Värderingskonflikt - skillnad på vad följare vill ha mot vad de behöver mot vad som ger betalt

Är relativt ny här men kan ändå börja med att säga följande. Innehållet här i forumet och i podden har förändrat mitt liv och hela mitt synsätt på ekonomi. Det ska ni ha credd för Jan och Caroline. TACK!

Jag personligen hade inte haft något emot mer samarbeten eller reklam. Tror majoriteten av detta community vet vart ni står och det är inget fel att bjuda in aktörer/personer för att vidga perspektiv. Vore inte heller fel med att bjuda in aktörer från högerdelen från investeringstrappan. Ibland tror jag er rädsla för att samarbeta med en aktör som går emot er rekommendation övertrumfar rädslan för att testa. Ta exempelvis krypto. Skulle ni bjuda in en aktör som håller på med Krypto som samarbetspartner så hade det inte påverkat min syn på krypto MEN jag vet att jag skulle få ett kunskapsladdat poddavsnitt där jag skulle få ett otroligt komplicerat ämne sammanfattat på ett komprimerat och pedagogiskt sätt i ett avsnitt med er. Jag skulle säga att ni glömmer er största styrka och det är att ni gör komplicerade och ibland tråkiga ämnen (ex försäkringar :slight_smile: ) till underhållande och livsnödvändiga utbildningar med er podd. Hela ert koncept gör ekonomi/sparande mycket mer lättsmält för average-hushållet i Sverige.

Jag tycker ni borde bli bättre på att pusha mer för ert Patreon-community. Här finns det potential för er att växa rejält. Jag själv är inte medlem (än) men det är svårt att se vad man får ut av det om man inte är sjukt intresserad av ekonomi och har tid (förutom att man stöttar er vilket ni såklart förtjänar). Gratis-innehållet är ju för jäkla bra från er och ganska omfattande för mig som aldrig varit intresserad av sparande tidigare. Personligen har jag inte tid att ta in mer material mm än ett poddavsnitt i veckan och lite smålurkande i forumet. Kan fler exklusiva avsnitt till patreon vara en start?

Live-podd kanske vore något? i några särskilt utvalda städer per år?

Och är det inte dags för en 12 rules of life - By Bolmesons?

8 gillningar

Läst allt här, och lyssnat till de senaste avsnitten (Rich dad:arna och din ‘urladdning’), och funderar över om två frågor som jag själv haft som följeslagare det senaste året, kan vara dig till gagn:

What do you want?
What does your deeper self desire?

Sjukt jobbiga frågor.
Ibland.
Ibland slinker svaret ur munnen på mig utan problem.

Jag ställer mig dessa varje morgon (ja, jag varierar med lite andra frågor också, men körde ett par veckor med enkom dessa frågor).

Kruxet med att du ställer frågorna så här öppet till oss alla är ju också att du då fyller på med ‘vad alla andra vill ha’, vilket kanske, kanske inte, hjälper dig att hitta in till din egen kärna. Vad vill Du, @janbolmeson?

Och jag säger det igen:
Så länge du fortsätter att skriva utifrån ett Är-perspektiv (vad nu det kan heta på grammatiska… :roll_eyes:) att du ‘är rädd’ så kommer du förbli där. Som man bäddar får man ligga heter ju talesättet (och då menar jag inte LiggaTillsammans :wink: ) och när du bäddar utifrån att du ÄR rädd så…

Själv har jag tagit paus från mina långa meandrande pod-konversationer efter 81 veckor/avsnitt på raken, inte minst för att jag insett (med @Caspian’s hjälp, han e bra på att hjälpa mig - och dig! - få syn på saker som glider mig förbi) att jag inte skriver, eftersom samtalen till stor utsträckning tagit över det kreativa utlopp som skrivandet tidigare gav mig. Kruxet är att jag behöver skriva. (Min personliga upplevelse, så klart.) Jag vill skriva.

Så jag har pausat (med korta inlästa blogginlägg som ‘pausfågel’ typ) pod-samtalen, i hopp om att det ska väcka liv i mitt skrivande.

