Varför är vi så aktie- och fondintresserade i Sverige

De skattesubventionerade Allemansfonderna som kom 1984 tror jag hade stor inverkan på att skapa ett intresse för aktiefonder. De sammanföll lyckligt med den stora aktieuppgången under 80-talet.
Det var en sossegregering 1984, var de som som beslutade om allemansfonderna eller var det den föregående borgliga regeringen?

2 gillningar

Enda sättet att bli rik i sverige är: 1. att vara fotbollsspelare på allra högsta nivån, 2. driva företag eller 3. aktier/fonder. 1 och 2 går bort för de flesta så då återstår 3. I andra länder går det faktiskt att bli rik på lönearbete men den möjligheten har inte vi så…

3 gillningar

Det var på 80-talet som hela fokuset på ägande tog sin början. Det var då (S) försvagades och mer borgerliga idéer blev mainstream i Sverige.

Obligationer var större i Sverige förr. På 80- och 90-talen stötte jag på en hel del obligationer, både ränte- och premieobligationer.

Att allemansfonderna haft betydelse köper jag.

1 gillning

Det beror nog på vad man menar med rik.

1 gillning

Nje? Kooperativ förbundet, Länsförsäkringar, egnahemsrörelsen, självbyggeri, bostadsrätt som ägandeform o.s.v.

Det här med att sprida ägande på bred front till “folket” utan appropiation eller statligt ägande är väl ändå ganska socialdemokratiskt.

1 gillning

Jag uppfattar inte frågan riktigt så. (S) har varit bra på att anpassa sig till nya förhållanden. Under 80-talet gick man från att vilja ha löntagarfonder till att acceptera avreglering. Det innebär ju inte precis att avregleringen företeelse är/var “socialdemokratisk”. Lite samma läge när det gäller frågan om ägande generellt. Man har accepterat vissa saker och sedan har resten kommit på köpet. I grunden handlar det dock om att det traditionella s-märkta samhällsbygget successivt utarmats och ersatts av borgerliga ideal.

En annan nivå än vad man i sverige kan nå som lönearbetade. :wink:

Detta går inte att överskatta vad gäller spridning till grupper som aldrig sparat i annat än på bankbok och premieobligationer innan allemansfond kom.

1 gillning

Why is investing (both in stocks and mutual funds) so popular in Sweden?

Svar från ChatGPT:

Investing in stocks and mutual funds has gained popularity in Sweden for several reasons:

Financial Education: Sweden places a strong emphasis on financial literacy and education. The Swedish education system includes comprehensive financial education programs that aim to teach individuals about various financial instruments, including stocks and mutual funds. This emphasis on financial knowledge has helped create a culture where investing is seen as a viable option for growing wealth.

Strong Economy: Sweden has a strong and stable economy with a high GDP per capita. The country has a well-developed financial market, transparent regulations, and a robust legal framework, which instills confidence in investors. The stability of the economy and the trust in the financial system make investing an attractive option for individuals looking to participate in the country’s economic growth.

Long-Term Approach: Swedes have a long-term investment mindset. The Swedish culture encourages saving and investing for the future, with a focus on long-term financial goals such as retirement planning. This perspective aligns well with the benefits of investing in stocks and mutual funds, which have historically provided higher returns over the long run compared to other investment options.

Social Security System: While Sweden has a comprehensive social security system, it also encourages individuals to take personal responsibility for their financial well-being. Investing in stocks and mutual funds is seen as a way to supplement the government-provided benefits and secure a comfortable future. The perception that investing can help individuals achieve financial independence and have a better quality of life has contributed to its popularity.

Technological Advancements: Sweden is known for its technological advancements and digital infrastructure. The accessibility of online trading platforms and investment apps has made it easier for individuals to start investing. The convenience of these platforms, along with the availability of real-time market information, has attracted more people to engage in investing.

Pension System: Sweden has a well-developed pension system, which includes a mix of mandatory contributions and voluntary individual retirement accounts. The pension system encourages individuals to invest in mutual funds as a way to grow their retirement savings. This has led to a higher level of participation in mutual funds and an overall interest in investing among the Swedish population.

