Läst allt här, och lyssnat till de senaste avsnitten (Rich dad:arna och din ‘urladdning’), och funderar över om två frågor som jag själv haft som följeslagare det senaste året, kan vara dig till gagn:
What do you want?
What does your deeper self desire?
Sjukt jobbiga frågor.
Ibland.
Ibland slinker svaret ur munnen på mig utan problem.
Jag ställer mig dessa varje morgon (ja, jag varierar med lite andra frågor också, men körde ett par veckor med enkom dessa frågor).
Kruxet med att du ställer frågorna så här öppet till oss alla är ju också att du då fyller på med ‘vad alla andra vill ha’, vilket kanske, kanske inte, hjälper dig att hitta in till din egen kärna. Vad vill Du, @janbolmeson?
Och jag säger det igen:
Så länge du fortsätter att skriva utifrån ett Är-perspektiv (vad nu det kan heta på grammatiska…
) att du ‘är rädd’ så kommer du förbli där. Som man bäddar får man ligga heter ju talesättet (och då menar jag inte LiggaTillsammans
) och när du bäddar utifrån att du ÄR rädd så…
Själv har jag tagit paus från mina långa meandrande pod-konversationer efter 81 veckor/avsnitt på raken, inte minst för att jag insett (med @Caspian’s hjälp, han e bra på att hjälpa mig - och dig! - få syn på saker som glider mig förbi) att jag inte skriver, eftersom samtalen till stor utsträckning tagit över det kreativa utlopp som skrivandet tidigare gav mig. Kruxet är att jag behöver skriva. (Min personliga upplevelse, så klart.) Jag vill skriva.
Så jag har pausat (med korta inlästa blogginlägg som ‘pausfågel’ typ) pod-samtalen, i hopp om att det ska väcka liv i mitt skrivande.
Utöver det vill jag bara säga att det du trycker på här, är en av de saker som skaver rejält för mig med. De flesta framgångsrika coacher sysslar med coach-träning. De flesta framgångsrika marknadsförare sysslar med marknadsföringskurser. De flesta framgångsrika författare sysslar med skrivarkurser/tips… osv.
Jag blir sååå trött på det, och samtidigt är det ju precis vad du säger här: de flesta blir rika inte på investeringarna utan på att sälja investeringarna.
Så - som många varit inne på: att hitta rätt i sin inre etiska marknadsföringskommitté är så ofantligt viktigt, och ta mig tusan inte det enklaste. Jag har ägnat mig åt att samla på (mestadels) goda och (i mindre utsträckning, för det känns enklare att få fatt i) dåliga exempel, som jag kalibrerar mot mig själv. Hur KÄNNS det i mig? Lockas jag att köpa av rädsla för att vara utanför, inte hipp nog, miss out on the good thing etc, eller för att det pirrar i mig, en lust, en önskan, en nyfikenhet som drar mig till det?
Jag vill vända på det:
Vad VILL du? Vad BEHÖVER du?
Vad mår DU bra av att ägna din tid åt?
Du KOMMER hitta folk som lockas av precis samma sak som du kan/vill erbjuda.
Har det inte varit så förut? Vad är det som förändrats? Vad behöver du göra för att kalibrera det hela - vilket värde FÅR du (ni, men ffa du) av det arbete du lägger ner på RT och vad kostar det? Får du ANNAT som ett led i allt RT:ande och gör det att vågskålen tippar över till RTs förmån? Eller tvärt om?
Min egen fundering är: vad kostar en intjänad tusing mig? Vilka kunder gör att tusingen ger mig MER än motsvarande summa från andra kunder? Och vad ÄR den där skillnaden, för den mäts inte i kronor och ören, en tusing är en tusing liksom. Men likförbaskat skiljer det sig åt. Vissa tusenlappar är en fröjd att tjäna, andra kostar blod, svett och tårar. Vill jag enkom ha ‘fröjd-tusingar’? Eller ger mig blod/svett/tårar-tusenlapparna mig OCKSÅ något av värde? Är det en juste balans mellan de två jag eg efterfrågar?
Äsch då, nu blev det en smärre uppsats. Sorry för det. Bäst jag hoppar i säng!
Fast vill lyfta fram något av det viktigaste du själv skrev:
Så, igen:
Vad vill du Jan?
Och vad önskar du, inifrån det allra allra innersta i dig?
(Dominic brukar fråga mig: What is it you desire that you are afraid to voice out loud, that thing that is forbidden, so dangerous that you dare not even mention it? Hittills har jag aldrig kunnat svara nått på den… men nån gång kanske det kommer?)
[PS - Och jag är långt från säker att dessa frågor ska besvaras här, öppet och publikt. Kanske tom ganska säker på att de inte ska det. Inte nu, inte medan de är färska.]