Utöver det vill jag bara säga att det du trycker på här, är en av de saker som skaver rejält för mig med. De flesta framgångsrika coacher sysslar med coach-träning. De flesta framgångsrika marknadsförare sysslar med marknadsföringskurser. De flesta framgångsrika författare sysslar med skrivarkurser/tips… osv.

Jag blir sååå trött på det, och samtidigt är det ju precis vad du säger här: de flesta blir rika inte på investeringarna utan på att sälja investeringarna.

Så - som många varit inne på: att hitta rätt i sin inre etiska marknadsföringskommitté är så ofantligt viktigt, och ta mig tusan inte det enklaste. Jag har ägnat mig åt att samla på (mestadels) goda och (i mindre utsträckning, för det känns enklare att få fatt i) dåliga exempel, som jag kalibrerar mot mig själv. Hur KÄNNS det i mig? Lockas jag att köpa av rädsla för att vara utanför, inte hipp nog, miss out on the good thing etc, eller för att det pirrar i mig, en lust, en önskan, en nyfikenhet som drar mig till det?

Jag vill vända på det:
Vad VILL du? Vad BEHÖVER du?
Vad mår DU bra av att ägna din tid åt?
Du KOMMER hitta folk som lockas av precis samma sak som du kan/vill erbjuda.

Har det inte varit så förut? Vad är det som förändrats? Vad behöver du göra för att kalibrera det hela - vilket värde FÅR du (ni, men ffa du) av det arbete du lägger ner på RT och vad kostar det? Får du ANNAT som ett led i allt RT:ande och gör det att vågskålen tippar över till RTs förmån? Eller tvärt om?

Min egen fundering är: vad kostar en intjänad tusing mig? Vilka kunder gör att tusingen ger mig MER än motsvarande summa från andra kunder? Och vad ÄR den där skillnaden, för den mäts inte i kronor och ören, en tusing är en tusing liksom. Men likförbaskat skiljer det sig åt. Vissa tusenlappar är en fröjd att tjäna, andra kostar blod, svett och tårar. Vill jag enkom ha ‘fröjd-tusingar’? Eller ger mig blod/svett/tårar-tusenlapparna mig OCKSÅ något av värde? Är det en juste balans mellan de två jag eg efterfrågar?

Äsch då, nu blev det en smärre uppsats. Sorry för det. Bäst jag hoppar i säng!
Fast vill lyfta fram något av det viktigaste du själv skrev:

Så, igen:
Vad vill du Jan?
Och vad önskar du, inifrån det allra allra innersta i dig?
(Dominic brukar fråga mig: What is it you desire that you are afraid to voice out loud, that thing that is forbidden, so dangerous that you dare not even mention it? Hittills har jag aldrig kunnat svara nått på den… men nån gång kanske det kommer?)

[PS - Och jag är långt från säker att dessa frågor ska besvaras här, öppet och publikt. Kanske tom ganska säker på att de inte ska det. Inte nu, inte medan de är färska.]

15 gillningar

Lite tankar och ideér!

Jag har inte hängt här på RT jättelänge, men backar jag ett år så har väldigt mycket kring min ekonomi förbättrats.

Hade inte podden funnits, så hade jag troligen kört på i samma ekonomitänk som innan och fortfarande haft en mer rädslobaserad ekonomisk situation än vad jag har idag.

Tyvärr ser jag det i princip hela min sfär, både mina vänner och min närmsta familj. I princip alla har jobb, stadiga inkomster och fantastiska ekonomiska förutsättningar. Men de flesta vill inte ta tag i sin ekonomi och nämner jag mina indexfonder, min buffert och mitt månadssparande så märks obehaget.

Det är tufft att se, för de behöver göra så lite för att spara ihop en buffert och sätta av relativt lite, så de kan uppnå sina drömmar.

Att nå ut till de som är rädda för ekonomiska frågor, både via podden och forumet, är inte lätt. Men ni lyckades ändå få över mig till Malmö från någon luddig gränszon mellan ”hjälp jag har dålig koll byn” och ”någon sålde på mig en dyr KF gettot”.

