Värderingskonflikt - skillnad på vad följare vill ha mot vad de behöver mot vad som ger betalt

Sunt att du känner att du vill gå ner i arbetstid. Frågan är om du arbetar 40h/vecka om du då kan lyfta en marknadsmässig lön för både dig och Caroline om ni bara lägger in 40h arbetstid? Kan Caroline hjälpa till mera för att balansera belastningen mellan er? Kan du arbeta smartare så att du får ut 80% av effekten till 20% arbetsbördan? Kanske går det att effektivisera arbetet på något sätt?

Du ska göra det som känns rätt för dig själv. Frågan du bör ställa är snarare: vad kan jag göra som inte går emot min egen moral och etik och jag ändå kan tjäna mera pengar?

Kan du inte bredda dig åt något annat håll istället, till exempel ta in experter på prylar man köper. Ta in en dammsugar expert, dator expert, mobil expert, abbonemangs expert, försäkringsexpert eller liknande. Visst kanske du tvingas med att de får promota sin produkt men du kan ju testa den själv först för att säkerställa att du kan stå för det de säger?
Jag tänker att det finns produkter inom området ekonomi som du inte har lika svårt för som att ta in aktiva förvaltare?

6 gillningar

En praktisk lösning kunde vara att lägga in ett quiz som testar kunskaperna för de som vill vidare och diskutera mer extrema investeringar.

Att random person som råkar googla får fatt i en tråd om ngn udda högriskinvestering verkar inte bra. Man kan redan nu bli rätt orolig för en del, inte minst de som tycks vara på gång att investera i ett hyreshus och visar prov på noll kunskaper både om hus och hyreslagen.

4 gillningar

Jag skulle nog tycka att det här var rätt avstötande oavsett kunskapsnivå.

4 gillningar

Varför det? Det kan ju mer vara inriktat mot erfarenhet (tid på börsen) och liknande än kunskapsfrågor.

Men ett alternativ är att man behöver ha en högre användarnivå för att se dessa trådar.

1 gillning

Personlig preferens kanske, tycker att nordnets kunskapsquiz är avstötande med, även om jag förstår syftet med dem. Får lite översittarvibbar av det, att man inte har förstånd att förstå sitt eget bästa och behöver daltas med.

Prata om dem och rekommendera dem är två helt oskilda saker.

Personligen tycker jag inte att det är att “sälja ut sig” om det bjuds in gäster som har en annan synvinkel på vad som är “bäst” och låta de prata sig varma för det, förmodligen vet de väl vilken ståndpunkt du har och det kan uppstå intressanta diskussioner utifrån det.

Jag tycker t.ex. att kritiken för “Coeli-grabbarna”-avsnittet var obefogat.

3 gillningar

Du/Ni har byggt upp ert anseende och er användarbas på att predika indexfonder. Där är kärnan och utgångspunkten i allting annat. Även när det stormat som mest är det just de rena indexfonderna som varit fundamentet du/ni återvänder till och hänvisar till. Att lämna det vore i mina ögon att lämna konceptet RikaTillsammans. Därmed inte skrivet att du/ni inte kan göra något annat också.

Utveckla konceptet för Patreon. Lägg till mer funktionalitet, utöka erbjudandet och lägg på bra delar av de högre trappstegen där. För tusan. Visst finns det tillräckligt många som läser på forumet, lyssnar på podden och konsumerar RT på olika plattformar för att skapa en fond? Då tänker jag något i stil med det någon annan skrev här ovanför, utifrån hink-konceptet med olika parametrar (individens förutsättningar) som avgör fördelningen av varje individs sparade medel. För att inte konkurrera direkt med Lysa/Opti behöver du dock lägga till :coin: i portföljerna :slight_smile: .

Ja på båda två. Basen är vad de behöver och det du tar betalt för är det de vill ha.

Därför det de (vi) vill ha är vad du tar betalt för.

Vilken data har du som backar upp detta påstående och hur tillförlitlig är den datan?

Klart du kan ha mer samarbeten med olika intressenter. Nyckeln är att det tydligt framgår att det är reklam och att du tydligt i början och slutet av varje interaktion inom ett samarbete för fram den grund hela RT baseras på (indexfonder). Det är OK att säga emot den du har samarbeten med, lite motstånd och utmaning måste de kunna hantera om de står för något som RT inte står för.

Det är lite småkul att du experimenterar med reklam här på forumet. Personligen tror jag det är ett plåster på ett brutet revben. Det kanske hjälper marginellt, men det är ingenting ni kommer försörja er på.

