Punkt 3 är ju anledningen till att jag hatar kreditkort. Blir ett jävla mäck med återbetalningar. Speciellt om kreditgivaren inte tillåter översaldo.
Aldrig upplevt det som ett problem, i praktiken ingen skillnad mot att få tillbaka pengarna på ett kreditkort, undantaget om det nu går över kreditgränsen
Dock aldrig haft ett kreditkort där det varit ett problem, tex tankkorten sätter jag rätt ofta in ett rejält plussaldo på.
Men vet att det finns kreditkort man inte kan göra så på.
Jag är hundra procent enig med dig @Melwa
.
Jag kör också med debetkort och det passar min livsstil och mig som person som handen i handsken ![]()
Kreditkort fungerar bra för mig. Jag spenderar mer än med debetkort vilket min konsumtion behöver (spenderar lite snålt annars). Konkursskydd är guld värt, speciellt när vi köper dyra resor. Sedan en massa bonuspoäng hos SAS gör inte saken sämre.
Kan inte längre komma på någon speciell fördel med debetkort.
Har du något tips på sådant debitkort?
Går jättebra att använda debetkort utomlands på både hotell och för att hyra bil, ibland kan det behövas en betalning som man sen får tillbaka men har aldrig varit problem för mig ![]()
Tror vi talade runt varandra och att det var kostnaden för användaren av kortet du menade. Nu är jag med dig.
Är det inte mindre risk för kapning med kreditkort? Då ser man ju på fakturan vad som är på väg att hända och kan stoppa betalningen.
Skönt att slippa betala en extra räkning, missar man är räntan hög.
Jag handlar så lite på kort att cashback är meningslöst.
Mer etiskt hållbart då många inte kan hantera det. Dvs cashbacken är det dom svaga som betalar för.
Mer kontroll med debit, handlar bara för pengar man faktiskt har.
borttaget av författaren
Att man betalar med kreditkort har ingenting att göra med om man har pengarna eller inte, det är bara ett val av hur man väljer att betala.
Har man inte koll på sin ekonomi blir ett debitkort (nästan) lika dåligt när man handlar upp lönen till den 28:e och sen inte har pengar till elräkningen som ska betalas den 31:e
Folk kan överhandla på kredit och sen hamna i en negativ ränta på ränta spiral på skulden. Det går inte med debit kort. (Idag går det dock med betaltjänster såsom Klarna men men)
Med debitkort använder du befintliga pengar och med kreditkort framtida pengar.
För mig är det en viktig psykologisk skillnad.
Föredrar alltså debitkort .
Jag fattar hur du menar, men för mig känns det nästan tvärtom.
Jag kör enbart kreditkort till allt och betalar alltid hela fakturan. För mig ett smidigare sätt att hantera ekonomin, plus att jag samlar eurobonus-poäng och flygvouchers på köpet.
Föredrar också att ligga ute med kreditgivares pengar istället för mina egna och samla alla köp på faktura. ![]()
Full förståelse för att det inte är rätt val för alla dock.
Okej, så först det uppenbara: Det viktigaste i den här tråden är såklart att det heter ”debetkort”, inte ”debitkort”. Hundra internetpoäng till alla som stavade rätt.
Sedan tänker jag att en fördel är att man kan ladda kortet med lite pengar och veta att det inte innehåller mer än så. Så blir man bestulen eller tappar kortet så riskerar man inte mer än man har på kortet. Jag inser att man kan bestrida utgifter på ett kreditkort, men det låter jobbigt. Skönt att veta vad man riskerar.
(En intressant detalj är att jag lärt mig utomlands att även om jag använder ett debetkort så måste jag välja ”kredit” när kassören frågar mig, eftersom alla utländska kort räknas som kreditkort. I alla fall där jag var och semestrade.)
Dessutom måste man betala månadsavgift till banken för debetkort, medan det i stället är banken som betalar mig när jag har kreditkort.
Jag har inte haft ett debetkort på 11 år eftersom jag inte tänker betala en enda krona för något som inte har någon som helst fördel.
På lönedagen betalar jag alla fakturor och investerar resten, så fram till nästa lönedag har jag 0 kr på lönekontot, eftersom jag betalar allt med kreditkortet, som ger mig 1 % tillbaka. Det vore helt omöjligt med ett debetkort - då skulle jag tvingas ha kvar oinvesterade pengar på kontot, betala en månadsavgift och gå miste om cashback.
När man investerar 20000 kr på lönedagen och sedan spenderar 20000 kr med ett kreditkort får man ca 130 kr i avkastning och 200 kr i cashback, så man ligger ca 330 kr plus.
När man i stället har 20000 kr tillgängliga på ett debitkort ligger man ca 30kr minus (månadsavgift).
Så med månadsutgifter på 20000 kr är debetkort ca 4320 kr/år dyrare än kreditkort.
360 kr per månad med 8 % årlig avkastning ger ca 211 800 kr efter 20 år. Många på RT jagar 0,01 % i fondavgifter, men struntar samtidigt i de hundratusentals kronor de går miste om genom att använda debetkort i stället för kreditkort.
Jag provade detta men glömde en gång och typ 1 års bonus utraderas så då kände jag bara att denna ökade mentala last inte är värd besväret. Nedsidan är mycket större än uppsidan.
Lite som att ha timpris på elen. Man lägger massa tankeverksamhet på att spara 50kr i månaden. Orka det liksom.
Efter att ha följt andra trådar tror jag de flesta här hellre skulle ha ett kreditkort med 0kr/avgift än att ha ett kreditkort som kostar 50kr/mån men med förmånen du får 500kr/mån tillbaka helt gratis.
Beror ju på om du har pengarna på annat konto eller inte.
Om jag betalar en resa på 50k med kreditkortet för att nyttja lite reseförsäkringar och annat som ingår i kreditkortet, och har pengar på ett sparkonto så är det inte att handla för pengar man inte har
Så att betala med kreditkort handlar i sig inte om man har pengar eller inte, utan hur man väljer att betala.
I grunden handlar det om man har ordning på sin ekonomi eller inte, även om det är lättare att köpa på sig mer än man har råd med kreditkort, men det kan å andra sidan hjälpa en ur knipor också
Det vanligaste är att kreditkort kostar 0 kr och att man samtidigt får pengar i cashback.
Varför skulle man betala någon avgift för ett kreditkort?