Så jag hoppas ni behåller kärnan i RT, att göra ekonomiska frågor begripliga, sprida forskningsbaserad allmänbildning kring privatekonomi och att vara en oas för oss småsparare i en djungel av BS aktörer.

Lite tips som jag ser andra influenser och youtubers kör och lite egna random ideér!

1. Merch! Till exempel spargrisar, mysiga tröjor, miniräknare, blomkrukor :yum:, nyckelringar, väskor, flaskor osv.

2. RT läger! Kör ett par dagars workshop med inbjudna gäster, föreläsningar och diskussionsgrupper.

3. Programmera (och sälj) ett RT mobilspel!
    Lvla upp din avatar och lär dig om ekonomi samtidigt! Varje lvl kan ha elaka bossar som ska bekämpas, till exempel smslån, dyra fonder, vds som inte kan tyda balansräkningar, bedragare, skattefuskare, osv. :blush:

4. Som andra sagt, lägg mer innehåll under Patreon.

5. Ha reklamsamarbeten med företag och verksamheter utanför finanssektorn som är snälla. Vin, glass, cyklar, resor, tidningar, mat, choklad, kaffe, mm.

Men först och främst, vad vill du @janbolmeson och du @carolinebolmeson att RT ska vara i framtiden?
Vad vill ni att RT communityn ska hjälpa er med?
Vilka delar av RT funkar bra idag och ger er energi och mervärden?
Vilka delar tar energi?

Utgå från svaren när ni navigerar framåt!

Ni är ändå den viktigaste delen för att ni ska må bra, så att även RT.3.0 kan bli bra! :heart:

11 gillningar

Reklam av mer redaktionell karraktär upplever jag ganska positivt. Den avlastar samtidigt som den tillför ny kunskap. Vore bra med stor bredd men med kravet att det ska tillföra någon kunskap av värde. Är det möjligt?

1 gillning

Hej @janbolmeson,

Min modesta synpunkt är att du sannolikt komplicerar detta helt i onödan. Jag bortser helt från dina specifika dilemman och skulle som steg 1 rekommendera att du:

• tänker igenom dina lång- och kortsiktiga mål med ditt företagande
  • klargör för dig själv vad som motiverar dig. Utan ett tydligt motiv är det lätt att köra vilse i Storskogen (:wink:)

Då kommer bilden klarna. Vissa (eller samtliga) punkter som du räknar upp som problematiska värderingskonflikter är sannolikt icke-problem.

Om det utmynnar i RT 3.0 eller något helt annat ska bli intressant att följa. För egen del hoppas jag att du gör ngt radikalt med hur du framöver väljer att investera din tid. Min bedömning är att du både har kompetens och kapital för att våga ta en (väl kalkylerad) risk helt åt sidan eller till ngn ny nivå. My five cents.

/A

Ps. Såg nu i efterhand att @tankespjarn var inne på samma tema.
Ds.

7 gillningar

Det jag skrev om Expressen och liknande kanaler handlar om att göra något helt nytt, inte mer av sådant som andra redan gör. Det som skulle vara din usp vore att utgå från individen och privatekonomin. Här kommer Lyxfällan-liknelsen in.

Jag uppfattar att saker som Fire och idén om att ”spara sig rik” är fullt möjligt att göra bra TV av. Det är möjligt att Expressen skulle vilja plocka in ett gäng totala idioter som vill tjäna snabba pengar på aktieraketer. Du skulle då inte själv behöva kritisera dessa personers ”strategier” utan helst ha 1-2 ”experter” till hjälp. Din roll skulle mer vara att måla den större bilden och fungera som en form av moderator.

Det hela skulle alltså kunna liknas vid att dra in några ”klimatförnekare” i en studio och sedan försöka moderera fram ett strukturerat samtal med dem om exakt vad de vill uppnå, hur de tänkt sig göra det och sedan ha några experter som detaljgranskar och kommenterar dessa saker. Utmaningen är mer psykologisk än ekonomisk.

