Jag prenumererar på ett flertalet patreonpoddar och har under en tid funderat varför denna podd vecka efter vecka är gratis.
Vet att det finns ett slags kall här i att få utbilda den breda massan.
Men skapa då en slags avsnittstrappa och sortera in avsnitten i den.
De enklare/allmänna är gratis, sen finns det mellanavancerade avsnitt där en del är på grundnivå och som hanteras under halva avsnittet och sen är andra halvan mer avancerad och ligger i patreonversionen, slutligen har vi avancerade avsnitt som är för de som kommit lite längre och vill betala för sig.
Två avsnitt i månaden är gratis till en början och efter ett tag så sätter du och Caroline er ner och pratar om hur det känns.
Två gratis avsnitt i månaden och en verbal inbjudan i avsnittet som ni gör idag att diskussionen/avsnittet fortsätter på forumet ger en helhet som ni inte hade innan forumet och ger ett fullgott alternativ till fyra avsnitt i månaden. Tror till och med det kan vara mer lagom/lättsmält för nybörjare för att inte tala om den mängd avsnitt som finns i backlogen för en nytillkommen lyssnare.
Sen vill jag påtala att ni är förebilder i det ni gör och att Jan får en mer hållbar resurshantering tid/hälsa/ekonomi är en del i att vara en förebild även om det enbart kan framstå som privat (givetvis är det privata alltid viktigare).
@janbolmeson känner du att det behövs en liten paus så ta den.
Här är ett annat exempel på en kreatör som bestämde sig för att ta en paus när det blev för mycket. Han stängde i princip ned sin verksamhet för att hitta tillbaka till sig själv.
Tänk om ditt antagande är fel? Tänk om det inte alls är så att en podd på den svenska marknaden kan ge två personer en lön på över 40k var?
Om jag tittar på en poddare som seriemördarpodden så tror jag att han driver 3 poddar för att försörja 1 person.
I min mening så är den svenska marknaden troligen för liten för att en podd ska kunna ge bra lön utan en massa reklam.
Risken med mer reklam är att kvaliteten sjunker och färre blir sugna på att lyssna. (Med någon reklambanner på sidan/forumet är kanske ett rimligt alternativ?)
Huvudskurken här är nog det begränsande i det skrivna ordet där jag inte plockade upp nyanserna i vad du försökte förmedla. Jag gick direkt in i “ta inte skit”-mode och gick säkert för hårt på. Det finns ingen som helst anledning att be om ursäkt men tack så hjärtligt ändå för den.
Det är bara så om man tycker att företaget går med förlust får man se till öka lönsamheten på något annat sätt. Vända den negativa trenden. Allternativet är att sälja företaget eller gå i konkurs och stänga ned den. . Eller om man håller på med flera verksamheter (företag) behöver inte alla gå med vinst. Det är ändå snittet som räknas
@janbolmeson gör ett litet inhopp här då jag hade vägarna förbi en gammal dator som var inloggad.
Eftersom jag relaterar till livet genom meta så vill jag rekommendera att du tittar på det här avsnittet av serien Frasier:
Det är drygt 20 minuter men kommer nog att vara värt din tid. Jag läser att du har liknande dilemman som Frasier.
Givetvis måste du få utväxling för insatt tid i form av intäkter till företaget/företagen, allt annat vore ju “tjänstefel” mot dina verksamheter och mot dig själv, du är värd mycket mer än så.
Som innehållsskapare måste man ju se till flera intäktsströmmar och att inte låta något bli en gökunge. Du är en auktoritet och expert, även om du inte är bekväm med det. När du talar så lyssnar folk. Det vore ju helt orimligt om du inte kunde slå mynt av det.
Som jag har skrivit om så rekommenderar jag total tidsredovisning (själv använder jag Toggl Track). Då är det väldigt enkelt att se om man lägger orimligt med tid på “projekt” i förhållande till de intäkter som arbetet genererar. Det är också ett bra sätt att se till att man inte jobbar för mycket över tid.
Jag har haft förmånen att ingå i SCB:s panel för arbetsmarknaden, det har varit ett bra wake-up call att behöva granska när och hur man jobbar, frånvaro etc etc. Det har gett mig bra insikter och snart är jag med i sista undersökningen (har varit med i snart tre år om jag minns rätt).
