33-38,75%
20071081,44-5,74%
20061147,2719,51%
2005960,0129,40%
2004741,8816,59%
2003636,2929,01%
2002493,2-41,74%
2001846,49-19,85%
20001056,11-11,92%
19991198,9770,96%
1998701,3116,94%
1997599,7127,79%
1996469,2938,86%
1995337,9618,83%
1994284,43,43%
1993274,9853,08%
1992179,637,64%
1991166,8811,01%
1990150,33-27,27%
1989206,6930,60%
1988159,6351,81%
1987105,15-16,67%
1986126,18
1986-09-30125,00

Källa: Nasdaq OMX.

Genomsnittlig avkastning och standardavvikelse

Det ger några intressanta följdsiffror:

  • Genomsnittlig årsavkastning under perioden 1990-2019 är: 12.49 %
  • Medianårsavkastningen under perioden 1990-2019 är: 11.83 %
  • Standardavvikelsen under samma period är: 25.51 %
  • Det ger en avkastning med 95 % sannolikhet inom intervallet: -39,6 % och +62,5 %

För den senaste 10 års perioden 2009 till och med 2019 är motsvarande siffror:

  • Genomsnittlig årsavkastning under perioden 1990-2019 är: 10.51 %
  • Medianårsavkastningen under perioden 1990-2019 är: 9.87 %
  • Standardavvikelsen under samma period är: 16,08%
  • Det ger en avkastning med 95 % sannolikhet inom intervallet: -21,6 % och +42,7 %

Relaterade inlägg


Den här artikeln publicerades 2019-01-10 klockan 12:49 av Jan Bolmeson i kategorin(erna): Data, statistik och historiska kurser.

Ansvarsbegränsning: Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. En investering i värdepapper/fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet. Samtliga analyser och all annan information som tillhandahålls lämnas uteslutande i informationssyfte, för allmän spridning, och ska under inga förhållanden användas eller betraktas som rådgivning, uppmaning eller rekommendation för att köpa eller sälja aktier eller andra finansiella instrument. Åsikter och analyser som presenteras är personliga och informationen ska inte ensamt utgöra underlag för investeringsbeslut. Du bör inhämta råd från andra rådgivare och basera dina investeringsbeslut utifrån egen erfarenhet. RikaTillsammans frånsäger sig därmed ansvar för eventuell förlust eller skada av vad slag det må vara som grundar sig på användandet av analyser, dokument och övrig information som härrör från RikaTillsammans. Läs mer i de fullständiga villkoren.

Kommentera

27 kommentarer finns till denna artikel:

  1. Vit pil

    Visa uppgången för OMX30 senaste 20 åren istället. Urusla 13,57 % på 20 år räknat från idag. 30,36 % om man räknar från millenieskiftet. Aldrig sett någon på den här typen av bloggsidor eller i böcker som utgår från millenieskiftet när dom visar grafer. Det säljer väl inte lika bra direkt…

    0
    Gravatar ikon för användaren
    Martin
  2. Vit pil

    Jag trodde att OMX30 innehöll börsens 30 mest omsatta bolag. Inte 30 största. Eller visst, de är ju störst då sett till handel, men när jag tänker störst tänker jag, och nog många med mig, omsättning eller börsvärde.

    Rätta mig om jag har fel :)

    1+
    Gravatar ikon för användaren
    Tom Dowd
    1. Vit pil

      Du behöver inte rättas, du har helt rätt. Jag är tyvärr ibland slarvig där. Har korrigerat nu i artikeln.

      Tack för feedbacken!
      Jan

      1+
      Gravatar ikon för användaren
      Jan Bolmeson
  3. Vit pil

    Hej,
    Du råkar inte ha likvärdig sammanställning med återinvesterat index?
    Känns fel att jämföra sig mot index exkl utdelning.
    Hälsning
    Andreas

    2+
    Gravatar ikon för användaren
    Andreas Skarvö
  4. Vit pil

    Ja, och 2019 oxå ! Dags att uppdatera den här suveräna sidan, vars motsvarighet man inte hittar så lätt någon annan stans :)

    2+
    Gravatar ikon för användaren
    Urban
    1. Vit pil

      Då är det uppdaterar per idag. Tack för påminnelsen.

      2+
      Gravatar ikon för användaren
      Jan Bolmeson
  5. Vit pil

    2018?

    0
    Gravatar ikon för användaren
    Micke
  6. Vit pil

    Det är missvisande att kalla det för avkastning. Det handlar om värdeförändringar. Avkastningen är utdelningen. Möjligen kaln man tala om avkastning efter att aktierna sålts
    Åke Askensten

    0
    Gravatar ikon för användaren
    Åke Askensten
    1. Vit pil

      Avkastning ett annat ord för värdeförändring, inte enbart utdelning. Per definition betyder avkastning förändringen i en tillgångs värde från en tidpunkt till en annan.