Ur en ekonomisk synvinkel vore det här enkelt eftersom det inte alls skulle handla om att rekommendera några produkter, annat än typ indexfonder. Nyttan skulle ligga i att sprida det budskapet till grupper som inte egentligen är mottagliga. För att det ska gå behöver matchen flyttas till deras planhalva.

Den här inriktningen skulle innebära att behöva prata om krypto, kurser i att ”bli rik” och en mängd typer av ekonomiskt hokuspokus på ett sätt där dessa saker skulle prövas som om de fungerade på riktigt. Det skulle alltså handla om att säga ”Det låter ju onekligen lovande” eller ”att tjäna 100.000 i månaden utan att jobba, vem skulle inte vilja det?”.

4 gillningar

Bra saker här. Jag uppfattar att hela inriktningen på ”miljonärer” är något av en återvändsgränd. Ska den gruppen vara fokus och målgrupp blir inriktningen snabbt bara mer och mer prostitution. Dessa personer vet oftast hyfsat väl vad de behöver göra. Deras case kan inte heller på ett enkelt sätt skalas upp för att passa en riktigt bred målgrupp.

2 gillningar

Gör det ni känner är rätt, även om ni tappar några från forumet.

Hedgefonder med avanserade strategier är oftast lika bra eller sämre än Rikatillsammans portföljer. Ni är bra.

Fortsätter ni med liknande indexstrategier i 5-10 år till och de fortsätter fungera, då kommer kunderna imponeras.

Kanske borde RT portföljerna lyftas upp mer med regelbundna förklaringar och uppdateringar, även om de bara rebalanseras en gång om året.

RT portföljerna för en ganska bortglömd undanskymd tillvaro, utom 2 veckor i januari.

1 gillning

Jag menar verkligen allt annat än ekonomi. Du gillar ju prylar; kan du snacka mer om din inspelningsutrustning och ha samarbeten med företagen vars prylar du använder? Eller kan du ha annonser för vitvaror och TV-apparater, istället för aktivt förvaltade fonder?

Återigen; poängen är att distansera din egna verksamhet en smula från vad du annonserar för. Jag har svårt att tro att någon kommer klandra ditt anseende om det rullar en Inet-annons högst upp på sidan, istället för en Webhallen.

2 gillningar

Älskar att jag – utan att ha läst ditt inlägg – föreslog just sammarbeten med vitvarar :wink:

Men det finns två varianter här:

1. Samarbeten som ligger i linje med RTs värderingar.
  2. Samarbeten som ligger så långt från RTs verksamhet att det inte kan bli tillstymmelse till intressekonflikt.

Jag hoppas och tror att @janbolmeson kan hitta massor på (1).

3 gillningar

Först och främst, stort tack @janbolmeson för att du delar detta med oss! Krävs mod att våga ställa en så öppen fråga till samtliga forumanvändare!

Det jag gillar med RikaTillsammans är att ni har en bredd som tilltalar olika människor. Lånar en kommentar från @Schtraider och gör om dem till mina egna. Hoppas att det är okej, @Schtraider!

Min version:
För mig till för nördavsnitten något, självhjälp, inspiration och tankespjärn är de bästa avsnitten. Inte personen alltså, utan det tugget. Jag har en coach, jobbar med strategi, placerar alternativt och ritar några grafer gällande min privatekonomi.

5 gillningar

Osäker på om det där var härskarteknik eller ej men det säger kanske mer om mig än dig.

Eftersom jag bara angav magkänsla/feeling som källa lämnade jag utrymme för alternativa synsätt. En poäng skulle väl i så fall vara att målgruppen för RT tidigare förment tycktes vara en slags everyman som vill lyfta sig lite, bryta dåliga vanor samt öka och systematisera sparandet. Jag (som självutnämnd everyman) kan inte relatera till det jag nämner. Och min upplevelse är att det har skett en vridning åt detta håll och att innehållet som tidigare varit relevant mest repeteras eller diskuteras ur olika vinklar.

