Värdering av ränte/kredit-marknaden vs aktiemarknaden

Här är ytterligare en intressant graf från tisdagens FikaTillsammans som vi hade i Patreon-communityn med @captorfonder. Det är en förenklad illustration av en jämförelse mellan aktiemarknade och räntemarknaden.

Det som Daniel gör är att jämföra den dubbla utdelningen från S&P500-företag (=proxy för aktiemarknaden) med en räntan på 4-åriga investmentgrade företagsobligationer. Tolkningen av grafen är inte att göra en förutsägelse kring vad avkastningen kommer vara framgent, utan att ge ett perspektiv på hur man kan jämföra vad som ter sig vara prisvärt ur ett perspektiv just nu.

Den undre grafen är helt enkelt differensen där det röda är perioder då aktiemarknaden varit mer attraktiv (=röd pga att de ränteförvaltare :joy:) och grön är perioder då ränta har varit mer attraktiv. Det syns ju tydligt det som vi har upplevt att under 10 år var ju räntor mer eller mindre ett icke-alternativ. Grafen fångar ju de senaste årets skifte.

Återigen - INGET som man ska eller bör agera på, men jag har t.ex. tidigare inte sett just den här jämförelsen. Tack till @captorfonder som delar med sig och ställde upp utan ersättning. Inspelningen finns att se här för dig som är medlem på Patreon.

5 gillningar

Intressant graf! Men jag håller med om att det inte är nåt man bör agera på. Risktolerans och sparhorisont bör avgöra fördelning av aktier/räntor/sparkonto.

Tänker på tråden med att skippa räntefonder kan liknas med marknadstajming.

1 gillning

Absolut. :+1:

Upplever mig själv lite som gungfly när det gäller räntor just nu. Och handen på hjärtat upplever jag att många jag pratar mig egentligen är lika förvirrade. Jag har t.ex. aldrig övervägt företagsobligationer i en portfölj, men nu upplever jag för första gången att de faktiskt borde ha plats i en portfölj.

1 gillning

Inte jag heller ända tills Pontus von Essen (minns kanske inte namnet rätt) talade om dem i relation till FIRE portfölj i Er interjvu ett tag tillbaka.

1 gillning

Ja, precis. Jag fattar nu också bättre varför vissa institutionella portföljer har under 50% aktierisk. Kanske hellre att istället för att ha en 80/20-portfölj aktier/räntor så känns ju ett 50/30/20-alternativ som mycket mer attraktivt. Mer komplext? Ja, men jag ser värdet i det.

1 gillning

Hade du inte Spiltans räntefonder länge i dina portföljer innan corona? Dessa består ju endast av krediter. Även Ikc avkastningsfond var väl aktuell ett tag? :slight_smile:

1 gillning

Jo, men de var låg kreditrisk / kort duration. Har aldrig haft högräntefonderna.

1 gillning

Ah, jag förstår :slight_smile:

1 gillning