tycker du inte att det är irriterande att krediten på ICA inte clearas automatisk den 31a ?
jag tycker det är irriterande att kreditkontot inte bara kan gå in och dra från ICA kontot (eller så kan man ställa in det men jag har inte hittat den inställningen) .utan jag måste gå in och göra överföring varje månad för att slippa ränta
Jag tycker både och är bra
Kreditkort för större grejer, resor mm där utökat konsumentskydd är vettigt.
Debitkort för dagliga utgifter för att slippa behöva ha kostnader som släpar förrän de betalas.
Cashback känns rätt meningslöst för oss.
Vad är det i procent då?
Kronor säger inte så mycket, om köpebeloppet t.ex. är 100 000kr är ju 6-60kr inte så farligt.
För mig handlar det inte om att ha ordning på finanserna eller inte då buffert finns.
Det är bara känslan. Jag tror att det handlar om att jag vill klara mig på min inkomst.
Gillar heller inte att ha lån. Känner mig ofri då. Kanske någon kan förklara mig vad det är för fel på mig?![]()
Jag hänger inte med hur du menar. Att klara sig på sin inkomst är oberoende av korttyp?
Ja håller med dig.
Kan tänkta mig att man har ett kreditkort för typ bränsleinköp för att få allt på en faktura. Men då talar vi ju en liten limit.
Men att göra månadens inköp på ett kreditkort för att sedan betala av räkningen á typ 40tkr är inget jag ser som en usp. Cashback, lounger på flygplatser och dylikt ger jag inte mycket för, skulle vara flygpoäng i så fall.
Det är väl mest en fråga om en mindset, jag ser kreditkortet som vilket annat konto som helst, ta pengar därifrån eller något annat konto får samma effekt på balansräkningen.
För att du får mer tillbaka än vad du betalar i avgift. Alla kreditkort som kostar 0kr ger mer eller mindre 0kr tillbaka i cashback.
Det jag menar är att folk stirrar sig helt blinda på att kortet MÄSTE VARA GRATIS istället för att se vad man får ut för värde.
Känslan av att behöva kontroll grundar sig ofta i inre oro och ev ångest. I kombination med katastroftankar om hur kreditkortet lockar fram en till nu okänd del av din personlighet med pengarullning, skuldsättning och så småningom ett liv på gatan. Då är det tryggare med ett debetkort.
T.ex. ger det kostnadsfria kreditkortet från Bank Norwegian en omedelbar cashback på 0,5%, vilket motsvarar den nettoavkastning som börsen i genomsnitt ger på cirka 4 veckor.
Du kan betala in pengar löpande till de flesta (alla?) kreditkort så du behöver inte vänta tills fakturan kommer.
Automatisk betalning av hela fakturan är väl det enklaste ändå. Har själv ett gäng kreditkort, alla betalas av automatiskt när räkningen kommer.
Definitivt en no-brainer för mig att ha kreditkort. Men det kanske inte är den bästa lösningen för folk med spelproblem och liknande.
Det kortet har en max cashback på 500kr/år.
Jag använder oftast kreditkortet just för bensin eller större inköp. På det sättet behöver jag inte ha så mycket pengar på användarkontot. MEN jag gör inte det gärna för kreditkortsräkningen blir som en skuld. Å andra sidan är ju varje räkning som kommer en skuld tills man har betalat den.
Så jag vet inte varifrån motståndet att köra allt på kreditkort kommer, det är kanske en generationsfråga?
När man har ett debetkort och spenderar 12 500 kr per månad, är kostnaden cirka 360 kr per år i årsavgift.
När man i stället har ett kreditkort och spenderar 12 500 kr per månad, är kostnaden 0 kr per år och man får 500 kr i cashback. Samtidigt har man 12 500 kr investerade året runt, vilket ger cirka 1 000 kr i avkastning. I kreditkortet ingår dessutom t.ex. reseförsäkring, avbeställningsskydd, billigare flygbiljetter och fria kontantuttag i bankomater utomlands.
Ett debetkort, som inte erbjuder några motsvarande fördelar, är därför cirka 1 860 kr dyrare per år än ett kreditkort.
Det känns konstigt att en RT-medlem skulle vara ansvarsfull som investerare men samtidigt oansvarig när det gäller sina utgifter och därför behöva använda ett debetkort.
Man är antingen ansvarsfull i sin ekonomi, eller så är man det inte. RT finns här för att hjälpa medlemmarna att vara ansvarsfulla i alla delar av sin ekonomi.
Vet inte hur du tolkade mina inlägg riktigt, jag är alltså otroligt FÖR kreditkort. Har nog inte använt ett debetkort på 10år.
Btw, i mitt hemland är debetkort alltid gratis och bankerna brukar ge kunderna cirka 250 kr som välkomstpresent. Samtidigt är det vanligt att man får runt 3,5 % ränta på bankkontot under de månader då man använder kortet på något sätt.
Den i mina ögon bästa debetkort-lösningen i Sverige är Northmills. 0 kr årsavgift, 0 kr uttagsavgift, 0% växlingspåslag, reseförsäkring, 1,8% ränta på tillhörande rörligt sparkonto, samt i princip ögonblicklig överföring till/från ditt vanliga lönekonto med hjälp av Swish.
Använder själv just Northmill-varianten som @Kanske nämner. Har funkat utmärkt i knappt 1 år, även på semester utomlands. Det finns även en funktion för 1 månads samlingsfaktura vilken dock är maximerad till 15 000 kr.
Jag betalar i princip allt med kreditkort och jag betalar fulla skulden varje månad via autogiro eller e-faktura.
Jag har sagt upp mitt debetkort hos SEB då jag aldrig använde det och det kostade mig närmare 500 kr per år. Kunde behålla alla betaltjänster i övrigt ändå inkl Eurokonto som fungerar med spanskt autogiro.
Största vinsten har ändå varit det med att man kan få ersättning av kreditkortsbolaget om säljande företag inte levererar varan. 2012 gick Spanair i konkurs. Jag hade då flygbiljetter för 20000 kr kommande år. Hade jag betalat med debetkort hade det med största säkerhet varit förlorade pengar för mig. Nu fick jag tillbaka pengarna. Liknande 2020 när KLM bara tänkte erbjuda vouchers för inställda flyg pga Covid. Jag fick tillbaka ungefär lika mycket.
Värdet av cashback har minskat dramatiskt senaste åren. Jag vill inte ge mig in i American Express och deras höga årsavgifter så det ger inte mer än ca 1000 kr per år.