Tycker också, som några skrev ovan, att det vore intressant med innehåll likt det om bilekonomi.

Reklam och sponsrade avsnitt är ok för mig. Så länge som du är tydlig med att det är ett sponsrat avsnitt.

Många av oss följare har indexfonder som bas men utöver det en lekhink för att få utlopp för gambling och investeringslusta. Att göra mer saker runt lekhinken kanske öppnar fler möjligheter?

Förslag på ämnen som jag skulle vara intresserad av:
-Makroekonomi
-Guld och silver
-Krypto
-FIRE
-Dödsfall, arv, testamente, dödsbon osv
-Barn.
-Försäkringar av alla slag
-Allt om fordon, bilar, båtar etc. Marknad, ägande osv.
-Skog
-Hus och bostadsrätter
-Pension
-Flytta utomlands på äldre dagar
-Vin, sprit öl osv
-Klockor Rolex etc
-Jakt
-Resor
-Energi. Spara energi och sälja el

Hellre kvalitet än att det nödvändigtvis måste vara ett avsnitt varje vecka.

2 gillningar

Oj, absolut inte min mening att du skulle tolka det så! Ber hemskt mycket om ursäkt, ska försöka vara tydligare nästa gång!
Var mitt sätt att visa att jag tycker precis tvärtom mot dig, men att jag respekterar dina åsikter! Var inget nedvärderande alls!

Ber återigen om ursäkt för att jag inte var tydlig nog!

4 gillningar

Jag tror du kan göra reklam för det mesta, så länge du håller armlängds avstånd.

Alltså reklamspottar/reads i avsnitten med “nu blir det reklam” framför och efter skyddar dig ju ganska bra. Även bannerannonser och liknande på website och forum (med reklam-markering).

Det som blir kladdigt är när du gör native reklam/gör sponsrade avsnitt när det inte är tydligt var reklamen börjar/slutar. Det blir inte tydligt vad du står för, och vad du uttalar för att få pengar. Om du får pengar för att säga det du ändå skulle sagt, visst, men i t ex Coelis-avsnittet (som jag kritiserade) kändes det inte så.

Mura in reklamen och stå inte innanför murarna tillsammans med den.

Absolut enklast är ju om någon annan läser in reklamen, men många poddar gör ju också ett tydligt break och sedan läser hostarna upp reklamen själva (ibland med någon bakgrundsmusik eller liknande för att tydligt få en annan stil när reklam-scripten läses upp).

4 gillningar

När bluffen blivit synad i ekonomin kommer alla att leta efter den som inte drogs med. Du har engligt mig fört dig själv på ett trovärdigt och respektabelt vis under en förädisk tid. Du kommer att få erbjudande som varken du eller jag kan se just nu.

Det går tufft för alla just nu och du blir prövad. Ge inte upp för dom lätta pengarna du kommer förlora dig själv påvägen.

Jag är ingen “mjuk” kille och tycker att avsitten börjar likna er parterapi mer än ekonomi tyvärr. Jag önskar mer hård fakta runt dessa frågor. Jag förstår självklart att det blir svårt att göra avsnitt om enkla saker. Lyssnar fortfarande troget på varje avsnitt men glidningen från fakta till känslor ligger inte mig i smaken.

Jag ser även att ju mer du pratar känslor ju mer avviker du från dom grundläggande strategierna märks inte minst på teslan som är leasad. Eller huset som driver kostnader till förslag om köp av enskilda aktier. Det går bra när det går bra men nu går det inte lika bra och antar att det är därför du startat den här tråden.

Önskar dig all lycka i att hitta en balans i detta.

Mvh
Fredrik

2 gillningar

Hur sann är denna sanningen egentligen? Ser i princip två problem med att bara acceptera det som en sanning.

1. Småspararguiden. Vad är egentligen tillståndspliktigt eller inte? Vad kan du göra och för vem utan tillstånd? I vilken mån kan du göra liknande saker som inte kräver tillstånd (gå runt reglerna)?