Jag har en enkel regel: antingen jobbar jag och får betalt, eller så gör jag något på fritiden för mitt eget höga nöje eller förkovran.
Slutligen ett konkret tips: short form content, t.ex. Youtube Shorts. Här kan man nog hitta nya intäkter och blir en intressant kontrast mot det långa innehållet.
Sen att det finns de som tycker att allt ska vara gratis och att du ska donera till tid för att göra andra rika, man kan inte vara alla till lags, motfrågan blir ju där: då kanske du kan göra X åt mig utan ersättning? Det brukar visa sig att de allra flesta har något emot att jobba gratis.
Håller med om att det är hälsosamt att stiga åt sidan en period när man fastnat i sitt tänk och mest känner sig frustrerad.
Hade själv en riktigt tuff period för ett 6-7 år sedan som gjorde att jag inte mentalt klarade av att pyssla med choklad och konfektyr. En nära vän och kollega gick bort hastigt och bara doften av smält choklad gav mig efter det panikångest och akut stresspåslag.
Men med tiden (12+ månader) och genom sorgearbetet så började jag sakna det och så småningom blev pysslet med konfektyr en känsla av att hedra min väns minne. Nyckeln var för mig tiden, den gav mig perspektiv och även öppnade upp för nya intressen.
Om @janbolmeson väljer att ta en paus, eller helt byta riktning, så finns den skatt av poddar, vloggar och forumet kvar att gotta ner sig i. (Bara de inte plockas ner.)
Det är klart vi följare och läsare skulle få RT abstinens, men så länge det finns en pool av äldre innehåll att beta av, så tror jag de flesta har förståelse för att livet behöver ha sin gång.
Men ibland behövs lite reflektionstid och paraplyperspektiv när livet stormar.
En sak som jag har tagit med mig från Rikatillsammans är frågan “vad krävs för att göra både och?” när man ställls inför ett dilemma. Dilemmat jag ser här är “Håll fast vid Rikatillsammans filosofi eller tjäna tillräckligt med pengar på Rikatillsammans”. Jag skulle vilja uppmuntra att fundera på hur vi kan få båda (förutsatt att du vill hålla fast vid filosofin förstås).
Jag ser att flera i kommentarerna har varit flitiga med sådana förslag. Det jag tycker låter mest lovande är att bygga ut Patreon med fördjupningssamtal och liknande. Gör reklam för dessa genom de vanliga kanalerna så att ickepatreons ser vad de missar. Vet att Rikatillsammans är lite av en folkbildningsrörelse, så förstår om det finns en viss skepsism mot att lägga mycket av värdet bakom paywall. En annan podd jag lyssnar på (Hur Kan Vi) kör ett lite annat koncept, men de avslutar varje sånt avsnitt med att säga typ “vill du ta del av hela avsnittet, men har inte råd? Det är lugnt, maila xx@xx.xx och berätta kort om din situation så löser vi det”. Ganska bra lösning för att inte låsa ute någon, oavsett livssituation (inte för att man har en skyldighet att skänka bort värde). Vet dock inte hur mycket administration som krävs för det, misstänker att funktionen inte används särskilt mycket.
Finns säkert ännu bättre modeller för att tjäna pengar på er stora och trogna följarskara, utan att kompromissa ert budskap. Jag hade till exempel lätt köpt RT-merch! Speciellt gillar jag insiderskämt, något andra RT-are hade känt igen, men som inte betyder något för utomstående!
Jag tror, precis som @ErikDahlen skriver, att du sitter i något av en rävsax – ska försöka förklara mina tankar kring detta nedan. Slängde ihop det på lunchen, så ni får ta det för vad det är
Hela RikaTillsammans bygger på principen om att i en marknad där alla försöker sälja på personer finansiella instrument de inte behöver så är det oftast ’less is more’ som är svaret. Se min förvanskade bild som jag lånat från nätet nedan. De flesta småsparare tror att de behöver en rymdraket som de inte förstår och då är det lätt att sälja på dem massa extrafunktioner som de inte behöver till en dyr peng – det är så finansmarknaden i stor utsträckning fungerar idag. In kommer istället Jan och RikaTillsammans som berättar för folk att allt de faktiskt behöver är en cykel, och när de väl skaffat den så behöver de aldrig göra något mer för sin privatekonomi.
