Medhåll! Det är detta index jag personligen försöker efterlikna geografiskt. Kör 60% Usa, 20% Europa, 10% Tillväxtmarknader och 10% Japan och Pacific.
Visst, du har rätt i det.
MSCI World
…samt “MSCI All Country World Index (ACWI)”
Och detta inkluderar EM marknadsviktat så då slipper man hålla på och joxa/pilla – om man nu är ute efter att optimera sin portföljs Sharpe-kvot. Alltså öka riskjusterad avkastning. Alla är ju inte det utan önskar sig tajma saker och/eller… typ maximera avkastningen under nån viss period.
Själv tror jag att EM närmsta 15 åren kommer vara krabb-gång i bästa fall. Många, de flesta, av dessa länder ligger illa till för klimathot av div slag och har inte råd/energi nog att mogna sina marknader o.s.v. utan kommer måsta hela tiden spendera kraft och resurser att parera fysiskt elände; naturkatastrofer. Det gäller i högsta grad Indonesien t.ex. som är ett mkt stort land och stor ekonomi. Men stora problem också. Ju mer “climate havoc” desto mer social oro → politisk risk.
Och sådana risker går inte att räkna på, kan inte uttryckas som standardavvikelse. Så vad ska jag då med Sharpe-kvot till…?
Jag är för gammal för att ha 30-40 år horisont. Jag ska försöka DWZ så EM är liksom försent nu, känner jag. Diversifiering är mer obligationsmarknaden för mig, men det är svårt tycker jag
En djungel av om-och-men. Att Ignorera obligationsmarknaden går ju inte, den är gigantisk.
Jag med, du har en bra poäng där med obligationsmarknaden. Den är ju bra mycket större än den totala aktiemarknaden. Svår och obegriplig är den, iallafall för mig. Men jag förstår att den är mycket säkrare!
Svårt och handla med rena obligationer också, iallafall inom Sverige. Får väl bli att byta ut sparkontot & en liten del av aktierna emot en obligations ETF lite längre fram kanske
och möjligen lite råvaror. ![]()
Obligationsmarknaden är mkt stor, ja. Det är ju olika typer av räntebärande papper i praktiken, t.ex. statsobligationer (Svenska och alla andra länders, s.a.s.)
Och så finns företagsobligationer också, men det är inget för mig som vill diversifiera nu för att dra ner risken. Är inte ute efter att maxa min Sharpe-kvot… inte för att jag vet hur jag skulle försöka räkna ut det på egen hand men har för mig att nåt verktyg för’t finns i Avanza appen ![]()
Hursomhelst. Det finns många olika räntefonder som har olika typer av obligationer. Från realräntefonderna i ena änden av spektrum till “High Yield Bond” fonderna i den andra (företagsobligationer med jättehöga räntor)
Jag är inte inläst på det här och det är mycket att ta in. Jag hade inte tänkt mig handla obligationer på egen hand s.a.s., och inte heller köpa ETF:er. Men det senare går väl an bara jag fattar exakt vad jag köper när jag handlar ETF. Har inte läst in mig på det heller än.
Den här RT forum tråden ska man läsa i syfte att lära sig om räntor/räntefonder:
Zinos räntetriangel | Räntepricken, räntelinjen och räntetriangeln
Själv har jag det på min TODO. Och det är en viktig sådan.