      4+
      Gravatar ikon för användaren
      E
  7. Vit pil

    Uppdatera gärna med 2017

    1+
    Gravatar ikon för användaren
    William
  8. Vit pil

    Hejsan Jan! Du skriver ”Genomsnittlig årsavkastning under perioden 2004-2014 är: 12.10 %”. År 2004 var index på 741,88. Om jag då tar 741,88*1,121^10 så får jag att index år 2014 ska vara 2324 men index var 1464. Så enligt min beräkning ska den genomsnittliga årsavkastningen under perioden 2004-2014 istället vara 10,3 och inte 12,1. Var blir det fel?

    1+
    Gravatar ikon för användaren
    Niclas
    1. Vit pil

      Jag är inte med på hur du får 10,3. Men jag håller med om att 12,1 är missvisande. 12,1 måhända vara genomsnittliga årsavkastningen, men den är inte så intressant. Det intressanta är vad avkastningen varit per år. Och den får jag till 7,04%. (För 2004-2014.)
      (741,88 * 1,0704^10 = 1464,86.)

      Stor skillnad på 12,1% och 7,04%, så man bör veta vad det är för siffra man pratar om.

      0
      Gravatar ikon för användaren
      Löntagaren
    2. Vit pil

      Jan, varför återkopplar du inte om detta? Niclas har ju helt rätt och dina redovisade siffror blir missvisande eftersom du inte redovisar CAGR som är det alla andra redovisar.

      0
      Gravatar ikon för användaren
      Den sinnrike
  9. Vit pil

    Den genomsnittliga årsavkastningen är ett värdelöst mått. Mer rättvisande är att säga att avkastningen mellan 1990 och 2014 motsvarar en årlig återkommande avkastning på 9,45 %.

    1+
    Gravatar ikon för användaren
    Joakim
    1. Vit pil

      Hur menar du här Joakim?

      0
      Gravatar ikon för användaren
      Charles
  10. Vit pil

    Hejsan, schysst lista, går det att få¨den uppdaterad med 15 eller till och med 16?

    Mvh, Markus

    0
    Gravatar ikon för användaren
    Markus Norrbom
    1. Vit pil

      ”Vanligt” genomsnitt! CAGR för vald tidsperiod blir cirka 9% årlig avkastning.

      2+
      Gravatar ikon för användaren
      Egil
  11. Vit pil

    öhm… Om man gick in 1999 med en rejäl summa så tog det 14 år innan man gick plus på den summan och då endast med 11%? Efter 2% inflation per år på det så skulle jag vilja säga att det vore en ganska rejäl förlust eller?

    1+
    Gravatar ikon för användaren
    Luis
  12. Vit pil

    Längre ned på sidan, under rubriken
    ”Genomsnittlig avkastning och standardavvikelse”
    är det just begreppet ”avkastning” jag fastnar i!
    Antar att det betyder summan av utdelnning & kurstillväxt?
    Om min slutsats är rätt – VAR hittar jag då om jag enbart vil ha index eller procentsiffran för enbart utdelning?
    Antar slutligen att utdelning såväl som kurstillväxt är innan skatt för oss fysiska personer. Den hr ju annars växlat en hel del och nu med möjlighet till ISK blir det ju ännu svårare att beakta kapitalskatten!

    0
    Gravatar ikon för användaren
    MATSHALLOR
  13. Vit pil

    OMX S30 innehåller dock inte aktiernas utdelningar. Räknat ända sedan 1990 blir skillnaden stor, även om den är liten varje enskilt år… För total avkastning från Stockholmsbörsen, med alla aktier (inte bara de 30 mest omsatta) finns Findatas Avkastningsindex sedan 1980.

    0
    Gravatar ikon för användaren
    Jonas Lindmark, Morningstar
    1. Vit pil

      Hej Jonas,

      Ja, jag håller med. Har för mig att jag har sett siffror att på S&P500 från 1850 till idag så står utdelningarna för nästan 70 % av avkastningen. Så jag delar din uppfattning. Ska kolla upp Findata. Tack.

      Jan

      1+
      Gravatar ikon för användaren
      Jan Bolmeson

Få månadens bästa tips och artiklar!

Få de bästa tipsen, videoklippen och artiklarna från bloggen
till din mejl ungefär en gång i månaden. Tack! /Jan :-)

Genom att prenumerera godkänner du villkoren för nyhetsbrevet. Du kan avsluta när du vill.