Vet att frågan varit uppe tidigare men har inte sett något riktigt svar. Nu är dessutom läget annorlunda än får något år sedan när elbilar ökade i värde.
Vilken värdeminskning är korrekt att räkna med de kommande åren. Förstår att det är en gissning. Exempel
3 år gammal elbil som ska behållas i tre eller fem år. Begagnatpris ca 400 000:-
6-8 gammal fossilbil som kostar ca 120-160 000 och ska behållas i tre till fem år.
Ska jag räkna olika på bensin och diesel.
Man kan anta att bilarna gått ca 1500 mil per år och kommer göra så även under de kommande 3-5 åren
Allt beror på hur nybilsmarknaden utvecklas.
Vi har haft prishöjningar för ny teknik/inflation som drivit upp priserna rejelt. Deltat till en begagnad bil har då hakat på.
Om det jommer billigare elbilar som nya kostar runt 300k och har en hyfsad kvalité så kommer det sänka restvärden för gamla. Ingen vill ju betala nypris eller nära nypris för en 6-8år gammal bil.
Jag skulle räkna på 25-40% av inköpsvärdet på bilen. Allt beroende på märket, modellen och om det är en dussinbil eller inte.
Själv räknar jag på 0% i mina kalkyler för att jag är pessimist. Men inser att jag nog kommer få loss runt 25% för bilen om 3år till när den är 8-10år gammal.
Sannolikheten att typ en Polestar 2 performance som går att hitta för runt 400 tkr begagnad idag skulle kosta 100 tkr om 3 år känns för mig väldigt väldigt låg.
Som jag skrev så är det beroende på märke och modell.
Skulle tro att en polestad som är 6-8år håller sitt pris runt 40%, men en MG/kia som kostade 400k ny kommer nog ligga på runt 100k när den är 6-8år och skall kriga mot helt nya bilar i samma klass som numera kampanjas ut för runt 300k.
Det är ungefär vad tio+ år gamla Nissan Leaf 24 kwh kostar idag. Jag kan tänka mig att en kia e-niro ligger där om drygt tio år men inte 6-8 år.
Med en 64 kwh e-niro kommer man väldigt långt även om tio år medan gammal leaf i princip bara kan användas i stadstrafik.
Jag ser inte varför just Polestar skulle sjunka mindre i värde än kia. Mg är dock en annan femma. Där tror jag prisminskningen går fortare. Generellt tror jag dock inte värdeminskningen i procent är så extremt olika mellan bilar. Eventuellt att de lite dyrare bilarna sjunker något mer i början och att modeller med allvarliga problem eller udda på ett otäckt sätt sjunker mer.