It’s important to note that while investing in stocks and mutual funds has gained popularity in Sweden, it’s always advisable to conduct thorough research, seek professional advice, and consider personal financial goals and risk tolerance before making investment decisions.

4 gillningar

Usch vad tråkigt, måste vi stänga tråden nu?

1 gillning

Jag kan bara svara för mig själv, men för mig är det enkelt: det är ett av få sätt att bli ekonomiskt fri i det här landet. Jag tjänar en sexsiffrig månadslön men skulle jag stoppa pengarna i madrassen hade jag vackert fått träla på i sann socialdemokratisk löntagaranda åtminstone till sextioårsdagen.

Ränta på ränta är vackert.

3 gillningar

Man kan då också säga att man kan bli rik på lönearbete i Sverige. På en nivå man kan nå som lönearbetare!

Någonting man märker när man kollar på tyska bolag som verkar erbjuda en bra produkt som man skulle vilja vara delägare i är att förvånansvärt många av bolagen är privat ägda och därmed inte noterade.

Sådant kan ju också påverka befolkningens intresse av att vara med och handla aktier.

Som @Anonym skriver, det går inte i sverige utan att investera sina pengar i aktier och/eller fonder. I en del andra länder kan man leva betydligt mer komfortabelt i höglöneyrken utan detta och därav är vi betydligt mer intresserade av aktier och/eller fonder än en del andra länder.

2 gillningar

Men det beror ändå på vad man menar med rik. Många tycker att man är rik om man har en miljon och en miljon kan man spara ihop på ett vanligt bankkonto. Jag tycker inte att man är särskilt rik om man har “bara” en miljon men många tycker det och med den definitionen går det att bli rik på lönearbete.

Räcker ju knappt till en premium bil av normalt märke (bmw etc.) numer, så nej, det är inte särskilt mycket pengar.

1 gillning

Jag håller med dig om att man inte är särskilt rik om man har en miljon men många tycker att man är det.

Att säga att det inte är särskilt mycket pengar är ändå fel, jag skulle lätt kunna leva på det i minst fem år.

Hur aktie och fondintresserade är vi?

Jag hade dålig koll på både aktier och fonder innan jag började hänga här, ingen i min bekantskapskrets pratar om sparande, investerande och knappt om privatekonomi. Min faster som jobbade på bank och hennes man som var egen företagare lärde mig lite om privatekonomi i form av sparsamhet och lönsamhet. Men inte ens de har nämnt fonder eller aktier. Fick reda på i helgen att min morfar jobbade på bank. Så vi har ändå en del i släkten som arbetat inom bank och finans. Men kanske att många sysslar med det men inte pratar om det?

Vet en bekant som pratade en hel del om att han var så duktig på börsen under coronakrisen, men nu har det varit tyst. Så vet inte om det gick sämre efter. Var då inte så insatt så jag ville ta upp en djupare diskussion.

1 gillning

Min upfattning är att intresset för aktier och fonder är svalare i Finland än i Sverige.
Finns nog många anledningar, t.ex. (och en del är saker som redan nämnts i tråden varför det är populärt i Sverige)
En starkare amorteringskultur, här är det djupt inrotat att lån skall betalas tillbaka. Så större del sätts i boendet än i aktier och fonder.
Inget ISK, aktiesparkonto introducerades 2020, men det är bara för aktier och insättningstak på 50 000€ (och det är bökigt med källskatter på andra aktier än finska).
Inget PPM.
Sämre utbud av mäklare (Nordnet, storbanker och nischmäklare finns), så sämre konkurrens.

Men jag tror att det finns ett ökande intresse här.

2 gillningar

Jo, så kan det säkert vara. Här handlade frågan mest om internationella storbolag. I övrigt kan det säkert stämma. Att företag i genren Azelio, Aegirbio och liknande är privat ägda istället för att marknadsföras till småsparare vore för övrigt sunt.