Tillägg
Det är intressanta frågor du för upp. Det påminner mig mycket om produktledd tillväxt och hur man får in mer betalande användare till sin produkt. Finns många alternativ där och beroende på produkten fungerar de olika bra. Det gäller alltså för dig att ha en riktigt bra förståelse av den användarbas du/ni har idag och detaljer om den, som kan hjälpa till att leda dig rätt i hitta svaret på de frågor du för fram. Alternativet är att du kör helt efter eget tycke och smak. Det kanske är det mest ärliga och genuina, men utkomsten kanske inte bär sig lika bra ekonomiskt. Det vet jag dock ingenting om idag, det kan jag intyga med stor säkerhet :slight_smile: .

10 gillningar

Jag håller verkligen med om detta.
Betalda sammarbeten där man argumenterar för sin sak, dvs du förklarar varför Indexfonder är vägen att välja medans gästerna förespråkar sin bild :slight_smile: Även om detta är vad du gjort med Coeli.

Förutom det djupt fördomsfulla med att kalla andra än indexkramare för “lycksökare” tycker jag att dina förslag är bra. Jag är inte speciellt intresserad av långsiktigt sparande i indexfonder (dessutom händer inget inom det området) och skulle gärna se mer av alternativ. Bara TA blir för snävt utan mer av strategitänk för den som vill något annat än index. Kanske i kombination med index? Jag skulle stå ut med mer reklam. Kanske mindre reklam ju mer man bidrar, hur man nu löser det.

Att ta betalt, ha betalsidor, är en återvändsgränd. Det finns så mycket gratis på nätet att konkurrera med.

1 gillning

”Indexkramare” låter fördomsfullt :wink:

6 gillningar

Det var absolut dåligt uttryckt från min sida. Tack för att du sa ifrån!

2 gillningar

Jag tänker att det beror på vilken publik du vill ha. Jag tror det finns en nisch för att prata privatekonomi lite bredare än vad som görs här. Då tänker jag på Lyxfällan-folket och upp till ansvarsfull Svensson. Med ämnen som budget, snåla i utgifter, undvika konsumtionslån, buffert, ansvarsfulla bilköp, köpa bostad på rätt sätt etc. Det vill säga sänka den akademiska nivån för att nå en bredare publik. Mer vardagsekonomi, mindre portföljteori.

2 gillningar

Klart ni ska ha bra betalt för all information ni förmedlar. Nu är inte jag någon indexkramare själv. Men det är definitivt den bästa rekommendationen för de allra flesta. Däremot kan ni absolut göra fler lekhinksavsnitt.

För den som inte vill chansa vilt med sin lekhink utan köra någon strategi kan ni förklarar och utvärderar strategiers historiska avkastning, krav på arbetsinsats osv.
Tex investmentbolag, utdelningsaktier, magic formula, mm. Eget index portfölj. Investera i hyreshus.

Ni kan absolut ha fler sammarbeten. Så länge ni är tydliga med att detta är ett sammarbete. Att det är detta företagets syn som förmedlas vilket inte nödvändigtvis vis är hela sanningen. Och att ni inte är ansvariga för att allt de säger är sant. Det behöver inte va just finansbranschen. Jag ser gärna sammarbetsavsnitt med andra intressanta inriktningar. Där någon informerar om regler och praxis, drar prisexempel,mm. Tex värmepumpar, solceller, bilar. Besiktningsbolag om vad man ska tänka på vid villaköp. Fråga en byggfirma vad det kostar det att renovera ett badrum eller bygga ett hus. Ta sånt ni själva är nyfikna på. Har råkat ut för på ert hus eller hämta från trådar här på forumet.
Sånahär bolag kan också va intresserade av att göra pausreklam vilket jag tycker är helt ok.

Böcker och utbildningar. Jag gillar era bokrecensioner. Ni kanske också kan ha ett samarbete med författaren som får kommentera boken och sälja den lite. Förutsatt att ni tyckte den var bra alltså. Ni kan göra avsnitt om utbildningar som ni eller andra har testat. Någon på forumet hade gått Jim Kwiks läskurs tex. Hade varit kul med en utvärdering av den. Eller en utvärdering av olika språkkurser.

