Varför debitkort?

Har jag missat något? Jag kan nämligen inte se poängen med debitkort. Varför inte bara köra med kreditkort? Man sparar ränta, får ofta cash-back, kan dubbelkolla köpen innan totalfakturan betalas. Kan någon vänlig själ förklara?

1 gillning

Som företagare är jag principiellt emot kort där företagaren får stå för dina cash-backs.

1 gillning

Det kan jag förstå. Men min undring gäller främst privatkort.

Vad menar du att det är för något? Och var menar du att kick-backen kommer ifrån på dem?

Vi har tack och lov spärrat de flesta kredit-kort på mitt företag. Inte rimligt att hela vinsten ska försvinna på det viset.

Privatkort: kort som man skaffar och använder privat.
Företagskort: kort som arbetsgivaren skaffar och som den anställde använder i tjänsten.
Cashback är något som kortutfärdaren betalar tillbaks till kortinnehavaren. Påverkar inte företagets vinst.

Med ett debet kort så ser du omedelbart hur pengarna försvinner från ditt konto. Det kan vara bra för personer med tendens till överdriven shopping.

Nackdelar är väl sämre förmåner, cashback, köpskydd etc som du är inne på.

För personer med disciplin inga problem men alla har ej järndisciplin, kanske i synnerhet när man är yngre och dummare. I vissa fall kanske generösa cashback upplägg kan leda till hmm “mindre återhållsam shopping”.

Sist men inte minst: Det finns vissa debetkort som är ett bra komplement för tex resor eller onlineköp i utländsk valuta om de har 0% valutapåslag och 0% avgift vid kontantuttag utomlands. Något som kreditkort ytterst sällan har. Dvs här sparar du in lite pengar. Lite halvrörigt eftersom det förbättrade köpskyddet samt även försäkring som kreditkorten ibland har kanske gör det värt det trots valutapåslaget… :upside_down_face:

4 gillningar

Jo eftersom det är företaget som betalar detta genom högre avgift.

3 gillningar

Förr hade de flesta ett kort för att ta ut kontanter. Nu har de korten omvandlats till debitkort med avgiftsfria kontantuttag. (Kanske inte alla men de flesta.)

1 gillning

För att förtydliga:

När en privatperson drar eller blippar sitt privata kort hos ett företag får det företaget alltid betala en avgift för detta.

Om det är ett normalt debit-kort är kostnaden låg. För oss ligger det på runt 50 öre per dragning normalt sett.

Om det istället är ett kreditkort kan kostnaden vara betydligt högre. Vi har dragningar som kostar allt mellan 6 kr och 60 kr. Det är dessa pengar som kreditkortsbolaget så generöst kan ge till kortinnehavaren som kick-back.

Kvar står företagaren som blivit snuvad på en stor del av vinsten.

4 gillningar

Debetkort har bara fördelar för mig. Behöver jag köpa för mer än det som finns på mitt konto, så använder jag bufferten.

Inga bonuspoäng som uppmuntrar till extraköp, när pengarna på kontot är slut kan jag inte köpa mer, inga extra avgifter, ingen oro för att få kortet kapat, osv.

Har inte fattat poängen med kreditkort. Det känns mer som en produkt där säljaren hoppas att kunden inte sköter sig och blir rik när så sen sker.

8 gillningar

Har man varit FIRE länge får du inte nya kreditkort.

Det lilla man får i cashback på kreditkort är inget inget man behöver fundera över.

2 gillningar

enda fördel för kortinnehavaren är väl att de, som någon nämnt får bättre kontroll på sin shopping då allt dras direkt och, som inte nämnts, att det inte kan bli nån ränta av misstag (jo kanske om kortet tillåter övertrassering men då är det ju i princip ett kreditkort).

4 gillningar

en grej till: De kan ha lägre årsavgift med.

3 gillningar

Jag har ett Ica kort med kredit, handlar alltid på ICA då det ligger två nära o får lite bonus för det. .
Sen har jag ett vanligt Swedbank bankkort som backup, det va billigare o behöver ingen kredit på det. . .är mycket nöjd med den kombon

Gemini tyckte så här angående fördelar som kreditkort har:

Gratis kontantuttag är också en fördel. Vissa kontokort har säkert det också men de flesta har inte det.

1 gillning

Kreditkort är inte för alla kanske såg just en video från USA där hon som intervjuades trodde dom $4000 som va kredit va “gratis pengar” som dom gjorde hon slut på och förstod inte att det skulle betalas tillbaka. . “men det fanns ju $4000 på kortet dom va väl mina Atta använda”

4 gillningar

Tycker cashback är för små summor för att rättfärdiga engagemanget annat än om man roas av det och närmast ser det som hobby.

Debit är enklare tycker jag.

6 gillningar

Ibland vill man bara göra av med “riktiga pengar”, inte kredit helt enkelt. Samma med ICA-kortet, ingen kredit.

Kreditkort har jag inget emot. Har så det räcker med både Platinum och Black.

Även självrisk eliminering hyrbil är en rätt bra grej om det ingår (vilket det så klart kan göra på vissa debetkort också), det är så exceptionellt irriterande utomlands när hyrbilsföretag alltid försöker övertyga om denna extra försäkring.

1 gillning