Problemet med denna typ av rådgivning är att det är svårt att skala upp försäljningen. Folk lyssnar på era mycket välarbetade poddar och läser era gedigna artiklar på forumet (som jag tror att vi alla är oerhört tacksamma för) och inser att de ska följa RikaTillsammans-vägen – de köper cykeln (öppnar ett LYSA-konto) och det ger er en välförtjänt intäkt. Men sen då? Vad säljer man till någon som man redan lärt upp att de nu har allt de behöver?
Det faktum att finansmarknaden HATAR den här typen av rådgivning så till den grad att de inte ens vill skicka sina egna representanter som säljer passiva indexfonder att medverka i er podd borde ju visa på hur erkänt svårt det är att tjäna pengar på denna typ av rådgivning. För att raljera lite så blir det ju lite buy cheap once, never ever need my service again.
Om inkomster från reklam i podden och på forumet, ersättning för nya kunder från LYSA och betalande Patreon-medlemmar i dagsläget inte räcker för att täcka förväntade inkomster så tror jag att man måste förändra något. Mer av samma kommer troligtvis inte ge andra resultat. Nedan följer lite snabba tankar på väg framåt:
Acceptera att RikaTillsammans, i den form ni vill driva det idag, inte kommer att kunna förse två personer med den inkomst ni vill ha. I sin befintliga form bör väl snarare intäkterna minska över tid allteftersom fler personer accepterar RikaTillsammans-vägen så blir det svårare att hitta nya lyssnare och potentiella LYSA-kunder. Det finns färre och färre potentiella ”kunder” att nå ut till desto fler som redan köpt konceptet, och de som köpt konceptet behöver inte köpa fler cyklar.
Förändra hur man tjänar pengar via RikaTillsammans (Sith Lord edition). Börja sälja rymdraketsdelar. Detta skulle troligtvis kunna inbringa massa pengar på kort tid. Men som du redan beskrivit ovan är detta inte förenligt med din moraliska kompass och på sikt skulle det nog också vara ett garanterat sätt att ta död på varumärket.
Förändra hur man tjänar pengar via RikaTillsammans (Jedi Master (?) edition). Jag tror att man behöver bredda RikaTilsammans utbud och hitta andra inkomstströmmar. Skissat på några snabba idéer nedan:
• Gör mer poddmaterial begränsat till Patreon-medlemmar. Poddavsnitt som är exklusiva för medlemmar, eller att man bara får tillgång till begränsad del av poddavsnitt. Kan också påverka varumärket negativt, men kan vara värt att experimentera med.
• Gör delar av forumet där du presenterar dina djupare analyser och mer uttömmande tankar/research begränsat till Patreon-medlemmar. Kan också påverka varumärket negativt, men kan vara värt att experimentera med.
• Ändra vilken typ av material ni producerar. Om man efter 250+ avsnitt om varför en passiv indexstrategi är bäst fortfarande inte är såld så kommer man inte att byta åsikt av att ni producerar 250+ avsnitt till. Om man redan är såld på idéen om att passiv indexstrategi är bäst så kanske man inte är intresserad av mer material på samma ämne? Folk har cykeln, producera cykeltillbehör inte mer cyklar. Alla som följer er är ju troligtvis intresserade av privatekonomi, producera mer material kopplat till detta i ett bredare perspektiv.
• Lägg mindre energi på podd och forum och mer energi på konsultation, rådgivning och föreläsning om RikaTillsammans. RikaTillsammans kanske är ett självspelande piano vid det här laget och inte behöver ett nytt poddavsnitt i veckan?
• Dra nytta av varumärket i andra sammanhang. Ge ut en ny bok, pitcha ett tv-program. Vad vet jag, men skapare av Sveriges största forum om privatekonomi borde ju ha någon dragningskraft som man kan kapitalisera på utan att sälja ut sina principer.
Att vara känd på internet har blivit extremt lukrativt de senaste åren om man använder det rätt. Gör som Dwayne “The Rock” Johnson som säljer tequila (och tjänat läskiga pengar) eller Kanye West som blev dollarmiljonär ENDAST via sitt klädföretag och inte via hans musik (däremot krävdes kändisskapet från musiken). Börja att konkurrera med Lysa och Opti. Marknadsföring är allt för dessa företag och du har extremt stor reach utan att behöva betala en krona.