Vad ska jag göra med pengarna då?
Gör spendera avsnitt om vad det kostar, hur man kan göra det billigare, eller bara prova på saker. Exempel från forumet. Kan man spara ihop till en Porsche? Vad kostar det att köpa en? Att äga den? Kan man hyra en månad och testa?
Vad kostar det att ha en båt i en småbåtshamn? Semetra med familjen. Vart och hur kan man åka billigt.

Detta avsnitt är sponsrat av square space. Säger var och varannan youtuber. Kanske inte rätt för er. Men kanske finns någon sponsor som inte har med ekonomifrågor att göra som ni kan leva med.

3 gillningar

Jag gör en elegant pudel, precis som @K.et .

4 gillningar

Ska jag ge den stora massan det som de vill ha eller det som de behöver?

Ge både och.
Indexfonder. - Det här är vad ni behöver, tråkigt, enkelt, går inte att pilla på. Mindre risk men passar dem som har uthållighet och inte så bråttom
Aktier, alternativa investeringar etc. - Det här efterfrågar ni för att ni vill pilla, byta, analysera, forska och känna spänning och att det händer något. Lite mer risk men kan hända saker snabbare både upp och ner. Passar dem som vill ha lite mer action.

Om jag ger dem det som de behöver och står kvar vid indexfonder så får jag i dagsläget inte ihop affären ekonomiskt.

Affärsmodellen behöver hålla i längden. Sunt att balansera samarbeten men man behöver inte vara helt övertygad över vad alla säljer/tycker. Se till att ta ordentligt med betalt av de som vill göra reklam på ett eller annat sätt. Var inte blyg här når dem ganska många som är ekonomiintresserade. Ställer så klart lite krav på att dem har en bra produkt, man blir hårt granskad här :slight_smile:

Sen som någon innan nämnde så kanske du ska fundera på lite konsultande och föreläsningar för att dra in lite mer pengar. Kan säkert återanvända en del av materialet du redan gjort här på RT. Det finns många som inte har hittat hit.

2 gillningar

Några lösa tankar:

Vad tror du att ditt framtida Jan skulle tycka när han sitter på ålderdomshemmet och tittar tillbaka? Vilket vägval skulle han vara stolt över och vilket skulle få honom att skämmas?

Ett alternativ till att öka inkomsten är att öka inkomsten per timme. Lägg inte ner lika mycket tid på förberedelser. Blanda de välplanerade avsnitten med lite kortare och mer spontana avsnitt. Lägg den tiden du får över på något eller någon som är viktig för dig.

Börja sälja RT-merch. Jag hade lätt köpt en plasthink till min son som det står “Lekhink” på…

8 gillningar

Detta är viktigt.
Lekhinksavsnitt kan ge extra inkomster, men var tydlig med att det handlar om en liten del av portföljen.

5 gillningar

Min input:

1. Gör det ni tycker är kul
  2. Kör på med mer reklam, vem bryr sig?
  3. Kör mer sammarbeten, men våga vara mer uppkäftiga - ni har mer tyngd än vad ni tror
  4. Finns ingen motsats mellan att ha både och som flera sagt. Både trygga investeringar och lekhinkstips.
  5. Gör färre avsnitt, jag skulle vara nöjd med avsnitt med mer mellanrum
  6. Bredda åt flera håll, finansbranschen är ju precis som ni säger en lurendrejeribranch i mångt och mycket. Var motvikten, finns massa oberoende tjänster och info som saknas och som är relaterat till ekonomi. Lägg det under patreon.
4 gillningar

Detta till 100%.

Indexfonder som det fundamentala är varför jag är här. Om vi börjar gå ifrån det så är rikatillsammans inte längre intressant för mig.

4 gillningar

Jag har börjat inhandla kläder från Lyle & Scott sen jag börjat följa Rika Tillsammans och sett deras logga på Jans tröjor så många gånger. “Det är så ekonomiskt stabila personer klär sig” tänker jag.

4 gillningar

Topp på det :grinning::+1:

Jag tycker ekonomi och investeringar är kul, skitkul!
Jag lägger 99.9% av tiden på den 10%iga lekhinken.
Helt naturligt för de andra 90%en sköter ju sig själv med indexfonder. Inte mycket att göra där inte :joy:

MEN om jag inte haft den där 10%aren att leka, testa, analysera, köpa, sälja, byta … well … då hade det stora kapitalet blivit pannkaka eftersom jag hade pillat sönder det :slight_smile:

@janbolmeson återkommer med fler tankar enligt dina frågor senare. Behöver fundera lite :slight_smile:

5 gillningar