Varför debitkort?

Du betalar som vanligt, du behöver inte göra något extra.

1 gillning

Punkt 3 är ju anledningen till att jag hatar kreditkort. Blir ett jävla mäck med återbetalningar. Speciellt om kreditgivaren inte tillåter översaldo.

Aldrig upplevt det som ett problem, i praktiken ingen skillnad mot att få tillbaka pengarna på ett kreditkort, undantaget om det nu går över kreditgränsen
Dock aldrig haft ett kreditkort där det varit ett problem, tex tankkorten sätter jag rätt ofta in ett rejält plussaldo på.

Men vet att det finns kreditkort man inte kan göra så på.

1 gillning

Jag är hundra procent enig med dig @Melwa :clap:.
Jag kör också med debetkort och det passar min livsstil och mig som person som handen i handsken :ok_hand:

3 gillningar

Kreditkort fungerar bra för mig. Jag spenderar mer än med debetkort vilket min konsumtion behöver (spenderar lite snålt annars). Konkursskydd är guld värt, speciellt när vi köper dyra resor. Sedan en massa bonuspoäng hos SAS gör inte saken sämre.

Kan inte längre komma på någon speciell fördel med debetkort.

2 gillningar

Har du något tips på sådant debitkort?

Går jättebra att använda debetkort utomlands på både hotell och för att hyra bil, ibland kan det behövas en betalning som man sen får tillbaka men har aldrig varit problem för mig :woman_shrugging:t3:

Tror vi talade runt varandra och att det var kostnaden för användaren av kortet du menade. Nu är jag med dig.

1 gillning

Är det inte mindre risk för kapning med kreditkort? Då ser man ju på fakturan vad som är på väg att hända och kan stoppa betalningen.

Skönt att slippa betala en extra räkning, missar man är räntan hög.

Jag handlar så lite på kort att cashback är meningslöst.

Mer etiskt hållbart då många inte kan hantera det. Dvs cashbacken är det dom svaga som betalar för.

Mer kontroll med debit, handlar bara för pengar man faktiskt har.

2 gillningar

Northmill är gratis och har 0% valutapsålag och vid kontantuttag, de har även någon form av reseförsäkring.

Att man betalar med kreditkort har ingenting att göra med om man har pengarna eller inte, det är bara ett val av hur man väljer att betala.

Har man inte koll på sin ekonomi blir ett debitkort (nästan) lika dåligt när man handlar upp lönen till den 28:e och sen inte har pengar till elräkningen som ska betalas den 31:e

1 gillning

Folk kan överhandla på kredit och sen hamna i en negativ ränta på ränta spiral på skulden. Det går inte med debit kort. (Idag går det dock med betaltjänster såsom Klarna men men)

2 gillningar