Förstår dilemmat att rekommendera det man säljer, men detta är väl extremt vanligt i konsultbranschen? “Detta är vad forskningen säger vad som är viktigt, här är exempel. Jag rekommenderar därför indexfond / fondrobot. Eftersom många efterfrågade en fondrobot som har allting som forskningen säger har jag en egen här om ni vill testa den.”. Detta ser jag likvärdigt med att skicka en sponsrad länk etc.
Spännande frågeställning, även om det är tråkigt att höra att det tär så på dig personligt.
Jag tycker det har varit positivt att RT har gjort en förskjutning från att handla om ”Investera rätt” till att faktiskt spänna över en större del av ekonomin (hur kan du tjäna pengar på din bil/ditt boende, vad finns det för andra aktörer på bolånemarknaden än storbankerna etc.). Kan man spinna vidare på detta? Finns det försäkringsjämförelse-bolag som kan tänka sig att vara med och sponsra? Bygg vidare på energieffektivisering? Ta dit Blocket/Tradera för tips om hur man lyckas med förrådsrensning?
Jag tycker inte heller att ni behöver dra er från mer ’vanlig’ podd-reklam. Har svårt att se att någon större bas lyssnare skulle ifrågasätta att ni har reklam från till exempel Asket, som står för högkvalitativa kläder med en låg ”cost per wear” vilket linjerar med en sund och långsiktig ekonomi.
Till sist tänker jag att det går att se RT som inkörsporten till era övriga tjänster och att det därför kanske inte behöver vara helt ekonomiskt försvarbart på egen hand utan fungera som marknadsföring. Tänker mig att en och annan kund till Spirecta kommer från RT och jag hoppas Patreon växer av att ni nämner det i avsnitten. Sen som många säger, våga ta betalt för det som efterfrågas och lägg det exklusivt på Patreon.
Att få fler av de 17956 användarna som är registrerade i forumet att bli patroner är väl kanske ‘det enklaste’?! Och att då låta skillnaden mellan patron eller inte vara större än den är idag, som ett sätt att driva fler till att faktiskt betala en slant för allt som RT bidrar med till våra respektive liv?
(Sen är jag inte så förtjust i olika nivåer av ‘access’ på patreon –fast helt ok med olika nivåer på hur mycket man vill bidra med–, men det är min högst personliga inställning.)
Antar att det kokar ner till om du vill agera enligt ditt samvete eller enligt plåboken från de som vill ge dig betalt för att lyfta fram diverse investeringsmöjligheter som du egentligen vill avråda från. Jag har inget svar, det är ju ditt samvete, inte mitt.
Alltså jag förstår verkligen inte hur RT inte skulle kunna bära två löner?
Vi pratar om ett av Sveriges största (och bästa) forum för ekonomi, med en tillsynes klar övervikt av väldigt bemedlade medlemmar. Det måste finnas hur mycket intjäningspotential som helst!
Jämför med Byggahus, de omsätter över 12 miljoner kronor. (Eskilsson & Eskilsson AB - Företagsinformation)
Förvisso har Byggahus en större medlemsbas just nu, men på sikt borde RT kunna vara lika stort.
Inte meningen att basha dig @janbolmeson, men du borde väl vara bättre än så här på att tjäna pengar.
Jag tycker att RT kunde vara tydligare med att index t.ex passar bra för passiva placeringar, vilket de flesta är. Men också framhäva att det finns alternativ, men att de inte passar alla och kan innebära högre risk om man gör fel.
Distinktionen mellan passiv och aktiv förvaltning får gärna bli tydligare. Nu är andemeningen att passiv förvaltning är för alla och det skär sig ibland. Vissa trådar tyder ju på det också.
Sen tror jag att det är svårt med betalsidor. Även om jag egentligen inte gillar mitt beteende så betalar jag i princip aldrig för info på nätet. Dagstidningen undantagen. Det finns så mycket gratisinfo att jag klarar mig med det. Men så är jag heller inte direkt någon sökare längre utan vet i stora drag vilken info jag behöver.
Sedan skulle jag (förutsätter att praktisk och ekonomiskt möjligt att implementera):
Vid vald tidpunkt kraftigt börja minska de timmar per vecka som läggs på RT i någon form. Forumet kan leva vidare snarlikt i sin nuvarande form, dock endast intäkter som täcker vad det kostar att driva siten. T ex genom ta ut ngn form av medlemsavgift. Det viktiga är att kostnaden täcks.
