Här kommer ett perspektiv från andra sidan
Har Teslan och ett fint ställe med egen sjötomt i Mälaren en timme hemifrån. Får nästan ångest över de båda! Dels över hur dyra de är/månad om jag gör en TCO på de båda inklusive utebliven ränteintäkt och dels utifrån och hur mycket jobb om krävs med sommarstugan. Det blir ännu värre då jag tänker på hur lite de används!
I samband med kursen “livskickoff” jag gick med @janbolmeson i augusti 2021 så började jag allt mer känna: -Är det verkligen det här jag vill lägga pengarna på? Gör det mig glad eller känns det mer som ett ok att bära? VAD vill JAG göra framåt i livet och behöver jag ÄNDRA något på grund av det?
Sen i min långsiktiga kalkyl, precis som du, så inser jag att det kommer ett arv på i mitt/vår fall ca 2,5 miljoner som jag också ser som en slags pusselbit för 3:e halvleken i mitt liv. (Fyller 56 år om två veckor).
Sen är det viktigt som du skriver att BÅDA är med på tåget och resonerar hur ni vill ha det. Här har vi väl delvis också kört fast. Min fru är mer sugen på ha kvar sommarstugan är vad jag är.
Så ibland är gräset inte grönare på andra sidan. Hyra fint sommarhus hade känts perfekt! Massa resande perfekt! Gå i pension tidigt, åtminstone jobba med det jag vill perfekt! (Precis av den anledningen ska jag tillfälligt i vinter delvis jobba med något helt annat än tidigare, dåligt betalt, dåliga tider men KUL enligt mina preferenser!)