2. Varför inte expandera till den nivå att du kan ha råd med tillstånden? Vad krävs? Flera rådgivare inom bolaget? Hur? Vad är en exakt den minsta nivån som krävs för att hålla lönsamhet och täcka minimala tillståndskostnader? Helt släpp tanken på att det inte går, titta vad som krävs för att det ska gå (inklusive mer otraditionella lösningar)? Titta på HealthyGamerGG som byggt upp mer eller mindre en ganska otraditionell organisation med typ samtalstöd för folk (något som traditionellt skulle kräva psykologer). På nåt vänster går han antingen runt regelverk eller håller sig helt undan dem. Även i USA är “healthcare” ordentligt reglerat.

Bonus: Lobba för att ändra reglerna, uppmärksamma helt enkelt politikerna på problemet att det inte går att bedriva enkel och bra oberoende finansiell rådgivning. Finns trots allt stort behov av konkurrens till storbankernas “rångivare”.

9 gillningar

Fast nu får vi gå tillbaka till verkligheten det suger att du har genererat en stor del av LYSA:s trafik, men den typen av investeringar lyckas ju bara 1/20 gånger så gjorde du verkligen fel beslut som inte valde att investera? Det krävdes säkerligen minst x belopp.
Visst det är lätt att ångra sig när man kan se resultatet i backspegeln, och det var väl som du själv sa

1 gillning

Jag ser det här som ett Venn-diagram. Det finns en överlappande bit i mitten, mellan vad den stora massan vill ha och det som du vill ge dem. Där lägger du RT 3.0.

Först och främst vill jag be dig att ta ett riktigt långt jullov! Det är jättesvårt att tänka klart och objektivt när man är mitt uppe i något. Om du tar ledigt från RT resten av året hinner du förhoppningsvis få lite distans och kanske rentav börja sakna det. Det finns tusentals timmar content som “massan” kan knapra på så länge. Har man sett på/lyssnat på alla avsnitt och läst alla trådar på forumet kan man börja om från början och gotta ner sig i gamla favoriter. Eller så kan man gå och koka lite knäck.

Sen tänker jag att en del av problemet kanske kan lösas genom en omstrukturering. Det är uppenbart att “massan” inte är helt överens om vad de vill ha. Vissa vill ha vardagsekonomi, andra vill veta mer om det översta trappsteget, vissa gillar bokklubbar och den känslomässiga sidan och andra hatar det. Skulle du inte kunna använda Patreon mer här, och skapa olika nivåer efter vad man är intresserad av? Ha en basic nivå för de som inte vill krångla till det, en bokklubbsnivå, en lekhinksnivå, etc.,hela vägen upp till Monaco eller Skanör eller vad det nu var på toppen.

En annan fundering som du kanske kan ta med dig på jullovet är vem du vill hjälpa med RT. Vill du hjälpa Lyxfällan-kandidater att vända den negativa spiralen till en positiv? Göra medelsvenssons till miljonärer? Eller göra miljonärer till miljardärer? Vad skulle göra din Guardian lyckligast? Och, återigen, med olika nivåer på Patreon behöver du inte välja. De mest grundläggande avsnitten ska fortfarande vara gratis, för de som är ÄnnuInteRikaTillsammans. Men se det som en tratt för att fånga upp kunder som sedan ska vandra vidare upp genom verksamheten och betala för det privilegiet, mer och mer ju högre upp de kommer.

10 gillningar

Detalj: många släpper 5-10 minuter där de pratar lite kort om avsnittet typ, och säger sen att resten av avsnittet får man på patreon. Exempel på detta är podden Måndag och Robknson-podden. Andra exempel är Della Monde som har en gratis sportpodd men man får betala för att ta del av kultur, familjeliv, och kvinnohistoriapodd. Ett annat exempel är Specialisterna eller Arkiv samtal som varje vecka släpper ett avsnitt gratis och ett fortsättningsavsnitt som även det är typ 40 min.

1 gillning