Varför ska du ha extra Europa tänker du? Blir ganska skev fördelning om man jämför med marknadsvikt. Men det kan ju såklart vara ditt mål.
Krångla inte till det. Kör en Global Indexfond. Kan förstå att du vill köra lite homebias pga SEK, men Europa? Nä. Eller så kör du Lysa som är lite bredare. Jag har drygt 50% Lysa och resten annat.
Ja det är iofs sant.
Vilken av dem ska man välja då, förutom LF Gloabal då den redan finns i min portfölj. Känns tråkigt att köpa den igen.
Du behöver bara en global indexfond ![]()
Om du ska lägga till något så hade jag valt nån tillväxtmarknadsfond och en småbolagsfond att komplettera globalfonden med.
Det är precis det du ska göra. Ha tråkigt. Det långsiktiga sparande ska vara tråkigt. Vill du ha lite roligt så får du allokera lite pengar på ett separat ISK-konto och där kan du gå loss.
Köpte Storebrand Global Indeks
(inlägg raderat av författaren)
Är typ inte alla Globala fonder likadana?
Den innehåller tillväxtmarknader i alla fall. Känns lite viktigare än att exkludera några kolkrafts bolag. Det är ju inte direkt Europa som är projicerade att stå för tillväxten om 20-30 år.
Storebrand Global All Counries lär vara tillräckligt bra för majoriteten om man vill ha en smidig lösning som täcker det mesta av världen.
Nja det kan skilja lite åt. Men till stor del är de ganska lika varandra i grova drag. Men antal innehav, avgift, tillväxtmarknader eller ej, andel USA, hållbarhet, exkludering och ESG kan skilja sig åt ganska mycket.
Men de flesta globala indexfonder för nog ändå anses vara tillräckligt bra vilken man än väljer ![]()
Ja när man grottar i sig in i det minsta detalj så är det små marginaler som är typ skillnad. Dock kändes Storebrand All C bättre än Avanza G, och då jag själv redan har LF global ville jag ta in något annat till frugan… därför föll det på S All C, sen är det lite tillväxtmarknader med, vilket är bra. Då kan man tuta och köra i den utan att behöva tänka på att lägga till flera andra fonder
Har du lust att utveckla hur du tänkte i jämförelsen? (förutom exponeringen mot tillväxtmarknad)
Inte för att du frågade mig, @Wu-Jiao , men det känns lite osäkert nu med Avanza Global i och med de skall göra om den till en egen fond. Mycket kan hända på både gott och ont ![]()
Jag läste lite snabbt om det men än så länge är det väl mest spekulation om vad som kommer hända?
Jo just nu kan vi bara spekulera men det jag är lite orolig över är just att vi inte vet vad vi får när Avanza gör om deras fond ![]()
Trist om det blir ESG och exkluderingar. Hoppas verkligen inte. Men Storebrand exkluderar också tillsammans med LF Global och DNB Global och då är det väl som hugget och stucket.
Skulle jag själv välja en enda global indexfond så hade mitt val också blivit Storebrand Global All Countries då den är bredare och inkluderar tillväxtmarknader. Annars ser jag inget problem att välja någon av de andra globalfonderna och sedan lägga till en tillväxtmarknadsfond separat.
Jag vill ha det mesta i global indexfond utan exkluderingar men det verkar inte finnas längre hos Avanza. Nu splittar jag lika andelar hos LF Global, Avanza Global och DNB Global och hoppas få bredare exponering (om det funkar eller inte har jag ingen aning om)
Jag har Avanza EM separat eftersom jag vill ha lite högre exponering mot tillväxtmarknad.
Storebrand Global som utesluter Amazon? Ett av världens mest framgångsrika bolag som finns i generellt alla topp 10 innehav i alla etablerade index? Helt sinnessjukt.