Jag skulle vidare vara kvar i forumet i skepnaden av en användare bland alla (gratis medlemskap dock) och bara engagera mig i mån av tid och intresse.
Påbörja ett nytt kapitel i mitt företagande enligt övergripande plan och lägga mina timmar på det istället.
Behöver det vara mer komplicerat än så? Det svåra i det hela är att komma fram till den där övergripande planen…
Man kan också leka med tanken att @janbolmeson egentligen inte behöver RT längre för sin försörjning. I det läget skulle det vara möjligt att låta någon medarbetare ta över och driva det vidare. Självklart har följarskaran ett värde och det kan hanteras genom att den som tar över jobbar upp ett sweat equity under ett antal år.
Ja, indexfonder är tråkigt för de riktigt inbitna, men är det de som du vill fokusera på mest? Om det nu ska vara så, splitta hellre upp det i en egen del (“överkursrika tillsammans”)? Så kan du kapitalisera på det utan att överge din opinionsbildande del.
För du och RT-varumärket kommer falla som en sten om du går “full sellout”. Oberoende-delen är absolut central för att folk ska vilja rekommendera RT.
Istället för att fokusera så mycket på pengar, varför inte lägga mindre tid på RT? Med tanke på alternativen du föreslår så låter det ju som en mycket bättre ide…
På 90-talet eller 00-talet skulle ingen drömma om att försöka monetisera ett forum med <20k registrerade.
Tror att det finns en viktig skillnad mellan dessa två medlemssidor som medför att de inte är strikt jämförbara.
Nu har jag ingen insyn i hur Byggahus tjänar sina pengar, men eftersom medlemskapet är gratis misstänker jag att det mesta är reklamdrivet. Kollade runt lite snabbt på hemsidan och den innehåller ganska mycket reklam-banners och sponsrade inlägg. Tror inte problematiken är att RikaTillsammans inte kan ha annonser. Jan har ju själv beskrivit att han får många förfrågningar och om Jan lagt till en reklam-banner eller två så tror jag inte att folk lämnat forumet i avsky. Svårigheten är att hitta annonsörer som uppfyller Jans ”kravspecifikation” som samtidigt vill annonsera på RikaTillsammans.
Byggahus är en sida om att äga/bygga/renovera m.m. hus och attraherar därför annonsörer som vill kapitalisera på användarnas intresse inom detta. Mycket riktigt så handlar annonserna och sponsrade inlägg på deras hemsida i princip uteslutande om:
Bolån
Kreditlån
Hemförsäkringar
Heminredning
Möbelföretag
Renoveringsfirmor
Etc.
Du hittar ingen reklam för sportkläder, semesterresor eller matvaror trots all den trafik som hemsidan genererar. Detta är pga att annonsörer letar efter relevanta målgrupper – dvs. folk som är intresserade av att köpa/äga/renovera bostäder som söker de tjänster de erbjuder.
Då RikaTillsammans i sin nuvarande form primärt är ett ekonomi-/investeringsforum är det en högintressant annonsplats för olika finansiella produkter, rådgivningstjänster etc… Men detta är ju just det som Jan beskrivit att han inte själv tror på och därför inte heller vill göra reklam för.
Hade Jan varit okej med reklam för sportkläder och heminredning på hemsidan? Säkerligen, men de annonsörerna är sannolikt inte intresserade av att sälja reklam till ett ekonomi-/investeringsforum då det är fel målgrupp för deras produkter.
EDIT: Såg att det dök upp en MIO annons på RT nu bara som för att motbevisa mig. Men jag misstänker att detta är via Google Ad Service eller någon liknande tjänst och att det inte utgör riktad reklam som brukar inbringa större reklamintäkter.
Kör rikatillsammans-passiv och rikatillsammans-aktiv och låt den aktiva delen finansiera den passiva.
Låt passiv vara gratis (med reklam) och kör rikatillsammans-aktiv för de som vill försöka slå marknaden på Patreon
Hörde precis en podd på exakt detta ämnet. Att vanguard startade med aktiv förvaltning pga det fanns folk som trots alla varningar ändå ville spela högt