Varför behöva medelrisksparande?

Hej! Jag är förvånad över att inte fler ser amortering som en fantastisk sparform. Att kunna köpa nytt utan att sälja först. Att åtminstone sträva mot skuldfrihet för att eventuellt investera i fler bostäder på sikt. Jag amorterar (lågrisk) och har aktier (högrisk). Vad behövs egentligen medelrisksparande/räntefonder till när det finns amortering för oss som har bolån? En buffert på sparkonto gör ju att inte alla pengar är inlåsta. Tankar på detta?

1 gillning

Jag tänker att amortering endast kan räknas som ett typ av sparande om det gäller bolån. Det är dock ett sparande som blir låst i huset, vilket innebär att du antingen behöver sälja för att ta del av det eller teckna ett nytt lån på bostaden i framtiden.

Om du köper en mobiltelefon på Elgiganten med 2 års avbetalning och låt oss säga att du amorterar 200kr i månaden. Ser du det som ett sparande också?

Jag ser det som konsumtion.

3 gillningar

Alla har inte “större boende” som sparmål. Vissa bor redan i den bostad de kommer bo i överskådlig framtid. Om du istället har bil/bröllop/annat som sparmål är det lättare att ha dessa pengar på banken än låsta i bostaden.

De senaste åren har många haft kring 1 % ränta, många lägre. Inte konstigt att folk väljer att inte amortera. Nu när räntorna stiger ser jag fler på forumet som tänker som du och det är nog flera som kommer komma till den insikten.

1 gillning

Jag skulle säga att köpet är konsumtion oavsett om det sker med lånade pengar eller ej och att amorteringen är sparande.

2 gillningar

Jag tänker att det är pga. att man vill ha hävstång på sitt sparande och optionen att ha likvida medel tillgängliga om det behövs. Sen är det inte lika självklart längre då räntorna går upp. Jag tror de flesta börjar amortera (mera) när räntorna går upp över 4-5%, alltså över den förväntade avkastningen på en 60/40 portfölj.

1 gillning

Amortera är bra för man vet inte framtida inkomster, men man vet vissa framtida utgifter.

Du gör antagandet att eftersom aktier har högre risk än indexfonder borde de avkasta mer, men det är ett antagande med svagt stöd i forskningen.

De flesta som köper aktier presterar sämre än index.

Det finns även en anomali som visat att aktier med låg volatilitet har en benägenhet att stiga oproportionerligt mycket.

Her du en fond så har du i normalfallet tillgång till pengarna inom 3-5 dagar. Det är en kort tid, så du behöver inte så mycket på bankkonto.

1 gillning

Amortering är spännande överlag tycker jag.
Nackdelen (och tror jag, anledningen till att många här inne inte amorterar maximalt) är att pengarna är låsta i fastigheten. Skulle man bli arbetslös är det svårt att frigöra kapitalet i en bostad genom att ta upp lånet igen, då är det bättre att aldrig ha betalt av det utan ha pengarna på ett sparkonto.
Å andra sidan, det går att se positiva sidor av låsningseffekten. Till exempel, det är mycket svårare att norpa 50 tkr för att åka på semester för de amorterade pengarna. Man tvingas bli mer långsiktig vilket säkert väger upp för lägre avkastning (amortera vs investera) för många.
Vidare är det förstås spännande att tänka på alla med amorteringskrav som då ’tvingas’ in i detta långsiktiga sparande. Men det är kanske väl off topic :sweat_smile:

1 gillning

Sprida riskerna är klokt, inte antingen eller.

Att amortera på lån för att minska sina utgifter långsiktigt
är lika klokt som ett långsiktigt sparande.

Amorteringar kanske skulle vara den femte kategorin i en rika tillsammansportfölj bredvid guld, långa och korta räntor och aktieindexfonder.

1 gillning